طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی هم تا حدودی شبیه کوکو شیرین قزوین است. این غذای مشهدی نونی و بدون گوشت، طعم متفاوتی دارد و ظرف یک ساعت آماده می‌شود.

 طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی هم تا حدودی شبیه کوکو شیرین قزوین است. این غذای مشهدی نونی و بدون گوشت، طعم متفاوتی دارد و ظرف یک ساعت آماده می‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا روش پخت کوکو شیرین خراسان با شهد مخصوص آن را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کوکو شیرین مشهدی (برای ۶ نفر)

سیب زمینی: ۶ عدد

تخم مرغ: ۶ عدد

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران (دم کرده غلیظ): ۱ قاشق غذاخوری

پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری

وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

کره: ۵۰ گرم

زرشک، خلال پسته و خلال بادام: برای تزیین کوکو شیرین مشهدی

نان: برای سرو کوکو شیرین مشهدی

مواد لازم برای تهیه شربت (شهد) کوکو شیرین مشهدی

شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جوهر لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری

زعفران (دم کرده غلیظ): ۱ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان لازم برای تهیه شربت کوکو شیرین و آماده‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه
مدت زمان لازم برای پخت کوکو شیرین مشهدی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی

طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی درست مثل طرز تهیه کوکو شیرین قزوین هم با فر و هم بدون فر امکان پذیر است. مشهدی‌ها این کوکو را به عنوان غذای اصلی یا دسر به صورت سرد و گرم سرو می‌کنند.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را بپزید پوره کنید

در اولین مرحله و قبل از شروع به کار سیب زمینی‌ها را آب‌پز یا بخارپز کنید و پوست بگیرید. سپس، سیب زمینی‌های پخته شده و بدون پوست را با کمک غذاساز یا گوشتکوب برقی کاملا پوره کنید.

مرحله دوم: شهد کوکو شیرین را آماده کنید

در فاصله پخت سیب زمینی‌ها در این مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی باید شیره یا شهد کوکو را آماده کنید. برای این منظور، آب و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا مایع داخل قابلمه بجوشد و شکر کاملا ذوب شود.

در ادامه، زعفران دم کرده را هم به این ترکیب اضافه کنید و اجازه بدهید شربت کمی غلیظ شود. ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان برای غلیظ شدن شربت لازم است. سپس، جوهر لیمو را با دو قاشق آب ترکیب کرده و به مواد اضافه کنید.

در نهایت گلاب و زعفران را به شهد اضافه کنید و هم بزنید. به جای خاموش کردن شعله گاز بهتر است حرارت را به اندازه‌ای ملایم کنید که شیره از قل قل بیفتد و فقط تا زمان آماده شدن کوکو گرم بماند.

مرحله سوم: زرده تخم مرغ را آماده کنید

حالا، تخم مرغ‌ها را یکی یکی بشکنید، سفیده و زرده آنها را جدا کنید و در کاسه‌های مجزا بریزید. شکر و وانیل را به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه کنید و با کمک همزن برقی به‌خوبی هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که رنگ و بافت زرده تخم مرغ تغییر کند و کرم رنگ و غلیظ شود. به این ترتیب کوکو به هیچ وجه بوی زهم تخم مرغ نمی‌گیرد.

در ادامه، پودر هل را هم روی زرده‌ها بریزید و فقط به اندازه‌ای هم بزنید که همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند. در نهایت، پوره سیب زمینی را به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه کنید. این ترکیب را با همزن مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.

مرحله چهارم: سفیده‌های تخم مرغ را آماده کنید

حالا، پره‌های همزن برقی را به خوبی بشویید و خشک کنید. سفیده تخم مرغ‌ها را در حدی هم بزنید که کاملا فرم بگیرند و وقتی ظرف را برمی‌گردانید نریزند.

مرحله پنجم: ترکیب سفیده و زرده تخم مرغ با پوره سیب زمینی

سپس، سفیده‌ها را هم به ترکیب زرده تخم مرغ و پوره سیب زمینی اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست و یکپارچه شوند.

مرحله ششم: مایه کوکو شیرین مشهدی را داخل قالب بریزید

در این مرحله در دستور تهیه کوکو شیرین مشهدی باید فر را روشن کرده و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حدود ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا فر کاملا گرم شود. در این فاصله، قالب مناسبی با ابعاد ۱۵ در ۲۵ یا ۲۰ در ۲۰ بردارید و کف و دیواره‌های آن را کاملا با کره چرب کنید.

سپس، مایه کوکو را در قالب بریزید. قالب را چند بار روی میز یا کابینت بکوبید تا مواد داخل آن کاملا جاگیر شوند. سطح مایه کوکو را هم با پشت قاشق صاف کنید. در ادامه، قالب را در طبقه میانی فر قرار دهید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کوکوی خوشمزه شما کاملا بپزد.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه، قالب را از فر بیرون بیاورید و نیمی از شهد گرم کوکو را روی آن بریزید. دوباره قالب را داخل فر بگذارید و گریل را روشن کنید. حالا، نیم ساعت دیگر منتظر بمانید تا کوکو شیرین خوشمزه شما طلایی شود.

مرحله آخر: کوکو شیرین مشهدی را سرو کنید

پس از این مدت، قالب را از فر بیرون بیاورید و باقی‌مانده شهد کوکو را هم روی کوکو بریزید. سپس، حدود یک ساعت صبر کنید تا کوکو خنک شود و شربت کاملا به خورد آن برود. در ادامه، کوکو شیرین را از قالب خارج کنید و در ابعاد دلخواه برش بزنید.

قطعات کوکو شیرین مشهدی را می‌توانید با زرشک تفت داده شده، گل محمدی، خلال پسته و بادام یا برگ جعفری و گشنیز تزیین کرده و همراه با نان نوش جان کنید.

روش تهیه کوکو شیرین بدون فر در ماهیتابه

اگر به فر دسترسی ندارید، می‌توانید کوکو شیرین مشهدی را در تابه آماده کنید. برای این منظور، باید مقداری کره و روغن مایع را در تابه نچسب و مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود.

سپس، مایه کوکو را به تابه اضافه کرده و سطح آن را کاملا صاف کنید. درب تابه را ببندید و حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا یک طرف کوکو طلایی شود. در ادامه، کوکو را با احتیاط برگردانید و سمت دیگر آن را سرخ کنید. سپس، حرارت را خاموش کنید، کوکو را در تابه برش بزنید.

مراقب باشید کف تابه را زخمی نکنید. حالا، شربت کوکو را که به روش بالا درست کرده‌اید را روی کوکو و در شیار‌های آن بریزید و مدتی صبر کنید تا کوکو خنک شود. شربت باید کاملا به خورد کوکو برود.

در نهایت، قطعات کوکو شیرین مشهدی را در ظرف بچینید و به صورت دلخواه تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی

در طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی به ازای هر سیب زمینی متوسط باید یک عدد تخم مرغ اضافه کنید.

اگر مایه کوکو رقیق شد می‌توانید مقداری آرد نخودچی یا آرد سفید اضافه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع هم به مایه شربت کوکو شیرین اضافه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید ۳ قاشق غذاخوری ماست پر چرب هم به مایه کوکو شیرین مشهدی اضافه کنید.

میزان شکر مصرفی و حجم شربت کوکو شیرین کاملا به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کمتر یا بیشتر کنید.

توجه داشته باشید، غلظت شربت کوکو شیرین مشهدی زیاد اهمیتی ندارد. بنابراین، لازم نیست آن را برای مدت طولانی بجوشانید تا کاملا غلیظ شود همین که به غلظت شهد برسد کافی است.

برای زیباتر شدن کوکو شیرین مشهدی در فر، پیشنهاد می‌کنیم در دقایق پایانی پخت، قالب را از فر بیرون بیاورید و سطح کوکو را با ترکیب زعفران دم کرده، کره و زرده تخم مرغ رومال کنید. سپس، قالب را دوباره در فر قرار دهید.

کوکو شیرین مشهدی را هم درست مانند کوکو شیرین قزوین به دلخواه می‌توانید به صورت گرم یا سرد به عنوان غذای اصلی یا دسر سرو کنید.

روش نگهداری کوکو شیرین چگونه است؟

پس از خنک شدن کوکو شیرین مشهدی، می‌توانید آن را در ظرف دربسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام سرو مجدد، مقدار دیگری شربت کوکو درست کنید و روی کوکو بریزید. البته، این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه خودتان بستگی دارد.

چرا کوکو مشهدی شیرین وا میره؟

موارد زیر از اصلی‌ترین دلایل وا رفتن انواع کوکو به حساب می‌آیند:

دقیق نبودن نسبت مواد

رقیق بودن مایه کوکو

ریختن مایه کوکو در تابه حاوی روغن سرد

مناسب نبودن ضخامت کوکو

برای جلوگیری از وا رفتن کوکو شیرین چکار کنیم؟

در صورت رقیق بودن مایه کوکو حتما مقداری آرد گندم یا آرد نخودچی به آن اضافه کنید. به‌علاوه، قبل از اضافه کردن مایه کوکو به تابه حتما از داغ بودن روغن مطمئن شوید.

چرا کوکو شیرین میچسبه؟

رقیق بودن مایه کوکو، نامناسب بودن جنس تابه و سرد بودن روغن از اصلی‌ترین عواملی است که موجب چسبیدن کوکو به ماهیتابه می‌شود.

چرا کوکو کف میکنه؟

اضافه کردن غذا‌های حاوی تخم مرغ به روغن داغ موجب کف کردن روغن می‌شود. هر چقدر دمای روغن بالاتر باشد، میزان کف ایجاد شده هم بیش‌تر خواهد بود. بنابراین، اصلا جای نگرانی نیست.

چطور بوی تخم مرغ را در کوکو از بین ببریم؟

هم زدن تخم مرغ به روشی که در این رسپی گفتیم و یکدست شدن آن بوی زهم تخم مرغ را در کوکو می‌گیرد. همچنین اضافه کردن وانیل به تخم مرغ در طرز تهیه کوکو مشهدی بوی بد و زهم تخم مرغ را می‌گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار