رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور گفت: سالانه بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون شاخه گل بریده در کشور تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

محمدرضا شفیعی امروز در ششمین کنگره بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در اردبیل گفت: گل و گیاهان زینتی در کشور ما دارای ظرفیت بی‌نظیر برای ارزآوری و اشتغال است و از زیربخش‌های مهم برای اقتصادی کردن بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور افزود: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات هفت هزار و ۹۴۶ هکتار از اراضی کشور به صورت فضای باز و گلخانه‌ای به تولید گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته که تولید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون شاخه بریده گل، ۵۶ میلیون شاخه گل گلدانی، ۴۵۰ میلیون درختچه زینتی و ۳۳۰ میلیون شاخه گل فصلی و نشاعی را در کشور شاهد هستیم.

به گفته او، استان تهران با سطح زیر کشت یک‌هزار و ۷۲۰ هکتار رتبه نخست، مازندران با یک‌هزار و ۴۷۰ هکتار رتبه دوم، استان مرکزی با یک‌هزار و ۱۵۰ هکتار رتبه سوم و گیلان نیز با ۹۴۱ هکتار کشت گل و گیاهان زینتی از جمله استان‌های پیشرو هستند.
شفیعی افزود: ۶۰ درصد تولید گل کشور در این چهار استان رخ می‌دهد، اما در بازاریابی نتوانسته‌ایم متناسب با شرایط کشت و عمل‌آوری شایسته عمل کنیم.

او آلمان، هلند، ایتالیا، کنیا، ترکیه و کلمبیا را از کشور‌های پیشرو در صنعت گل و گیاه دنیا توصیف کرد و ادامه داد: هر چند ما در تولید شرایط خوبی داریم، اما در صادرات گل و گیاه فاصله زیادی با کشور‌های دیگر داریم به طوری که سه غول تولید جهان شامل چین، هند و کشور‌های اروپایی بازار‌های جهانی را به ویژه در گل‌های زینتی، خوراکی و صنعتی به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور در ادامه گفت: شرایط مساعدی را در تولید گل و گیاه با ظرفیت عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور داریم به طوری که ارزش افزوده و سودآوری یک هکتار کشت گل و گیاه زینتی با ۱۰۰ هکتار سایر زراعت‌ها برابری می‌کند.

شفیعی افزود: ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه با دستیابی به علم و دانش روز و فناوری‌های جدید انجام شده، اما در حوزه صادرات نتوانستیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

او بیان کرد: تنها پژوهشکده گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی در محلات حال و روز خوبی را سپری نمی‌کند و ما نتوانستیم بین نیروی انسانی اقدامات پژوهشی و کاربردی تعامل و ارتباط مؤثری را فراهم کنیم.

رئیس کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی ضرورت بهره‌گیری از دانش بومی و فناوری‌های نوین را در توسعه و تکثیر گیاهان زینتی و حتی دارویی یادآور شد و گفت: ما باید از توانمندی‌های علمی دنیا نیز در این زمینه استفاده کنیم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت ملی و بین‌المللی بتوانیم به توسعه فنی و علمی این حوزه کمک مؤثری را انجام دهیم.

شفیعی از برپایی تور‌های علمی و تحقیقاتی و بازدید از مراکز برجسته جهان در این بخش به ویژه آلمان و هلند خبر داد و تصریح کرد: انتشار مجله علمی و خبری در این حوزه شرایط مناسبی را داشته و ما شاهد برگزاری ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی هستیم که به مدت ۲ روز و با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی به شکل حضوری و مجازی در حال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار