معاون طرح و برنامه شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی گفت: پلتفرم استارتاپی خانه‌موزه‌ها برای معرفی برندینگ خانه‌موزه‌ها ایجاد می‌شود.

یاسر جعفری معاون طرح و برنامه شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران گفت: با توجه به این امر که شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی باید به صورت یکپارچه به فضا‌ها نگاه کند، این شرکت می‌تواند امکان توسعه هدفمند فضا‌ها را با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر تهران بهتر برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه سرفصل ویژه‌ای درخصوص موزه‌های شهر تهران در دستور شرکت قرار دارد، گفت: شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی تا به امروز بیش از ۲۰ موزه را طراحی و اجرا کرده و بالغ بر ۵ موزه را نیز در دست اجرا دارد.

جعفری با تاکید به اینکه براساس آماری که موجود است، تهران ۲۸ خانه موزه تخصصی دارد که بیش از نیمی از آنها را این شرکت طراحی و اجرا کرده است، بیان کرد: شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی در حال بهره‌برداری خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث به صورت اختصاصی است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه موزه‌های تهران نیازمند نگاهی کلان و یکپارچه هستند، شروع کردیم به بررسی و زمینه‌سازی تحقق شبکه‌ای از خانه موزه‌ها در سطح شهر تهران که تا به الان با اسامی مختلفی از جمله هر منطقه یک خانه موزه تخصصی، از آن یاد شده است.

معاون طرح و برنامه اظهار داشت: مواردی که گفته شد، برنامه‌های موضوعی و کوتاه مدتی بوده که در بازه‌های مختلف دنبال شده است. اما رویکرد اصلی؛ مدیریت شبکه‌ای و یکپارچه خانه موزه‌های سطح شهر تهران بوده که در حال حاضر نیز با توجه به اینکه شورای اسلامی شهر تهران از سال گذشته یک ردیف بودجه اعتباری مختص این موضوع را در اختیار شرکت قرار داده، درخواست کارشناسی و ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای این موضوع ترتیب داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید شناختی دقیق از وجود موجود داشته باشیم، افزود: مطالعات اولیه را شروع کردیم و مشاور نیز در حال ورود به مرحله اصلی پروژه است. خروجی این امر، تحلیل و آسیب‌شناسی، بهره‌برداری و کارکرد موزه‌های موجود از لحاظ عملکردی، مکانی و تراکنش آنها در سطح شهر است تا بتوانیم در زمینه ترویج و توسعه ارزش‌ها مستندسازی کنیم و حداقل دفترچه‌های راهنمای موزه‌های در اختیار شهرداری تهران را ساماندهی کنیم.

جعفری ادامه داد: در کنار این امر، یک پلتفرم استارتاپی خانه موزه‌ها را برای معرفی برندینگ خانه موزه‌ها ایجاد خواهیم کرد که مجالی برای ایده‌پردازی و شناخت بازار و تحلیل محیط رقابتی آنها باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های توسعه خانه‌های قدیمی در سطح شهر تهران در دستور کار شرکت قرار دارد، خاطرنشان کرد: حداقل ۳۰ بنا که ظرفیت تبدیل موزه به خانه موزه را دارند، شناسایی خواهند شد تا با تملک توسط شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی، طراحی و اجرا شوند. در حال حاضر خانه تاریخی نفیسی چنین ظرفیتی را دارد که از طریق همکاری شورا دنبال آن هستیم که این موضوع را به عنوان یک ظرفیت برای شهروندان تهرانی به این شبکه متصل کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار