خوش چهره گفت: مجلس در فرآیند انتخاب اعضای کابینه پیشنهادی دولت باید در بررسی‌های خود اول احراز توانمندی و دوم سلامت وزرا را مورد توجه قرار دهد.

محمد خوش چهره نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:در ارتباط با کابینه، فرآیندی که در حال طی شدن است آن بوده که مجلس باید بررسی کند و در این بررسی‌ها یک احراز توانمندی و ۲ سلامت آنها باید مورد توجه قرار گیرد و البته این موضوع در مجالس مختلف متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: در مجلس هفتم ما توانمندی و در حقیقت سلامت نفس و پاکدستی را توامان میدیدم، اما عملا خروجی مجلس متفاوت بود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: توانمندی همان علیم و عالم بودن و تبهر و تخصص در حوزه مخصوص خود داشتن است. بعد از آن  موضوع سلامت نفس و پاک دست بودن است که ریشه‌های قرآنی هم دارد.

وی ادامه داد: توانایی و در عین حال همان سلامت و اولویت داشتن  منافع ملی اهمیت والایی دارد و اگر این دو شاخصه را دنبال کنیم و با آسیب شناسی‌هایی که از بعد از جنگ داشتیم و متوجه می‌شویم  دولت‌های مختلف با تابلو‌های مختلف سیاسی به میدان آمدند، یکی تحت عنوان سازندگی و اصلاحات دیگری با عنوان  مردم سالاری و عدالت و محوری،   تدبیر و امید و در آخر هم دولت مردمی شهید رئیسی این دو مقوله تفاوت‌های متفاوتی دارند.

به عنوان مثال در دولت سازندگی تاکید شدیدی در تخصص تحت عنوان تکنوکرات و تمرکز در مدرک وجود داشت که اگر واقعا به دنبال تخثصص بودند بد نمی‌شد  و البته از اهمان سال‌ها مدرک گرایی هم در کشور باب شد؛ و به سلامت نفس کمتر توجه کردند و فساد‌ها جدی‌تر شد.

خوش چهره گفت: در آن زمان با آسیب شناسی معلوم شد اگر سلامت نفس نداشته باشیم و فرد مورد نظر امین نباشد این خطر بالایی دارد.  

وی تاکید کرد: آمدیم به سمت دولت‌هایی که تناقض داشتند، و  انقلابی بودن را مهم اصلی خود مطرح کردند و آن‌ها به توانایی و تخصص کمتر توجه کردند. ما در مجلس هفتم با دو دولت اصلاحات و اصولگرا مواجه بودیم.

خوش چهره گفت: در مجلس هفتم هر دو جنبه را مورد توجه قرار دادیم و در آن دوره ما لیستی از کابینه که اعلام شد و با وجود نزدیک بودن دولت و مجلس به رئیس جمهور هم گفتیم این افرادی که معرفی شدند آدم‌های  درست و خوبی هستند، اما آیا می‌توانند چنین وزارت خانه‌ای را  اداره کنند، عنوان کردیم افراد انتخابی آن دولت توانایی آن را ندارد و بنابراین آن دوره ما نمونه‌ای شد که اقتداری به نظام داد که با وجود آن که دولت و مجلس همسو هستند، اما شاخص‌های قانون اساسی را رعایت کردیم و به چند وزیر رای اعتماد داده نشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:این سابقه باعث افتخار است و در آن مجلس ملاحظات صنفی را کنار گذاشتیم و به توانایی  و  مسائل ملی توجه کردیم و کار و سلامت نفس را اهمیت دادیم. اگر یکی را قوی بگیریم و دیگری را توجه نکنیم همان اتفاقی می‌افتد که در دولت مهر ورزی و عدالت افتاد.

وی در انتها گفت:در دوره شهید رئیسی هم با وجود آن که صداقت و بزرگواری را در ایشان داشتیم، اما هیئت دولت ایشان جریانات مختلف آمدند. سهمیه‌ای برخورد کردند و خودشان بعد از چند مدت چند وزیر را جایگزین کردند. این تجربه نظام ما است و بعد از ۴۵ سال تجربه‌هایی داریم و نباید اشکالات را تکرار کنیم و اکنون الگویی که وجود دارد شبیه روند‌های گذشته با کمی تفاوت است، یعنی عدم توجه به فرمایش خداوند متعال مشکل ساز است و خداوند فرمان داده که امانت را به اهل آن بسپاریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار