مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: در پنج ماهه امسال بیش از ۱۰ هزار جلد سند تک برگی برای اراضی کشاورزی اردبیل صادر شده است.

نادر خداداد گفت: از سال ۱۴۰۱ شاهد سرعت گرفتن صدور سند تک برگی برای اراضی کشاورزی هستیم که در همان سال بیش از هفت هزار و ۳۹۷ جلد و پارسال نیز ۱۶ هزار جلد سند مالکیت برای اراضی کشاورزی صادر شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل افزود: امسال پیش‌بینی می‌کنیم این آمار تا سه برابر افزایش پیدا کند به گونه‌ای که ما در حال حاضر ۵۰ هزار پرونده را از کشاورزان دریافت کردیم تا نسبت به صدور سند مالکیت آنها اقدام اساسی در اولویت قرار گیرد.

به گفته او، در حالی که در سایر استان‌ها تنها ۱۰ درصد اراضی مربوط به بخش کشاورزی است، در استان اردبیل این آمار ۴۵ درصد است به طوری که از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت استان، ۸۰۰ هزار هکتار آن را اراضی زراعی و باغی تشکیل می‌دهد.
خداداد افزود: برای ۹۶۰ هزار هکتار اراضی ملی به صورت صد درصد سند تک برگی صادر شده و اراضی مسکونی استان نیز در شهر‌های مختلف از سند تک برگی بهره‌مند شدند.

او مزایای صدور سند تک برگی را جلوگیری از زمین‌خواری، رفع تداخلات و همچنین کاهش پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی با تثبیت مالکیت قطعی عنوان کرد و گفت: از سال ۹۰ اجرای طرح کاداستر را در استان برای صدور سند تک برگی اراضی ملی، کشاورزی و مسکونی شاهد هستیم که در سال‌های اخیر این فرآیند سرعت بیشتری به خود گرفته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: استان اردبیل به اندازه ۹ استان بزرگ کشور نظیر قم، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، ایلام و... زمین زراعی دارد و ما تلاش می‌کنیم با همراهی خود کشاورزان نسبت به تعیین تکلیف اراضی و صدور سند آنها اقدام قانونی را انجام دهیم.

خداداد گفت: پارسال ۳۲ هزار و ۳۳۶ مورد رأی هیأت برای تعیین تکلیف اراضی صادر شده که از این بابت استان اردبیل رتبه دوم کشور را دارد.

او بیان کرد: صدور سند تک برگ اراضی کشاورزی با مزایای متنوع به ویژه تأمین امنیت روانی و اقتصادی خانوار‌های ساکن در روستا‌ها همچنان ادامه دارد و ما در قالب شرکت‌های فعال در این حوزه سعی می‌‎کنیم تا نقشه‌برداری و جمع‌آوری مدارک را انجام داده و در سریعترین زمان صدور سند تک برگی را شاهد باشیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل به تشکیل ۵۰ هزار پرونده در این زمینه در استان و رسیدگی سریع برای صدور سند تک برگی اشاره کرد و گفت: ساکنان مناطق روستایی با در دست داشتن نسخ، دفترچه، قولنامه و مبایه‌نامه می‌توانند نسبت به صدور سند مالکیت تک برگی اقدام کنند که در این زمینه ارائه اسناد هویتی نیز ضروری و احیای است.

خداداد تصریح کرد: در روستای آل‌هاشم خلخال به دلیل مخفی بودن اراضی مشکلی را در صدور سند شاهد هستیم که سعی می‌کنیم با دقت و رفع تداخلات، به سرعت با هماهنگی اوقاف و امور خیریه صدور سند مالکیت را برای صاحبان این اراضی شاهد باشیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه فرصت داریم تا صدور سند مالکیت تک برگی را برای تمامی اراضی کشاورزی انجام دهیم که قطعا این امر در استان با روند مطلوب شروع شده به ثمر خواهد نشست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.