متوسط راندمان آبیاری کشور ۴۶ درصد است

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی تهران گفت: اکنون متوسط راندمان آبیاری سطح کشور ۴۵ تا ۴۶ درصد و استان تهران حدود ۶۲ درصد است.

امین روشنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار متوسط راندمان آبیاری کشور ۴۵ تا ۴۶ درصد و استان تهران حدود ۶۲ درصد است.

به گفته او، طی چندسال اخیر ۱۶۸ رشته قنات به طول ۲۴۲ کیلومتر مرمت و بازسازی کردیم و از طرفی در راستای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی ۱۰ تا ۱۲ برنامه مهم از جمله آبیاری تحت فشار، توسعه کشت گلخانه، معرفی ارقام جدید با نیاز آبی کمتر و کشت ارقام زودرس را در دستور کار داریم.

روشنی با بیان اینکه اصلاح و جایگزینی باغات با استفاده از ارقام تجاری و کشت گیاهان کم آب را در دستور کار دادیم، افزود: توسعه کشت حفاظتی، کشت نشایی، آموزش بهره برداران مبنی بر چگونگی استفاده از آب و سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله و احداث استخر‌های ذخیره آب در کاهش مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه استفاده از پساب‌های تصفیه شده در بخش کشاورزی حائز اهمیت است، گفت: استفاده از پساب‌های تصفیه شده از جمله راهکار‌های موثر کمبود آب در دنیا محسوب می‌شود، از این رو دولت در راستای حمایت از سامانه‌های نوین آبیاری و بهینه سازی آب کشاورزی برای هر هکتار آبیاری تحت فشار و کم فشار، بخشی را به عنوان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

به گفته او، دولت در هر هکتار اجرای سامانه‌های آبیاری موضعی قطره‌ای ۷۳ میلیون تومان، آبیاری بارانی ۵۰ میلیون تومان و آبیاری کم فشار ۲۵ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

روشنی با بیان اینکه ۸۷ درصد از اراضی استان تهران قابلیت اجرای سامانه نوین آبیاری دارند، گفت: بنابر آمار تاکنون در ۱۶ شهرستان و سطح ۸۳ هزار و ۷۲۹ هکتار، سامانه نوین آبیاری اجرا شده است که براین اساس حدود ۵۵ درصد کل اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده‌اند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار