کاظمی گفت: مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای خود را از نقاط صفر مرکزی آغاز کردم و تا سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت یافتم و از نزدیک با فرصت‌ها و چالش‌های این وزارتخانه آشنا هستم.

وی افزود: به مدد این تجربه طولانی مشکلات آموزش و پرورش را درک می‌کنم. وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون هر کدام با پشتکاری مثال زدنی و نیت خیر برای بهبود این وزارتخانه زحمت کشیدند و بنده نیز به خوبی می‌دانم که برای حل چالش‌های این حوزه تلاش‌های بسیاری شده است، اما حقیقت تلخی که باید آن را قبول کرد وجود مسائل بنیادینی است که بر دوش آموزش و پرورش سنگینی می‌کند تا که حل آنها نیازمند همدلی است. 

کاظمی متذکر شد: مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کردند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای تدوین شود که قادر به رفع مشکلات نظام آموزشی باشد. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: همچنین اذعان صاحب نظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی اجتماعی و اقتصادی اهمیت نظام آموزشی در تحقق پیشرفت جامعه توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد. آموزش و پرورش تصویرگر افق‌های آینده است. 

وی ادامه داد جناب آقای دکتر پزشکیان عزیز، نمایندگان محترم و شریف ملت ایران اعضای محترم هیئت دولت پیشنهادی به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه از شما تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را بر صدر بنشانید. 

کاظمی گفت: علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سخت کوش در این عرصه به دلیل سیاست‌ها و طولانی بودن فرایند‌ها همواره از اولویت خارج شده است و کمتر به نقش حیاتی آن توجه شده است. 

وی گفت: در جلسات کمیسیون‌ها با دغدغه نمایندگان با دقت گوش دادم و چالش‌ها بر آینده این سرزمین تاثیرگذارند.

کاظمی بیان کرد: غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه امر ملی و رویکرد کوچک انگارانه به نظام تربیت در نقاط مختلف کشور و کاهش منزلت معلم و کمبود نیروی انسانی از جمله مشکلات این حوزه است. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تامین منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبار از مشکلات این حوزه است. کم توجهی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سهم اندک آن و توزیع نامتوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی نیز جزء دغدغه‌ها هستند. 

وی گفت: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم. باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم افزایی راه حل‌هایی نوآورانه بیاوریم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و ۱۶ میلیون دانش‌آموز بزرگترین وزارتخانه و گسترده‌ترین نهاد دولتی است.

کاظمی اظهار کرد: بخشی از برنامه‌ها به این شرح است: به روز رسانی، احیا و ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و تقویت پرورش هویت ملی و دینی در دانش‌آموزان و طراحی برنامه‌هایی برای تقویت احساس تعلق و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی ایرانی و انقلابی، آموزش مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره با نگاه تخصصی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهاد‌های اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها با تأکید بر مناطق محروم و دو زبانه‌بخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام در توسعه عدالت برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه و سرآمد در دوره‌های مختلف تحصیلی با تاکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفی تقویت و تعمیم تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیاد‌ها خواهد بود. 

وی گفت: در ادامه به تبیین دو محور اصلی برنامه‌های خود می‌پردازم که شامل اهمیت نقش محوری معلمان و رفع دغدغه‌های آنها و توجه به انتظارات و خواسته‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌باشد. باور مشترک من و شما نمایندگان مردم این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقاء کیفیت فرایند‌های تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد.  همه ملت یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه‌ای در هر شغلی باید از معلمین تشکر کنند.

 وی گفت: همه ما زیر بار منت معلمین هستیم. باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیروی نیرو‌های کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل، شایسته فراگیر و عادلانه نیاز داریم که با جایگاه بالا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد. 

او اضافه کرد: معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را می‌نهد شایسته دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است. به ذینفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز عرض نمایم معلمان عزیز کشورم سال‌ها در کنار شما بودم و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما در رابطه با بهبود شرایط زندگیتان را شنیده‌ام. 

کاظمی بیان کرد:به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود. من با تمام وجودم در تلاش هستم تا فضایی امن و آرام برای کنشگری مسئولانه و البته قانونی شما را فراهم کنم. به عنوان یک معلم مشکلات معیشت و چالش‌های زندگی روزمره معلمان نجیب بازنشسته را درک می‌کنم. 

وی ادامه داد: تاثیر تربیتی شما محدود به کلاس‌های درس نیست بلکه برای همیشه در ذهن و جان دانش آموزان ماندگار است. ما به وسعت ایران مدیون شماییم لذا با عزم و اراده جدی بهبود شرایط شما را پیگیری خواهم کرد من مشکلات معیشتی و درد و رنج و تلاش‌های خستگی ناپذیر خدمتگزاران شریف مدارس را می‌دانم که با وجود کمبود ۳۰ هزار خدمتگزار بار این بخش را به دوش می‌کشند. 

کاظمی ادامه داد: حتما پیگیر مشکلات معیشتی آنها خواهم بود شعار من برای ایران برای مدرسه است فرزندان عزیزم دختران و پسران ایران زمین من برای فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت افزایش مشارکت و نقش آفرینی شما در فرایند‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش و همچنین فعالیت‌های شما در مجلس در مجلس دانش‌آموزی و سایر تشکل‌های داوطلبانه تلاش خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: من امروز صدای شما را میشنوم و شنیدم حتما نگرانی‌های شما را به طور دقیق بررسی خواهم کرد والدین عزیز صدای شما را نیز می‌شنوم و به ارزش‌ها و خواسته‌ها و دغدغه‌هایتان واقفم.

کاظمی گفت: بیایید با همکاری و هم‌اندیشی یکدیگر آینده روشن و سرشار از موفقیت را برای فرزندانمان بسازیم. نمایندگان محترم، مردم شریف ایران، فرهنگیان عزیز، دانشجو معلمان و دغدغه‌مندانه نظام تعلیم و تربیت بار دیگر در محضر نمایندگان شریف شما بر اهمیت بنیادین آموزش و پرورش تاکید می‌کنم.

وی ادامه داد: تحقق کارکرد‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت تنها با حمایت همه جانبه فراهم آوردن منابع مالی و انسانی مناسب و مشارکت فعال تمامی ذینفعان به ویژه خیرین عزیز و نیکو خصال میسر است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: ما همگی می‌دانیم که هرچند راهبری نظام تعلیم و تربیت بر عهده وزارت آموزش و پرورش است، اما مسئولیت تربیت موضوع ملی و فراتر از یک وزارتخانه مجلس شورای اسلامی که به فرموده امام عظیم‌الشأن عصاره فضائل ملت و در راس امور است می‌تواند بهترین حامی و همراه وزارت آموزش و پرورش باشد.

او اظهار کرد: در این مسیر دست یاری و همفکری به سمت شما نمایندگان محترم ملت دراز می‌کنم بی‌شک با همکاری و هم‌فکری می‌توانیم گره‌های سخت را باز کنیم و از این پیچ تاریخی عبور کنیم و رویای یک ایران بهتر و آینده درخشان را از طریق یک نظام تعلیم و تربیت پویا و با کیفیت تحقق بخشید.  آینده روشن فرزندان این آب و خاک در دستان ما و شماست.

کاظمی گفت: در خاتمه امید دارم در صورت اخذ رای اعتماد شما نمایندگان محترم با توکل و عنایت خداوند و لطف و عنایت ویژه امام رئوف و مهربان آقا علی بن موسی الرضا (ع) و حمایت‌های همیشگی مقام معظم رهبری و پشتیبانی همه جانبه رئیس جمهور و همکاری و همدلی نمایندگان مجلس و دعای خیر ملت شریف ایران گام‌های موثری در راستای تحول در نظام آموزشی کشور برداریم و منطبق بر سند تحول بنیادین آینده‌ای روشن و آکنده از امید را برای کشورمان رقم بزنیم.

خبرنگار: فاطمه سیدی و فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
Germany
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
خخخ
آخرین اخبار