جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم امروز هم ادامه دارد.

سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از صبح امروز آغاز شد.

در این گزارش نگاهی به صحبتهای نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان خواهیم داشت.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با  وزیر پیشنهادی اطلاعات

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: آقای خطیب در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بود و استعلامات مربوطه احراز شده است. وی در سال ۵۴ وارد حوزه علمیه شده و در سال ۵۹ به سپاه جنوب تحت فرماندهی شهیدحسن باقری وارد شده و در سال ۶۰ مجروح شده و در سال ۶۴ وارد وزارت اطلاعات شد. سال ۸۹ در دفتر مقام معظم رهبری و در سال ۱۳۹۱ در حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و در سال ۹۸ در آستان قدس رضوی بوده است و مطالب و برنامه‌های وزیر پیشنهادی با نیاز‌های فعلی کشور مطابقت دارد.

رضایی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی برگرفته از برنامه‌های بالادستی و سیاست‌های رهبری و قوانین مجلس است.کمیسیون امنیت ملی پس از بررسی برنامه‌ها و استماع صحبت‌های وی، آقای خطیب را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت می‌داند و این کمیسیون برای کمک به وی تاکید دارد.

کمیسیون امور داخلی کشور با برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقت کرد

ولی‌الله بیاتی گفت: سید اسماعیل خطیب در جلسات کمیسیون شورا‌های مجلس حاضر شد و برنامه خود را مقابله جدی با گلوگاه‌های شریان اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور، همکاری لازم برای قانونمند شدن حضور اتباع خارجی و مقابله هوشمند با جریان نفوذ اعلام کرد.

وی افزود: برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات مبتنی بر ادامه مسیر تحولی در ساختار مدیریت اطلاعاتی برای بسیج همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های آشکار و نهفته در کادر و نیرو‌های وزارت اطلاعات اعلام شده است.

بیاتی ادامه داد: کمیسیون شورا‌ها با توجه به تحصیلات حوزوی حجت الاسلام خطیب و به کار گیری مدیران صالح و شیوه حکمرانی انقلابی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی وی، وزیر پیشنهادی اطلاعات را به طور کامل واجد شایستگی‌های لازم می‌داند.

او بیان کرد: جمع بندی کمیسیون شورا‌های مجلس در خصوص تطابق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی این بود که حجت الاسلام خطیب فردی شایسته توانمند و مطلوب برای تصدی وزرات اطلاعات تشخیص داده می‌شود.

 با توزیع رانت نمی‌شود جامعه علوی درست کرد

زارعی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: بر دستان جناب پزشکیان بوسه میزنم که به جامعه مدنی اسلامی مراجعه کرده‌اند و نه غربی.

نماینده تهران گفت: رئیس جمهور اول به خودش خدمت کرده که به جریان رادیکال فرصت نداده است. رای من چه تاثیری دارد. آیا من می‌خواهم خلاف آیین‌نامه عمل کنم و به وزیر اطلاعات رای مثبت بدهم، من به او رای منفی می‌دهم، اما رای من نمادین است. من نمی‌خواهم در مذمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیین دارم

زارعی اظهار کرد: هیچ یک از سروان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم این هم خلاف آیین‌نامه نیست، زیرا فقط رای من منفی است

او گفت: آیا دستگاه اطلاعاتی شکست نداشته، داشته، اما پیروزی‌های دستگاه اطلاعتی بر ناکامی‌ها و شکست‌هایش غلبه دارد. خبرنگاری به وزیر اطلاعات گفته است که آیا وزرا رای بیاورند، ایشان فرمود انشاءالله یکدست رای بیاورند من با این کلمه جهاد تبیین دارم.

نماینده تهران بیان کرد: امام خامنه‌ای ۱۲ معیار برای کابینه داده‌اند و سیاست اقدام این ۱۲ معیار را هم دادند مجلس با دولت همکاری کند و دولت حساسیت‌های مجلس را در نظر بگیرد.

زارعی گفت: آیا او که در ماجرای دروغ هیبریدی گاز شیمیایی در این کشور مداخله داشته از شما رای اعتماد بگیرد؟ او که مسئول روح و جسم مردم است او باید رای اعتماد بگیرد؟ او که هنوز بعد از ۱۵ سال با وجود درخواست‌های متواضعانه شما از خلاف تاریخی خود هنوز عذرخواهی ساده نمی‌کند و خیال می‌کند که به رئیس جمهور ما لطف کرده که وارد کابینه شده، او فردا هم به رئیس جمهور گوش نمی‌دهد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:  بیاییم به جناب پزشکیان با اجرای قانون کمک کنیم. کسب و کار ما و بنگاه‌های تولیدی به آرامش نیاز دارد. کسی که نظام را متهم به تقلب ۱۱ میلیونی کرده چگونه رای اعتماد بگیرد؟

خطیب به هیچ حزب و گروهی تعلق ندارد

جباری نماینده مردم بندر لنگه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مجلس اظهار کرد: خطیب کار خود را از کف کار اطلاعاتی شروع کرده است. خطیب به اصول انقلاب اسلامی پایبندی دارد. 

جباری گفت: آقای خطیب مسئولیت سازمان حفاظت دستگاه قضایی را بر عهده داشته است. در این برهه حساس و خطیر منطقه و مقابله با استکبار بنده به عنوان نماینده‌ای از خطه جنوب و از خطه خلیج همیشه فارس می‌خواهم از وزیر پیشنهادی یک از وزارتخانه‌های مهم که امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور به آن گره خورده است دفاع کنم.

او افزود: وزیر پیشنهادی اطلاعات از برجسته‌ترین و پرتجربه‌ترین وزرا است. وزارت اطلاعات و وزیر پیشنهادی آن آقای خطیب که کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده و در سطح ملی دارای مسئولیت بوده است.

وی ادامه داد: خطیب در دولت سیزدهم به عنوان وزیر اطلاعات بوده که باید پرسید چرا توسط آقای پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم معرفی شد، چون با معیار‌ها و ملاک‌های ارزشمندی که رهبری برای انتخاب وزرا اعلام کردند تطابق داشت.

نماینده مردم بندر لنگه اظهار کرد: باورمندی به گفتمان امامین انقلاب و قانون اساسی به عنوان یکی از معیار‌ها به عنوان انتخاب آقای خطیب بوده است. 

او گفت: خطیب از رزمندگان دفاع مقدس است که در دفاع از کیان اسلام به افتخار جانبازی نائل شده و علاوه بر این برادر شهیدی والامقام است. آقای خطیب مسئولیت خطیر و کلیدی سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه را داشت و کارآیی وی در ساختار اطلاعاتی کشور بوده است. وی یک شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب و گروه سیاسی تعلق ندارد و دیدگاه هایش موید این امر است.

وی ادامه داد ثبت نام برای دفاع از وی موید همین موضوع است، چون در ثبت نام برای دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات ۱۵۰ نماینده از اقوام و مذاهب مختلف، اصولگرا و اصلاح طلب اقدام کردند. آقای خطیب قائل به وحدت ملی در پیکره نظام در چارچوب سیاست‌های نظام است.

پزشکیان وعده صادق را با معرفی کابینه وفاق ملی محقق کرد

بروجردی موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: دشمن روی همه نیروهای نظام کار می‌کند. خود نمایندگان عزیز در محضر تهدید جدی هستند؛ از کار ساده تخلیه اطلاعاتی تلفنی گرفته تا اینکه نیرو را از مسیر منحرف کنند.

او بیان کرد: رصد این نیروها توسط حفاظت اطلاعات با هدف حفظ یکی از موفقیت‌های وزارت اطلاعات است و در این عرصه با جدیت بیشتری عمل شود.

بروجردی گفت: یکی از مسئولیت‌های سنگین دیگر مسئولیت برون‌مرزی است. در مصاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و هم‌پیمانان آنها در همه عرصه‌های شکست خورد. آمریکا در عراق، سوریه، لبنان و یمن و در همه عرصه‌های شکست خورد. 

بروجردی اظهار کرد: در مصوبه مجلس در سال ۶۲ چهار شرط برای وزیر اطلاعات تصویب شد که عبارتند از اینکه تحصیلات در حد اجتهاد، اشتهار به عدالت و تقوا، سابقه روشن از نظر مدیریتی و عدم عضویت در سازمان‌ها و گروه‌ها که همه این شرایط در آقای خطیب جمع است. به همین دلیل در دولت شهید رئیسی حضور یافت و امروز آقای پزشکیان وی را به عنوان وزیر پیشنهادی در این وزارت حساس معرفی کرد.

نماینده موافق وزیر اطلاعات بیان کرد: پزشکیان وعده صادق را محقق کرد و در تبلیغات گفت که کابینه من وفاق ملی است و الان مصادیق آن را شاهدیم.  

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

فاطمه مقصودی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی، نظر کمیسیون اقتصادی درباره برنامه‌ها و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت و گفت: اعضای این کمیسیون همتی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت اقتصاد دانستند.

حضور همتی در وزارت اقتصاد مردم را بدبین می‌کند/ او یکی از متهمان پرونده چای دبش است


حسین صمصامی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: بررسی عملکرد وزیر پیشنهادی اقتصادی نشان می‌دهد که او نمره قبولی کسب نکرده و مدیریت او باعث ایجاد بحران شده است. 

وی افزود: نگاهی به وقایع بانکی و ارزی در زمان حضور ایشان در بانک مرکزی و بانک آینده به وضوح نشان می‌دهد آقای همتی گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد نیست. 

صمصامی گفت: اکنون کشور وزیری تحول‌گرا در حوزه اقتصاد نیاز دارد و چگونه می‌توان به همتی اعتماد کرد؟ معاونت حقوقی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ در گزارشی با تصریح بر اخلال عمده در نظام ارزی و پولی در بانک آینده خواستار برخورد با این بانک شد. 

نماینده مردم تهران افزود: آقای همتی به عنوان رئیس وقت بانک مرکزی باید از اختیارات ویژه خود استفاده می‌کرد، اما بانک سپه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بدهکار شد. از سوی دیگر این بانک در نتیجه سوء تدبیر هم اکنون ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است و یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: او در برنامه‌های اعلامی حفظ ارزش پول ملی را یکی از اهداف خود عنوان کرد در حالی که در دوران تصدی اش در بانک مرکزی ارزش پول سه برابر تنزل کرد. 

نماینده مردم تهران افزود: اکنون آقای همتی با عدم حسن شهرت با حضور در وزارت اقتصاد بدبینی مردم را رقم خواهد زد. آمار رشد نقدینگی در زمان تصدی ایشان در بانک مرکزی روی میز همه نمایندگان قرار دارد که از حدود ۲۶ درصد به ۳۷ درصدافزایش پیدا کرده است.

صمصامی متذکر شد: ایشان در پرونده چای دبش دولت شهید مظلوم آیت الله رئیسی را محکوم می‌کرد در حالی که خودش یکی از متهمین است و گزارش سازمان بازرسی نشان می‌دهد که آقای همتی یکی از محکومان این پرونده است.

 همتی تخصص لازم در وزارت اقتصاد را دارد

حسینی نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آقای همتی مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد با رتبه ممتاز در دانشگاه تهران دارند. آقای همتی آدم حرفه‌ای هستند. کسی که رئیس کل بیمه مرکزی بوده است. مدیرعامل بانک در سال‌های متعددی بوده است و انسان مجربی است.

وی گفت: به لحاظ سوابق علمی و تجربی در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای همتی از تخصص و تجربه لازم برخودار هستند. یکی از مسائل و مشکلاتی سبب شده این وضعیت را داشته باشیم این است که به تجربه بی‌تفاوت بوده‌ایم.

نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: وزارت‌خانه جای آزمایش و خطا نیست. ما با توجه به شرایط اقتصاد کشور نمی‌توانیم افراد بی‌تجربه را در این وزارتخانه حساس بگماریم.

حسینی افزود: روز گذشته به ما زنگ زدند که آقای همتی رای ندید ایشان زمانی که بانک مرکزی بود برخورد بدی با ما داشت. در آن سال‌ها حضور ایشان در بانک مرکزی درآمد ارزی به شدت پایین آمده بود شرایط کشور سخت بوده و من نمی‌گویم همتی بدون اشکال است و این نوع تحلیل که تنها به یک سری از مسائل توجه کنیم غلط است.

او گفت: دوستان وزارت اقتصاد و داریی و بیمه مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار همگی نیازمند یک مدیر با تجربه است، مدیری که آزمون خود را پس داده است.

حسینی اظهار کرد: می‌گویند برای همتی نامه بازرسی آمده است، برای صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی دولت شهید رئیسی هم نامه بازرسی آمده است.

 همتی اعتقادی به ارزش پول ملی ندارد

محسن زنگنه نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: همتی معتقد است در تورم ۴۰ درصدی نرخ ارز باید تا پایان سال ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: همتی در کمیسیون‌ها می‌گوید با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم اما در زمان حذف این ارز در دولت شهید رئیسی در یک هفته سه مصاحبه علیه این کار انجام داد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد بیان کرد: وقتی نظر آقای عراقچی این است که تخاصم ما با آمریکا تمام شدنی نیست، آیا وزیر اقتصاد می‌تواند همه چیز رابه برجام وصل کند؟

زنگنه اظهار کرد: تورم در سال ۹۶ حدود ۹ درصد بود و آقای همتی تورم را با ۴۶.۵ درصد تحویل نفر بعدی داد . همتی نرخ رشد را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد تحویل داد. همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. زیان انباشه بانک ملی در دوران همتی دو برابر شد.

محمدبیگی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد هم گفت: همتی واردات واکسن کرونا رو وابسته به قبول اف‌ای‌تی‌اف کرد.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
پس چه شد همسان سازی بازنشستگان گرسنه و خانه به دوش و مستاجر
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
از فروردین ۱درصد مالیات از جیب مردم گرفتن که بدن برای همسانسازی خود مردم از جیب مردم به مردم همونم ندادن

ریختن حساب مبارک سودش میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
عیسی ساعد
۱۰:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
جناب آقای رییس جمهور لطفا دو تابعیتی را هم در نظر داشته باشید هر کسی را نمی توان معاون انتخاب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
چرا در مورد همسان سازی که مطالبه خیلیا هست مطلب نمیذارید و پیگیر نمیشید
شما رسانه هستید باید صدای مردم باشید
آخرین اخبار