مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: یک هزار و ۹۰۰ روستای استان اردبیل مشمول پرداخت زکات است.

 علیرضا حسین نژاد گفت: ظرفیت شورای زکات در رفع فقر و عمران روستا‌ها و مناطق محروم یک ظرفیت بی نظیر است که در دولت سیزدهم به استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با اشاره به تشکیل مستمر جلسات شورای زکات در استان اردبیل با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود بیش از ۷ دستگاه در احیای این فریضه همراه دبیرخانه ستاد زکات هستند تا به تحقق این امر مهم کمک کنند.

او فعالیت عاملان افتخاری و مبلغان زکات را در روستا‌ها با هدف جمع آوری زکات واجب یادآور شد و بیان کرد: با راهبری ائمه جمعه و اقدامات فرهنگی و تبلیغی امر جمع آوری زکات همزمان با فصل برداشت محصول در استان آغاز شده است.

حسین نژاد گفت: در سطح استان یک هزار و ۱۸۳ عامل افتخاری و ۱۱۰ مبلغ زکات در این راستا همراه و هم قدم ما هستند تا بتوانیم از ۹ محصول به غیر از خرما در این استان زکات دریافت کنیم.

او عمده زکات جمع آوری شده را مربوط به محصول گندم، جو و همچنین احشام اعلام و تصریح کرد: از ۴۱۷ هزار هکتار اراضی زیرکشت استان ۳۳۸ هزار هکتار دیم و ۸۰ هزار هکتار آبی است که در یک هزار و ۹۰۰ روستا تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل زکات واقعی استان را از این محصولات اعم از گندم و جو ۶۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به دلیل قصور و کوتاهی ما از این مبلغ تنها ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سال گذشته زکات واجب پرداخت شده است.

حسین نژاد بیان کرد: در مراکز خرید گندم سامانه‌ای طراحی شده تا کشاورزان به راحتی در زمان ارائه محصول زکات خود را پرداخت کنند که البته در برخی روستا‌ها پرداخت زکات به شکل سنتی انجام می‌شود.

او کل زکات جمع آوری شده را در سال گذشته اعم از زکات واجب، مستحبی و فطریه بالغ بر ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: عمده این زکات فطریه است که در عید سعید فطر از سوی مؤمنان پرداخت می‌شود که رقمی معادل ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را شامل می‌شود.

دبیر ستاد زکات استان اردبیل در ادامه به رشد ۲۹ درصدی پرداخت زکات در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن اشاره کرد و افزود: ۹۷ درصد مبالغ زکات صرف رسیدگی به امور فقرا شده تا بساط فقر با احیای این فریضه برچیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.