۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت زعفران رفته که بیشترین سطح آن در شهرستان شهرکرد است.

یزدان احمدزاده مجری طرح کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری گفت: گونه‌های موسیر، کلوس و زعفران در استان اقتصادی و مقرون به صرفه هستند.

وی با بیان اینکه هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان است، افزود: ۳۹۱ گونه گیاهان دارویی و معطر در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که شامل ۱۹۸ گونه دارویی و ۱۹۳ گونه معطر است.

احمدزاده با بیان اینکه شرایط آب و هوایی، اقلیم استان و ارتفاع از سطح دریا باعث شده زعفران استان از طعم و رنگ بالایی برخوردار باشد، عنوان کرد: کشت زعفران به دلیل کم آب‌بر بودن مورد استقبال و توجه کشاورزان قرار گرفته است که میانگین برداشت این محصول پنج کیلوگرم در هر هکتار است.

وی با بیان اینکه زعفران در این استان بسته‌بندی نمی‌شود، گفت: معمولاً زعفران این استان به خراسان ارسال شده و با توجه به اقلیم این استان، همچنین به علت کیفیت مطلوب و رنگ و طعم خوب زعفران، این محصول با برند استان خراسان بسته‌بندی شده و صادر می‌شود.

احمدزاده اضافه کرد: ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت زعفران رفته که بیشترین سطح آن در شهرستان شهرکرد است.

وی با بیان اینکه ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر رفته است، گفت: ۴۵۰ هکتار آن در شهرستان کوهرنگ به صورت دیم کشت می‌شود.

احمدزاده افزود: کشت موسیر به دلیل کم آب‌بر و اقتصادی بودن مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است و چهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین در کشت موسیر نام‌گذاری شده است.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: موسیر به علت چند ساله بودن، مصرف آب بسیار پایین، قابلیت استفاده از اندام‌های تکثیری گل، برگ و پیاز و سازگاری با اقلیم چهارمحال و بختیاری مورد استقبال کشاورزان استان قرار گرفته است.

احمدزاده با اشاره به اینکه میانگین برداشت موسیر در اراضی دیم چهار تن در هکتار است، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود از سطح ۵۵۰ هکتار کشت شده، ۲۲۰۰ تن موسیر برداشت شود و این در حالی است که در اراضی آبی میزان برداشت موسیر از هر هکتار به ۱۰ تن نیز می‌رسد.

وی عنوان کرد: هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که ۳۲ درصد آن موسیر است.

احمدزاده گفت: هر ساله با توجه به اعتباراتی که از سمت وزارتخانه به صورت ملی تخصیص داده می‌شود پیاز چه و بذر موسیر خریداری شده و در اختیار جهادکشاورزی شهرستان‌ها قرار می‌گیرد تا به صورت یارانه‌ای بین بهره‌برداران جهت کاشت توزیع شود.

وی ادامه داد: گونه‌های موسیر و کلوس و زعفران در چهارمحال و بختیاری اقتصادی و مقرون به صرفه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار