مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با تلاش بهره‌برداران و فعالان حوزه شیلات استان، طی یک سال و نیم گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع آبزیان پرورشی در قم تولید شد.

سید محمدرضا طاهری گفت: علاوه بر این دراین مدت، هشت میلیون قطعه ماهیان زینتی نیز در قم تولید و به بازار عرضه شد که این موضوع نشان می‌دهد استان در زمینه پرورش ماهیان زینتی و ایجاد اشتغال و کسب درآمد در این حوزه، ظرفیت خوبی دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: به منظور حمایت از فعالان عرصه شیلات و آبزی پروری در قم، از ابتدای سال‌گذشته تا شهریورماه امسال، ۲۰۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی کم بهره به ۹۷ واحد تولید آبزیان در استان از سوی بنیاد برکت پرداخت شد.

او ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۴ فقره مجوز پرورش آبزیان به ظرفیت تولید ۱۴۶ تُن ماهیان پرورشی و همچنین تولید حدود هفت میلیون قطعه ماهیان زینتی در استان صادر شد.

طاهری با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم از بهره‌برداران حوزه شیلات استان، گفت: در همین رابطه برای کمک به تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان عرصه شیلات قم، تسهیلات مورد نیاز متقاضیان به مبلغ ۲۳۳ میلیارد ریال برای پرداخت به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌است.

فعالیت پرورش آبزیان در قم همسو با فعالیت کشاورزی بوده و در استخر‌های دومنظوره ذخیره آب کشاورزی انجام می‌گیرد، به این صورت که آب کشاورزی قبل از استفاده برای تولید محصولات، از استخر‌های دومنظوره ذخیره آب عبور نموده و بسته به میزان کمیت و کیفیت آن، برای پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهیان زینتی استفاده می‌شود.

بیشترین میزان تولید آبزیان استان به ترتیب در شهرستان‌های قم، جعفرآباد و کهک انجام می‌شود و نزدیک به ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در این بخش اقتصادی مشغول به‌کار هستند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال بیش از ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار