شهید فؤاد علی شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله که در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت به شهادت رسید، ده‌ها سال کابوس اشغالگران و آمریکا بود.

حزب‌الله لبنان شامگاه چهارشنبه به شکل رسمی از شهادت «فؤاد علی شُکر» معروف به «حاج محسن» فرمانده ارشد این گروه مقاومت خبر داد؛ در حمله‌ای که ارتش اشغالگر در عصر روز سه‌شنبه در محله «حریک» در ضاحیه بیروت انجام داد.

اما شهید فؤاد شکر که بود، فردی که آمریکایی‌ها و منابع غربی از وی به عنوان «مرد شماره ۲» حزب‌الله یاد می‌کنند و وبگاه خبری آکسیوس از وی با عنوان «مسئول کل عملیات‌های حزب‌الله» یاد کرده است.

به نوشته وبگاه شبکه المنار، شهید سید محسن در ۲۵ ژوئن ۱۹۶۱ (۴ فروردین ۱۳۴۰) در روستای «بنی شیت» در دره بقاع به دنیا آمد و جزو اولین مؤسسان حزب‌الله به شمار می‌رود؛ این شهید در ابتدای دهه ۸۰ میلادی نیز به هنگام تجاوز رژیم اشغالگر به لبنان نقش قابل توجهی در سازماندهی جوانان لبنانی داشت و در سال ۱۹۸۲ نیز مجروح شد.

طراحی و اجرای عملیات‌های متعدد علیه نظامیان اسرائیلی در دوره اشغال لبنان اصلی‌ترین نقشی بود که شهید سید محسن بر عهده گرفت و اولین مقام نظامی حزب‌الله به شمار می‌رفت.
شهید سید محسن همچنین در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ اقدام به سازماندهی و فرماندهی یگان‌های نظامی برای اعزام به بوسنی و هرزگوین کرد و خود نیز شخصا در این کشور علیه صرب‌ها وارد عمل شد.

اما جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ نیز عرصه دیگری برای بروز مهارت‌ها و دانش نظامی این شهید عالی‌قدر بود، به طوریکه در کنار شهید عماد مغنیه، دست به طراحی و اجرای ده‌ها عملیات زد.

شبکه اسکای نیوز عربی نیز در گزارشی شهید فؤاد شکر را مشاور ارشد نظامی سید حسن نصرالله معرفی کرده است. شبکه ۱۲ اسرائیل نیز در گزارشی گفت که شهید سید محسن مسئول توسعه پروژه موشکی حزب الله بود.

شهید فؤاد شُکر

دولت آمریکا شهید فؤاد شکر را از عاملان و طراحان اصلی حمله ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ به مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت می‌داند؛ عملیاتی که ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی را به کام مرگ فرستاد و ضربه مهلکی را بر پیکره آمریکایی‌ها که به بهانه تأمین صلح و با هدف مقابله با گروه‌های مقاومت وارد لبنان شده بودند، وارد ساخت.

پس از این عملیات پیچیده، گروهی به نام «سازمان جهاد اسلامی» (لبنان) مسئولیت را بر عهده گرفت؛ اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حزب‌الله را عامل عملیات معرفی کردند.

در این رابطه مایک پنس، معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز شهید فؤاد شکر را یکی از «مغز‌های متفکر» انفجار در مقر تفنگداران دریایی آمریکا توصیف کرده بود.

از همان زمان، آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل به شدت به دنبال هرگونه سرنخی از مکان یا هرگونه اطلاعاتی از این شهید بودند؛ آمریکا همچنین در سال ۲۰۱۷، پاداش پنج میلیون دلاری برای ارائه اطلاعاتی که به دستگیری شهید فؤاد شکر کمک کند، تعیین کرد.

رژیم اسرائیل نیز جایزه پنج میلیون دلاری برای ارائه هرگونه اطلاعاتی از این شهید تعیین کرده بود. اما عملیات حمله به مقر تفنگداران دریایی آمریکا چگونه و چه مختصاتی داشت که اینگونه آمریکایی‌ها را در تمامی این سال‌ها به وحشت انداخته و تمامی تلاش خود را برای ترور فردی که فکر می‌کردند طراح اصلی آن عملیات بود، به کار گرفته بودند؟

موضوع این است که استحکامات و تدابیر امنیتی اتخاذ شده در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت، به حدی بود که آمریکایی‌ها به هیچ وجه تصور نمی‌کردند فرد یا گروهی بتواند عملیاتی با آن مقیاس طراحی و اجرا کند و در نهایت ۳۰۷ کشته به جا بگذارد.

شهید فؤاد شُکر
در این جا لازم است مقداری با مختصات مقر آشنا شویم، مقر تفنگداران دریایی آمریکا در مجاورت فرودگاه بیروت به معنای واقعی کلمه یک دژ مستحکم به شمار می‌رفت که با لایه‌های متعدد حفاظتی شامل کیسه‌های شن، سیم‌های خاردار، بتن مسلح، لوله‌های استیل فاضلاب و لایه‌های پلاستیکی برای دفع امواج انفجار مجهز شده بود.

همچنین چهار تیربار کالیبر ۵۰ در چهار طرف پشت بام مقر وجود داشت؛ همچنین یک پست موشک ضد زره تاو نیز در محوطه مقر قرار داشت تا بتواند با خودرو‌های انتحاری مقابله کند.

نکته دیگر اینکه حمله به این مقر ۷ ماه پس از حمله به سفارت آمریکا در بیروت صورت گرفت حمله‌ای که به کشته شدن ۶۳ نفر از جمله ۱۷ نفر آمریکایی انجامید؛ بنابراین عملیات حمله به مقر تفنگداران نیروی دریایی در شرایطی بود که آمریکایی‌ها در عالی‌ترین سطوح آماده‌باش قرار داشتند؛ بنابراین این حمله نیاز به طراحی دقیق و اطلاع کامل از طراحی و بخش‌های مختلف ساختمان و تدابیر حفاظتی داشت؛ بنابراین در صبح روز حمله در ساعت ۶:۲۲ دقیقه دو کامیون حامل هزار کیلوگرم مواد منفجره با عبور از تمامی موانع دقیقا خود را به مرکز ساختمان رساندند و سپس انفجاری عظیم صد‌ها نظامی اشغالگر آمریکایی و فرانسوی را به کام مرگ فرو برد.

از این رو می‌توان فهمید که چرا آمریکایی‌ها و اشغالگران در تمامی این سال‌ها به دنبال شهید فؤاد شکر بودند که وی را طراح این عملیات می‌دانند، فردی که عاشق جهاد بود و حتی در برهه‌ای خود را به بوسنی رسانده بود تا یاور مسلمانان مظلوم باشد.

شهید سید محسن، نه تنها به مقاومت ایمان راسخ داشت و تمامی زندگی خود را در این راه صرف کرده بود، بلکه از هوش بالایی نیز برخوردار بود، یکی از مصادیق این مسأله را می‌توان در موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله مشاهده کرد که این شهید مسئول توسعه اینگونه موشک‌ها بود؛ موشک‌هایی که در ۱۰ ماه اخیر صحنه‌های عجیبی را در انهدام دقیق مواضع ارتش اشغالگر در شمال فلسطین اشغالی به نمایش گذاشته و بسیاری را در حیرت فرو برده‌اند.

ویدئو‌های فرود و اصابت موشک‌های هدایت‌پذیر اپتیکی (تلویزیونی) که به طور دقیق بر فراز یک ساختمان یا خودروی ارتش اسرائیل فرود می‌آیند، بار‌ها منتشر شده و حتی تحسین رسانه‌های اسرائیلی را نیز برانگیخته است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار