سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش این کمیسیون درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات را قرائت کرد.

احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت. متن گزارش به شرح ذیل است.

وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق عینی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند.

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روز‌های دوشنبه ۲۲ مرداد لغایت چهار شنبه ۲۴ مرداد ماه طی ۳۶ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه‌های «فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۳ ساعت و ۱۵ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان ۵/۱ ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

۳. صراحت: برنامه­ها روشن، ساده و دقیق بوده و برای کاربران آنها به راحتی قابل درک باشند.

۴. شفافیت: منابع مورد نیاز و راه­های تامین آنها مشخص بوده و امکان تعارض منافع پایین باشد.

۵. انسجام: اجزاء و مولفه­های مختلف برنامه دارای هماهنگی و همراستایی بوده و یک کلیت یکپارچه را تشکیل دهند.

۶. جامعیت: برنامه­ها همزمان ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست­محیطی را لحاظ کرده باشند.

۷. آینده­نگری: پیامد‌های احتمالی برنامه­ها و سناریو‌های محتمل پیش­بینی شده باشند.

۸. سنجش­پذیری: برای برنامه­ها اهداف عملیاتی و کمی تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام نمود.

۹. زمانمندی: برنامه‌­ها برای یک افق زمانی چهار ساله طراحی شده، تعدد و تاخر منطقی احتمالی و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آنها مشخص شود.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۴۲ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۷ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است.

 نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای سید ستار هاشمی، صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید نگردید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار