مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: اکنون ۱۰۰ درصد لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در داخل تامین می‌شود و نیازی به واردات نداریم.

فریبرز عباسی، مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  طی ۳۰ سال گذشته زیرساخت‌های خوبی در حوزه تولید لوازم و تجهیزات سامانه‌ها داشتیم و اکنون به سبب تولیدکننده‌های خوب  تولید لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری، ۱۰۰ درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود که بر این اساس نه تنها لوازم و تجهیزات وارد نمی‌کنیم بلکه جزو کشور‌های صادرکننده هستیم.

به گفته او، با توجه به زیرساخت و تجهیزات مناسب در کشور هیچ محدودیتی برای توسعه سامانه‌ها به جز اعتبارات نداریم که بخشی از منابع طبق قانون برنامه هفتم توسط دولت باید تامین شود و بخشی در قالب خودیاری بهره برداران باید پرداخت کنند که در صورت پرداخت سهم دولت، بهره برداران بدلیل مزایای طرح پای کار هستند.

عباسی ادامه داد: اگر منابع مالی مورد نیاز تخصیص داده شود، مشکلی در توسعه سامانه نوین آبیاری نداریم؛ لذا انتظار می‌رود ۸۵ درصد یارانه بلاعوض در اختیار بهره داران قرار بگیرد. همچنین کشاورزان انتظار دارند که ۱۵ درصد آورده سهم خودشان را در قالب تسهیلات دریافت کنند، هر چند منع قانونی برای این امر وجود ندارد،   ولی واقعیت این است که تسهیلات در بخش کشاورزی کم شده و متقاضی برای تسهیلات زیاد است، از این رو دستگاه‌های ذی ربط ترجیح می‌دهند که این را به خدمات دیگری تخصیص دهند که کمک‌های بلاعوض دولتی ندارد.

توسعه روش های موضعی و ماشین‌های آبیاری راهکاری موثر برای افزایش بهره وری آب

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به بهترین روش‌های سامانه‌های نوین آبیاری افزود: روش‌های با راندمان بالا روش‌های موضعی  و ماشین‌های آبیاری هستند که در سیاست‌های ابلاغی به استان‌ها تاکید کردیم که اولویت با اینهاست و در برخی منابع آب و خاک ممکن است روش مناسب نباشد و روش‌های کم فشار را مشاور ما طراحی کند.

او با اشاره به تاثیر خرد بودن اراضی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: بخش زیادی از اراضی به دلیل خرده مالکی در توسعه تکنولوژی فرآوری و مکانیزاسیون محدودیت دارد، اما برای بحث سامانه‌های نوین آبیاری  حداقل سطحی بسته به محصول و منطقه در نظر گرفته شده است که بر اساس قانون بالادستی حداقل سطح بهینه برای اراضی و باغات توصیه شده را لحاظ می‌کنیم.

اجرای سامانه های نوین آبیاری در برنامه هفتم نیازمند تخصیص ۳۰ همت اعتبار است

عباسی درباره آخرین وضعیت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور افزود: امسال ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سامانه‌های نوین آبیاری داریم که از ابتدای سال تاکنون ۷ هزار هکتار توسعه انواع سامانه‌ها را در کشور داشتیم. در حالیکه اعتباری تخصیص نیافته است و این سطح توسعه سامانه از طریق مشارکت مردم و سایر ظرفیت‌ها همچون ستاد فرمان امام و بنیاد برکت بوده است.

به گفته او، با تخصیص ۲ همت اعتبار سازمان برنامه تا پایان سال توسعه سامانه‌ها در بیش از ۴۰ هزار هکتار اجرا می‌شود. همچنین در برنامه هفتم تجهیز سالانه ۲۰۰ هزار هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری نیازمند تخصیص ۳۰ همت اعتبار است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون هکتار اراضی کشاورزی با اعتبارات دولتی و آورده کشاورزان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند، گفت: با توجه به زیرساخت‌های کشور در سطح ۲ تا ۲.۵ میلیون هکتار اراضی قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد که به شرط تامین اعتبار دولت، این سطح به سامانه‌ها تجهیز خواهد شد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار