مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تن چغندر قند پاییزه خبر داد.

پیمان حصادی مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تولید دو میلیون و ۱۷۰ هزار تن چغندرقند، بالاترین میزان تولید این محصول در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت شد. این میزان برداشت از سطح ۳۱ هزار هکتار اراضی در ۶ استان کشور صورت گرفته است.

او میزان شکر بدست آمده از دو میلیون و ۱۷۰ هزار تن چغندرپاییزه را ۲۵۶ هزارتن اعلام کرد و افزود: تمام پول چغندرکاران  از سوی کارخانه‌های قند و شکر در قالب کشت قراردادی پرداخت شده است.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی عملکرد تولید چغندر پاییزه در کشور ۷۰ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار در سال زراعی گذشته، یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۳۲ تن چغندر پاییزه از اراضی زراعی برداشت شد.

حصادی ادامه داد: اگر امسال ظرفیت صنعتی در کشور وجود داشت، امکان تولید چغندر پاییزه تا پنج میلیون تن به سبب وجود متقاضی برای کشت وجود داشت.

او مدیریت مناسب مزرعه، استفاده از ارقام مناسب و پرپتانسیل، تغذیه گیاهی مناسب و افزایش بوته در هکتار را از عوامل مهم افزایش عملکرد و تولید برشمرد.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهادکشاورزی گفت: با توجه به منابع آب کشور مدیریت مصرف آب در محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی می‌باشد و در این راستا کشت چغندرقند پاییزه در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، براین اساس با توسعه کشت پاییزه چغندرقند طی ده سال اخیر بیش از ۶۵۲ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

حصادی گفت: میزان صرفه‌جویی در کشت پاییزه سال زراعی کنونی بیش از ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده است به طوریکه به ازای یک متر مکعب آب مصرفی در هکتار بیش از ۱.۳۳ کیلوگرم شکر از چغندرقند پاییزه بدست آمده است که در کشور بی‌سابقه است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار