رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: در بحث کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی در برخی موارد نیاز به اصلاح قوانین و مقررات است.

 ربیع الله قربانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در آیین تکریم و معارفه سرپرست مجتمع قضایی شهید مفتح، با بیان اینکه ما در مجموعه‌ای خدمت می‌کنیم که مهمترین هدف و محور عملکرد در آن بایستی در قالب پاسخ به تظلم خواهی مردم باشد اظهار کرد: صدور مستمر احکام قضایی از مهمترین بخش‌های اجرای عدالت در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اعمال ضمانت اجرایی قواعد عمومی و آمره در برخورد با افرادی است که این قواعد را نقض می‌کنند. اگر این تکلیف به درستی اجرا شود قطعاً نظم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و نتیجه آن اعتماد و اطمینان بیشتر به دستگاه قضایی است. 

 رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بر اجرای سند تحول قضایی به عنوان یکی از اولویت‌های دستگاه قضا تاکید داشت و اظهار کرد: سند تحول به عنوان یک نقشه راه برای اصلاح و بهبود عملکرد دستگاه قضایی کشور تدوین شده و اهداف و اقدامات عملیاتی در سطح وسیع را در همه شئونات و تکالیف دستگاه قضایی را تشریح کرده است.

 باید اهداف عملیاتی سند تحول را به صورت برنامه محور اجرایی کنیم

 قربانی در ادامه افزود: اگر ما بخواهیم دستگاه قضایی را به عنوان مجموعه‌ای کارآمد جهت انجام تکالیفی که در قانون اساسی برای قوه قضاییه تشریح شده است نمود پیدا کند باید اهداف عملیاتی سند تحول را به صورت برنامه محور اجرایی کنیم.

 وی افزود: اگر با کیفیت مطلوب اهداف عملیاتی سند تحول را در تمام واحد‌های قضایی دنبال کنیم، قطعاً سطح عدالت ارتقاء می‌بابد، و کارایی دستگاه قضایی نیز رشد داشته، در نهایت شفافیت در دستگاه عدلیه افزایش پیدا می‌کند و اعتماد عمومی به دستگاه قضایی ارتقاء پیدا خواهد کرد. 

سالم‌سازی دستگاه قضایی در مقام اجرای عدالت از اولویت‌ها است

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سالم‌سازی دستگاه قضایی در مقام اجرای عدالت یکی دیگر از اولویت‌های این دستگاه بوده بیان کرد: لازمه تحقق برنامه‌های دستگاه عدلیه این است که همه همکاران نسبت به سالم سازی مجموعه، خود نظارتی و کمک به همدیگر اقدام کنند. ما باید خود را مکلف بدانیم که بر رفتار خود نظارت داشته و نسبت به سالم سازی مجموعه احساس تکلیف کرده و بی تفاوت نباشیم.

قربانی گفت: یکی از مشکلات دستگاه قضایی طولانی بودن زمان رسیدگی به برخی از پرونده‌ها است که بعضاً در برخی مواقع موجب نارضایتی می‌شود، اگر با روش سنتی بخواهیم برای رفع مشکلات اقدام کنیم قطعاً موفق نخواهیم شد، باید سیاست‌های که در سند تحول و تعالی برای ساده سازی و اصلاح فرایند تاکید شده را اجرا کنیم.

قربانی افزود: در بحث کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی در برخی موارد نیاز به اصلاح قوانین و مقررات است. اصلاح قوانین و مقررات و اصلاح ساختار قضایی باید زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها و تسریع در رسیدگی را فراهم نماید. تناسب مطلوب بین منابع انسانی و حجم ورودی پرونده نیز موجب کاهش آمار ورودی پرونده‌ها به محاکم خواهد شد.

اتقان آرا باید در محاکم تهران دنبال شود

 وی بر اتقان آرا و کیفیت در رسیدگی تاکید کرد و گفت: اتقان آرا باید برنامه محور در محاکم تهران دنبال شود، اگر آرا قضایی از اتقان لازم برخودار و رای مستند و مستدل و از قدرت اقناع کنندگی برخوردار باشد بیانگر شفافیت در فرایند رسیدگی است و مردم آرا را می‌پذیرند، جامعه حقوقی هدایت خواهد شد و این باعث آگاه سازی عمومی مردم خواهد بود. 

اهمیت وحدت رویه در مجتمع‌های قضایی

 رئیس کل محاکم تهران گفت: اگر وحدت رویه در مجتمع‌های قضایی وجود داشته باشد مردم می‌دانند که در ارتباط با دعوای حقوقی در دستگاه قضایی چه حکمی صادر می‌شود و این پیش بینی در وحدت رویه باعث تنظیم روابط حقوقی مردم و خوداری از طرح دعوای مجدد خواهد شد. سرپرستان مجتمع‌های قضایی، کار مدیریتی که می‌توانند راجع به این مهم داشته باشند تخصصی کردن فرایند رسیدگی است یعنی اگر برخی از قضات از توانمندی لازم برخوردار هستند پرونده‌های خاص و مهم به این افراد ارجاع شود.

 رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: سرپرستان مجتمع‌های قضایی در راستای اجرای سند تحول باید به صورت مستمر و هدفمند نشست‌های علمی و قضایی را با حضور قضات برگزار کنند و با شناسایی موارد اختلافی در این نشست‌ها به دنبال راهکار اجرایی باشند. وحدت رأی مستلزم این است که قضات در کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های قضایی بصورت مستمر در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد قرار گیرند و همدیگر را برای اینکه در موضوع واحد حکم واحد صادر شود تقویت کنند.

الکترونیکی سازی فرآیند قضایی برای رفع اطاله دادرسی 

وی گفت: در راستای کاهش علل اطاله دادرسی یکی از سیاست‌های تعریف شده الکترونیکی سازی فرآیند قضایی است که در ارتباط با این موضوع استفاده و ارتقای سامانه‌های مرتبط با مدیریت پرونده الکترونیک باید در دستور کار باشد. هرچه بیشتر از سیستم و سامانه‌های الکترونیکی استفاده شود مردم شفافیت عملکرد دستگاه قضایی را بهتر مشاهده می‌کنند و اگر ارسال و دریافت اسناد به آسانی صورت گیرد شاهد کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضایی خواهیم بود.

 رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: انتظار داریم با توجه به اینکه مجتمع قضایی شهید مفتح یکی از مهمترین مجتمع‌های قضایی تهران است به عنوان الگو تعداد دادگاه‌های برخط در آن افزایش پیدا کند. دادرسی برخط یا آنلاین باعث افزایش آگاهی عمومی مردم و شفافیت در رسیدگی خواهد شد.

رئیس کل محاکم تهران در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: با توجه به اینکه اقشار آسیب پذیر به محاکم مراجعه زیادی دارند، انتظار می‌رود برنامه ملاقات مردمی و میز خدمت در مجتمع‌های قضایی بهصورت مستمر برگزار شود. حضور مدیران به همراه قضات در مساجد، زندان‌ها و ملاقات‌های عمومی با مردم موجب آگاهی‌سازی، ارشاد و معاضدت است. 

 در این برنامه با حضور رئیس کل، معاونین قضایی ستادی رئیس کل محاکم و جمعی از مدیران و همکاران قضایی و اداری با اهدای لوح از زحمات ارزشمند محمدطاهر نجفی تقدیر به عمل آمد و سعید احمدی‌فر با دریافت ابلاغ خود از رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به عنوان سرپرست جدید مجتمع قضایی، شهید مفتح معارفه شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار