سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه زیارت اربعین راه را نشان می‌دهد، گفت:مکتب حسین (ع) است که نظم آینده جهان را مهندسی می‌کند و الان مشاهده می‌کنیم که در تمام جهان نام و راه حسین علیه‌السلام تجلی دارد و هر سال شکوفاتر از سال دیگر است.

به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در سخنرانی محفل معارفی شام اربعین حسینی در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در بین زیارت موجود و مأثور در مجموعه زیارات اسلامی زیارت اربعین دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای است، اظهار داشت: زیارت اربعین یکی از علائم پنج‌گانه انسان مؤمن برشمرده شده است و به همین خاطر زیارت عاشورا در زیارات اسلامی و شیعی دارای جایگاه مهمی است.

 وی با بیان اینکه از اولین اربعین سیدالشهدا تاکنون مراسم اربعین مانند ستاره پر فروغ و بی‌غروب درخشش دارد و کانون جذب مکتب آسمانی اباعبدالله الحسین و اسلام ناب محمدی است، گفت: زیارت اربعین در منابع معتبر شیعی نقل شده و همه اصحاب حدیث بر صحت این زیارت اتفاق دارند و این زیارت انشا شده امام صادق علیه‌السلام به صفوان جمال است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به دلیل اهمیت زیارت اربعین، ابراز داشت: به‌غیراز حضور در جوار مرقد اباعبدالله (ع) خود قرائت این زیارت موضوعیت دارد؛ زیرا این زیارت مفادی دارد که راه را به انسان نشان می‌دهد؛ این زیارت نشان می‌دهد که حسین علیه‌السلام چه کرد و آینده جهان و نظم آینده جهان به دست پیروان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است.

 وی با بیان اینکه غرب تمام توان خود را به کار گرفته تا نظم آینده جهان را به دست بگیرد؛ ولی باید بدانند که نظم آینده جهان حسینی است، افزود: مکتب حسین (ع) است که نظم آینده جهان را مهندسی می‌کند و الان مشاهده می‌کنیم که در تمام جهان نام و راه حسین علیه‌السلام تجلی دارد و هر سال شکوفاتر از سال دیگر است.

 صفایی بوشهری با اشاره به اینکه در زیارت اربعین برای نجات جامعه از انحطاط روی دو عنصر تأکید شده است، گفت: آن دو عامل عبارت از جهالت و ضلالت است؛ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند جهل سرچشمه همه بدی‌ها و انحرافات است؛ زیرا جهل که آمد انسان نیم داند که چه چیزی درست است و چه چیزی غلط و به همین خاطر در دین اسلام روی علم و نشر علم تأکید بسیاری شده است.

 وی با بیان اینکه جامعه‌ای که دچار جهالت شد فرهنگش هم جاهلی می‌شود، افزود: در زمان یزید یکی از کار‌های جدی که انجام می‌دادند این بود که فرهنگ و دانش اسلامی محو شود و به‌جای آن فرهنگ جاهلی جایگزین شود و این در اشعاری که در آن دوره سروده می‌شد مشاهده می‌شود؛ آنها به دنبال ارتجاع فرهنگی بودند و یزید علناً اعلام می‌کرد که کاش بزرگان جاهلیت بودن و می‌دیدند که من چگونه فرهنگ جاهلیت را برگرداندم.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عنصر دومی که باعث انحطاط و حاکمیت ابتذال می‌شود را بی‌بصیرتی و ضلالت دانست و گفت: این که انسان راه را از چاه و دوست را از دشمن تشخیص ندهد؛ انسان بی‌بصیرت با یک جوسازی راه را اشتباه می‌رود و با یک تبلیغ دچار بحران فکری می‌شود و با یک حرکت سیاسی و اجتماعی توسط خواص مخالف اسلام دچار انحراف می‌شود و به همین خاطر امام صادق (ع) فرمودند کسی که بدون بصیرت عمل می‌کند؛ مانند کسی است که در بیراهه می‌دود و سرعتش جز این که او را از هدف دور می‌کند برایش فایده‌ای ندارد.

 وی افزود: بی‌بصیرتی باعث می‌شود جامعه دچار بحران شناخت حق شود و باطل را برایش حق جلوه می‌دهند؛ در زیارت ارزشمند اربعین بیان می‌شود که اباعبدالله الحسین (ع) چه کرد برای تاریخ که هم جهالت و هم ضلالت و بی‌بصیرتی را از بین ببرد و آن بذل جان در این راه بود.

 صفایی بوشهری ادامه داد: هر کس در راه و مسیر حسین (ع) باشد از جهالت و ضلالت به‌دور است؛ بنابراین مکتب حسین مکتب هدایت علم و بصیرت است و به همین خاطر مجالس حسینی قابل محوشدن نیست و به همین خاطر حضرت زینب (س) به یزید فرمودند هر کار می‌خواهی بکن و بدان که خدا ذکر و یاد ما را محو نخواهد کرد؛ حسین با شهادتش اسلام را جاودانه کرد و تو با این کار نماد ضلالت و جهالت شدی.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار