مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار امسال ۴ میلیون تن جو در کشور تولید شد که با احتساب نیاز داخل، ۲ میلیون تن کسری از طریق واردات تامین می‌شود.

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در بخش جو و ذرت واردکننده هستیم، درحالیکه با جلوگیری از ضایعات امکان تامین در داخل وجود دارد.

او با بیان اینکه سالانه بیش از ۶ میلیون تن جو در کشور مورد نیاز است، افزود: امسال ۴ میلیون تن جو در داخل تولید و مابقی کسری نیاز کشور از طریق واردات باید تامین شود. همچنین بیش از یک میلیون تن ذرت در کشور تولید شد، درحالیکه مصرف کشور  ۸ میلیون تن در سال است.

ایمانی ادامه داد: با نوسازی ناوگان فرسوده، بهره وری تولید افزایش می‌یابد که این امر در کاهش خروج ارز از کشور تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال با نوسازی ناوگان حداقل ۱۰ درصد از هدررفت تولید کلزا، جو و دیگر غلات جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کمباین‌های ما ۷ درصد ریزش دارند، افزود: اکنون دنیا بدنبال آن است که ریزش ضایعات را به ۲ درصد برساند، درحالیکه کشورما ۷ درصد ریزش بواسطه کمباین‌های فرسوده و ۳ درصد هم در مسیر حمل بواسطه عدم کشیدن چادر روی بار ریزش داریم.

او گفت: با توجه به اهمیت نوسازی ناوگان مکانیزاسیون در جلوگیری از هدر رفت محصول انتظار می‌رود که تجهیزات مورد نیاز برای تراکتور، کمباین و دنباله بند‌ها استفاده شود و همواره باید شرایطی ایجاد کنیم که تسهیلات لازم برای خرید و نوسازی در اختیار بهره برداران قرار بگیرد که متاسفانه طی ۲ سال گذشته عدد چندانی برای تسهیلات در نظر گرفته نشده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار