ترامپ اخیرا با حضور در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان و با گوش باندپیچی شده، نامزدی حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را پذیرفت.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بخشی از این سخنرانی، روایتی معکوس و دروغین را در خصوص کشورمان بیان کرد که در نوع خود قابل تامل است‌: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، ایران الان ورشکست بود، ایران هیچ پولی نداشت. حالا ایران ۲۵۰ میلیارد دلار دارد. آنها همه این پول را در ۲.۵سال گذشته به دست آورده‌اند. آنها ورشکست بودند. در آن زمان، ایران آماده بود توافق کند، اما الان (در دوران دموکرات‌ها) با چین وارد معامله شده است.»

بی‌شک روایتگری ترامپ نسبت به آنچه در دوران ریاست‌جمهورش‌اش و در قبال کشورمان گذشته، مخدوش است. استراتژی فشار حداکثری ترامپ با هدف سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی شد. نقطه اوج این توطئه، خروج رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام بود. پس از آن، ترامپ مدعی بود ایران تحت تاثیر تحریم‌ها به توافقی که مدنظر اوست، تن خواهد داد، اما این تصور اشتباه بود. چنانچه حتی برخی نزدیکان ترامپ نیز اذعان کرده‌اند، تقابل مطلق دولت ترامپ با ایران به ضرر وی تمام شد. ایران پای میز مذاکره با دولت وقت آمریکا حاضر نشد و در مقابل توانست استراتژی مقاومت فعال را در برابر استراتژی فشار حداکثری به خوبی پیاده سازد. در چنین شرایطی ترامپ تبدیل به نماد شکست در برابر جمهوری اسلامی ایران شد. نباید فراموش کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مدعی بود کمتر از یکسال پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و ایران شکل می‌گیرد، اما ایران محکم و قدرتمند در برابر آمریکا ایستاد. بولتون و ترامپ از معادلات قدرت حذف شدند، اما نظام و ملت ایران پابرجا ماندند.  

در این معادله، تفاوتی میان دو حزب سنتی آمریکا وجود ندارد. بر همین اساس، نمی‌توان دوگانه دموکرات -جمهوریخواه یا کبوتر-باز را در قبال پرونده برجام متصور شد. دولت بایدن با وجود انتقاد از استراتژی فشار حداکثری ترامپ، در حال تکرار همان رویکرد است. حضور سیاستمدارانی مانند آنتونی بلینکن و جیک سالیوان در کنار بایدن، در تشدید این روند موثر بوده است. مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای و احیای آن از ابتدا مشخص بوده است. «برجام دفرمه شده» و «رفع قطره‌چکانی تحریم‌های ضد ایرانی» قطعا موردپذیرش کشورمان نخواهد بود، زیرا منجر به افزایش دامنه تعهدات ایران و کاهش دامنه اقدامات متقابل غرب خواهد شد. بهتر است مقامات کاخ سفید و تروئیکای اروپایی به‌جای پیچیده‌سازی صورت مسأله (کاری که تاکنون انجام داده‌اند) یک‌بار برای همیشه تصمیم خود را در قبال توافق برجام و احیا یا عدم احیای آن اعلام کنند. اکنون جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگری برای مواجهه با هر گزینه و رفتار غرب در قبال این موضوع آمادگی دارد. این آمادگی فزاینده، هم در عرصه راهبرد‌پردازی (در قالب سیاست خارجی چندوجهی و متوازن) و هم در عرصه تاکتیک‌ها و ابزار‌ها خود را نشان داده است. این همان رمز غلبه ما بر توطئه‌های دشمن در گذشته، حال و آینده بوده و خواهد بود.  
 
سناریوی بازگشت ترامپ در اروپا

در حالی که دونالد ترامپ این روز‌ها به دروغ پردازی درباره ایران مشغول است، متحدان آمریکا نیز که نسبت به روی کار آمدن او نگاه مثبتی ندارند در حال بررسی سناریو‌های مختلف درباره انتخابات آمریکا هستند. دولت آلمان خود را برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید آماده کرده و طبق شواهد و مستندات موجود، وزارت خارجه این کشور سناریو‌های تعامل و تقابل با واشنگتن در صورت پیروزی مجدد ترامپ را جدی‌تر موردبررسی وتحلیل قرارمی‌دهد. اولاف شولتس، صدراعظم سرزمین ژرمن‌ها که از طرفداران پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، اکنون به این نتیجه رسیده که ترور ترامپ بیش از پیش پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را نامحتمل ساخته واز این رو، باید به استقبال گزینه‌ای برود که کمترین تمایلی نسبت به بازگشت وی به کاخ سفید ندارد!  

پس ازسوءقصد نافرجام به دونالد ترامپ، دولت آلمان نگران دوقطبی شدن بیشتردرجامعه آمریکاست. هماهنگ‌کننده روابط فراآتلانتیک دولت آلمان می‌گوید که برلین در حال برنامه‌ریزی برای «سناریوی ترامپ ۲» است.

گزارش اخیر دویچه وله، بیانگر عمق نگرانی مقامات آلمان در خصوص بازگشت ترامپ و در عین حال تن دادن آنها به این فرضیه پررنگ است. در پی سوءقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، میشائیل لینک هماهنگ‌کننده روابط فراآتلانتیک دولت آلمان، نسبت به تهدید ثبات سیاسی در آمریکا ابراز نگرانی کرد. این سیاستمدار حزب لیبرال دموکرات‌های آزاد به شبکه تحریریه آلمان گفت: «حمله موذیانه به دونالد ترامپ، دو قطبی‌شدن اردوگاه‌های سیاسی در آمریکا را تشدید می‌کند.»

هماهنگ‌کننده روابط فراآتلانتیک همچنین در این مصاحبه اطمینان داد که دولت آلمان برای پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال جاری آماده می‌شود. لینک گفت: «هر اتفاقی هم که در نوامبر بیفتد، ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که آلمان و اتحادیه اروپا در برابر این چالش قرار می‌گیرند که باید مسئولیت بیشتری برای خود بپذیرند.»

بنا بر ارزیابی میشائیل لینک، در حالی که بایدن دموکرات «آلمان و به‌ویژه اتحادیه اروپا را به عنوان یک نهاد و شریک بسیار جدی می‌داند»، ترامپ جمهوریخواه «به طور قابل توجهی ارزش کمتری برای هم‌پیمانان و متحدان خود قائل است.»

میشائیل لینک و همراهانش در برلین تاکید دارند علاوه بر آمادگی‌های دولت فدرال آلمان که با انجام اقدام‌هایی در پشت صحنه و البته به صورت محرمانه صورت می‌پذیرد «باید میان احزاب دموکراتیک، فراکسیون‌های پارلمانی و بنیاد‌های سیاسی همبستگی وجود داشته باشد.» به همین دلیل، او «از مدت‌ها پیش از جمله با همکاران ذی‌ربط کارشناس در دو حزب دموکرات و سوسیال مسیحی در زمینه آماده‌سازی برای مواجه شدن با سناریوی احتمالی ترامپ ۲ شبکه‌سازی کرده است.»

میشائیل لینک در این راستا از فرمانداران و نمایندگانی از مجالس ایالتی آمریکا و همچنین محافل اقتصادی آلمان در آمریکا، به عنوان دیگر بازیگران مهم نام برد. وی در بخشی از سخنان خود، با نوعی خوشبینی محتاطانه (که قطعا صحت ندارد) از دوران ریاست جمهوری ترامپ یاد کرده است! بر اساس ادعای لینک، اقتصاد آلمان در عرصه‌هایی که در آمریکا سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. هر چقدر هم که نمایندگان و فرمانداران ایالتی جمهوریخواه در حال حاضر از ترامپ حمایت کنند، به هیچ وجه مایل نیستند روابط آمریکا و اتحادیه اروپا وارد یک مناقشه تجاری شود! با این حال قطعا سطح مناقشات امنیتی-تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا در دولت جدید ترامپ بیشتر خواهد شد.  

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دوشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۵تیرماه) راهی کنگره جمهوریخواهان در میلواکی برای اعلام رسمی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی این حزب شد و به هدف خود نیز دست یافت! ترامپ روز شنبه ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیرماه) هنگام سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا هدف سوءقصد قرار گرفت و از ناحیه گوش مجروح شد. در جریان این رویداد علاوه بر فرد مظنون به تیراندازی، یک نفر از جمعیت شرکت‌کننده کشته و دو تن دیگر به شدت مجروح شدند.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار