همزمان با برگزاری یادواره ۲۱ شهید حقوقدان فارس از نرم افزار مشاوره حقوقی رونمایی شد و ۲۱ تن از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان آزاد شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس در یادواره ۲۱ شهید حقوقدان استان فارس با بیان اینکه ثمره این یادواره فعال‌تر شدن جامعه حقوقی استان و انسجام برای خدمت به مردم است، اظهار کرد: هر یک از اقشار جامعه وظیفه‌ای در قبال شهدا دارند، اما با توجه به نوع و خدمت جامعه حقوقی این وظیفه بر شانه حقوقدانان سنگین‌تر است.

او با بیان اینکه سرمایه انسانی حقوقدان در استان فارس غنی و و با دانش و تجربه است، اضافه کرد: این ظرفیت عظیم باید در مسیر خدمت به مردم و جامعه و ایجاد تحولات فرهنگی در حوزه عمل به قانون و تقویت فرهنگ قانون مداری به کار گرفته شود ضمن آنکه ادای دِین به خانواده‌های شهدا نیز در اولویت کار قرار گیرد. 

موسوی گفت: امروز به برکت وجود شهدای عزیز، این توفیق بزرگ نصیب همه شد تا بتوانیم در دومین اجلاسیه شهدای حقوقدان استان فارس را همزمان با روز بسیج حقوقدانان، و روز حقوق بشر حقوق اسلامی و کرامت انسانی برگزار کنیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس افزود: در واقع هدف و رسالت اصلی برگزاری این اجلاسیه، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام و تبیین جایگاه والای ایشان و یادکردن از ۲۱ شهید حقوقدان استان فارس و تکریم از خانواده‌های معزز شهدای حقوقدان است.

او گفت: شهدا قهرمانان و مکتب سازان واقعی انقلاب اسلامی و مردان میدان اخلاص و عمل هستند و کاری که شهدا برای اسلام و معنویت کردند، جهادی فی سیبل الله و سند افتخاری بر رشادت‌ها و دلاوری‌های مردمان بزرگ این مرز و بوم است و یاد و خاطره این عزیزان همواره در تاریخ ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، طراحی نظام حقوق بین الملل برپایه توحید و تحقق عدالت و حفظ کرامت انسانی را تنها راه پایان دادن به ظلم و استبداد جهانی، تحقق صلح و امنیت پایدار، و تحقق واقعی حقوق بشر در جهان دانست.

او افزود: پیش نویس اعلامیه تهران درباره حقوق بشر اسلامی در سال ۱۳۶۸ در کنفرانس تهران در ۳۲ ماده تصویب و سپس در ماه اوت سال ۱۹۹۰ مصادف با ۱۴ مرداد ۱۳۶۹ در قاهره تصویب شد و سرانجام با اصلاحاتی در ۲۵ ماده به عنوان اعلامیه حقوق بشر اسلامی به تصویب نهایی رسید و نامگذاری امروز به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نیز ریشه در این اقدام تاریخی و متأثر از اندیشه‌های امام راحل (ره) و ریشه در مکتب اهل بیت (ع) دارد.

رئیس شورای عالی بسیج حقوقدانان استان فارس بررسی دقیق و جامع اعلامیه حقوق بشر اسلامی و تبیین محتوای آن در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، قضایی و دفاعی و حتی مسائلی همچون سلامت و بهداشت را ضروری خواند.

 رئیس دادگستری فارس بیان کرد: باید مفاد این اعلامیه به عنوان یک ضرورت برای امت اسلامی بخصوص جامعه حقوقدان و سایر عدالت خواهان جهان مورد پیگیری و مطالبه جدی قرار گیرد و به عنوان ابزاری جهت نشان دادن ظلم‌ها و جنایات کشور‌های بیگانه به ویژه آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و خونخوار در استثمار و کشتار مردم مظلوم و بی دفاع جهان مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، از آنچه طی سالیان متمادی از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحت عنوان نقض حقوق بشر در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و شهادت فرزندان برومند این سرزمین و تحریم‌های ظالمانه دولت‌های غربی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی و حتی دارو و درمان شاهد آن هستیم، ابراز تاسف کرد.

او ادامه داد: در کمال تأسف طی چند سال اخیر نیز دولت‌های غربی در قالب‌ها و اشکال گروه‌های مختلف تروریستی و تکفیری در منطقه و داخل کشور اقدام به جنایات گسترده‌ای کرده اند که نمونه بارز آن‌ها ترور مظلومانه دانشمندان هسته‌ای و ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و اخیراً هم شهادت شهید اسماعیل هنیه بزرگ مرد تاریخ مبارزه با رژیم غاصب و کودک کش صهیونسیتی بود.

رئیس شورای قضایی استان فارس اظهار کرد: رژیمی که با فعالیت‌های ددمنشانه خود اقدام به شهادت و به خاک و خون کشیدن مردان، زنان و کودکان بی دفاع فلسطین اشغالی و کشتار نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم مظلوم و بی دفاع غزه کرده است باید مورد تحریم و غضب همه ملت‌های آزادی خواه قرار گیرد.

این مقام مسئول قضایی استان فارس، به نمونه‌های بارز دیگری از این جنایات اشاره کرد و افزود: در استان فارس شاهد بوده ایم که در ۲ مرحله اقدامات تروریستی عناصر سرسپرده داعش در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) جمعی از شهروندان و زوار آن حرم مطهر را به شهادت رساندند که این حادثه باید بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلابه مانند صحنه‌های عاشورا زنده نگه داشته شود.

او با بیان اینکه امروز به عنوان روز بسیج حقوقدانان نامگذاری شده، توصیه کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی، اعتقادی و مذهبی اعضای سازمان بسیج حقوقدانان، زنده نگه داشتن آرمان و یاد و خاطره شهدای گرانقدر و تجدید میثاق با آرمان‌های والای امام راحل (ره) و به کار بستن منویات ارزشمند و حکیمانه مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند.

موسوی تصریح کرد: ضرورت دارد بسیجیان حقوقدان، دانش حقوقی خود را در جهت تعمیق و ترویج اندیشه‌های حقوقی برگرفته از فقه و حقوق اسلامی بکار گرفته و با برگزاری نشست‌های مشترک حقوقی، علمی و عقیدتی در داخل و خارج از کشور بخصوص با کشور‌های اسلامی، ضمن معرفی چهره واقعی دولت‌های جنایتکار به مردم آزادی خواه جهان، تلاش کنند در جهت تدوین اعلامیه‌های حقوق بشر در حوزه‌های مختلف حقوقی و دفاع از کرامت و ارزش‌های انسانی و جریان سازی بین المللی در حمایت از مردم مظلوم جهان گام بردارند.

در یادواره ۲۱ شهید حقوقدان فارس از نرم افزار مشاوره حقوقی رونمایی شد و ۲۱ تن از زندانیان جرائم غیرعمد با مساعدت دادگستری و ستاد دیه استان از زندان آزاد شدند. 

در پایان این مراسم از خانواده‌های ۲۱ شهید حقوقدان استان فارس با اهدای تندیس ویژه این اجلاسیه تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار