مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: بنابر آمار سال گذشته ۹۶۱ تن گیاهان دارویی عرصه‌های منابع طبیعی صادر شده است.

ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: توسعه ۳۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی از اهداف تعیین شده در برنامه هفتم است.

به گفته او، در برنامه ششم توسعه گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی  در سطح ۲۵۰هزار هکتار هدفگذاری شده بود، اما توانستیم توسعه این گیاهان را تا بیش از ۴۹۱ هزار هکتار گسترش دهیم.

بهزاد از همکاری‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با گمرک در زمینه آموزش شناسایی گونه‌های گیاهان دارویی دارای ممنوعیت در راستای جلوگیری از قاچاق خبر داد و گفت:هرگونه بهره‌برداری، حمل و نقل و صادرات گیاهان دارویی بدون مجوز از دستگاه‌های مربوطه خلاف مقررات کشور است و در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است.

او ادامه داد: توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب طرح های مرتعداری چند منظوره با استفاده از روش‌های بیولوژیک و بیومکانیک و پرهیز از هرگونه کشت و تغییر کاربری در مراتع در برنامه هفتم مد نظر است.

به گفته او، صدور مجوزهای گواهی حمل و نقل و صادرات گیاهان دارویی براساس برنامه هفتم توسعه باید از طریق سامانه سمطا، انجام شود و در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه سال گذشته ۹۶۱ تن گیاهان دارویی عرصه‌های منابع طبیعی صادر شده است، گفت: بیش از ۱۵۰۰ تن گیاهان دارویی از عرصه‌های منابع طبیعی در سال گذشته برداشت شد.

بهزاد رعایت حقوق جوامع محلی و بهره‌برداران عرفی، توانمندسازی آنان در برداشت و جمع‌آوری اصولی گیاهان دارویی، ایجاد زمینه‌های مشارکت مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی دارای گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی از تاکیدات برنامه هفتم برشمرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار