بنابر اعلام مسئولان، زائران ارز مازاد خود را می‌توانند از روز گذشته تا ۲۱ شهریور به همان بانکی که ارز را خریداری کردند بدون کارمزد به فروش برسانند.

بانک مرکزی از جمله دستگاه‌هایی است که هر سال در ایام اربعین برای تامین ارز زائران اقدامات لازم را برنامه‌ریزی می‌کند امسال هم از ۷ مردادماه تا ۳ شهریورماه به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار عراق در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان فروخته شد.

متقاضیان هم برای خرید ارز اربعین باید ابتدا در سامانه سماح ثبت نام می‌کردند و ثبت نام آنها حتماً با موفقیت انجام می‌شود که ثبت نام در این سامانه هم از روز ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده بود.

حالا با پایان یافتن اربعین حسینی چند روزی است که موج بازگشت زائران به ایران آغاز شده است و بنابر اعلام قبلی بانک مرکزی، امسال امکان عودت ارز از سوی زائران پس از اربعین فراهم شده است.

امکان عودت ارز اربعين زائران امسال فراهم شد

امکان عودت ارز مازاد زائران که در خصوص جزئیات آن کامیار چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پایش‌ها و رصد‌هایی که سال گذشته انجام شد مشخص کرد تعدادی از زائران دینار مازاد پس از بازگشت از عراق به ایران داشتند که می‌خواستند آن را به شبکه رسمی بفروشند و ریال دریافت کنند بر همین اساس تقاضای زائران از شبکه بانکی این بود که برای فروش مازاد ارز اربعین بستری رسمی فراهم شود تا با خیال آسوده ارز خود را به فروش برسانند به همین دلیل هم امسال امکان عودت ارز اربعین از سوی زائران فراهم شد.

او افزود: بر اساس موارد مطرح شده زائران از روز گذشته یعنی ۵ شهریور تا ۲۱ شهریورماه می‌توانند به همان بانکی که ارز اربعین خود را خریداری کرده مراجعه کنند و مازاد ارز خود را به قیمت روز مرکز مبادله ارز و طلای ایران به فروش برسانند.

نرخ خرید دینار مازاد زائران همان نرخ مرکز مبادله است

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: نرخی که بانک‌ها از زائران ارز اربعین را خریداری می‌کنند همان نرخ روز مرکز مبادله است و هیچ کارمزد و هزینه اضافی این فرآیند نخواهد داشت و مجدد این ارز برای خود زائران استفاده خواهد شد.

گفتنی است، قیمت یکصد دینار عراق روز گذشته ۵ شهریور هم (مانند ایام تعیین شده برای فروش ارز اربعین) در مرکز مبادله ۳۶.۷۱۴ ریال بود.

ارز دینار
همچنین پیش از این هم بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود  عملیات بازخرید اسکناس فروخته شده در سرفصل ارز اربعین فاقد هرگونه کارمزد است و بنابر اطلاعیه این بانک بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مزبور صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

در نهایت باید اشاره کرد، بر اساس آمار اعلامی از ابتدای فروش ارز اربعین یعنی ۷ مردادماه ۱۴۰۳ تا ۱ شهریورماه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از شبکه بانکی ارز اربعین دریافت کرده‌اند این در حالی است که سال گذشته حدودا یک میلیون نفر توانستند ارز خودشان را از طریق شبکه بانکی تهیه کنند اما یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص ارز اربعین امسال هم استقبال ۹۷ درصدی زائران برای خرید غیر حضوری بود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار