قویدل گفت: از ابتدای امسال تاکنون، هزار و ۷۹۶ مورد ملاقات والدین با فرزندان طلاق در مراکز مهر خانواده  در کرمان صورت گرفته است.

 سید مهدی قویدل گفت: مطابق با ماده ۴۱ قانون حمایت از خانواده، قوه قضائیه مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله: بهزیستی، شهرداری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، ورزش و جوانان برای نحوه ملاقات والدین با فرزندان طلاق ساز و کار مناسب با مصالح خانواده فراهم کند.

وی افزود: با عنایت به اینکه فرزندان طلاق مستعد و مبتلا به آسیب‌های زیاد روانی (فردی) و اجتماعی می‌باشند و اختلافات بین والدین، ملاقات این فرزندان با والدین را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند و از طرفی کلانتری‌ها نیز مکان مناسبی برای ملاقات و تبادل فرزندان نیستند، ضرورت ایجاد مکان‌های مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق وجود دارد. 

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان ادامه داد:  برای حمایت از حقوق کودکان، زنان و خانواده و پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی فرزندان طلاق و لزوم اقدام در این زمینه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در حوزه‌های قضایی کرمان، سیرجان، زرند، بم، جیرفت، رفسنجان، ریگان و رابر مراکز مهر خانواده را راه اندازی کرده است. 

وی بیان کرد: از جمله وظایف مراکز مهر خانواده ارائه خدمات آموزشی، روان شناختی، مشاوره ای، حقوقی و حمایتی ایجاد بستر مناسب و امن برای ملاقات، آماده سازی والدین برای ملاقات فرزند در خانواده، انجام ارزیابی به دستور قاضی و نظارت دقیق بر فرآیند ملاقات و ارائه گزارش کارشناسی و نظریه مشورتی برای کاهش آسیب‌های روانی اجتماعی فرزندان طلاق و... می‌باشد.

وی اهداف راه اندازی مراکز مهر خانواده را مدیریت فرآیند ملاقات با فرزندان پس از طلاق، ایجاد محیطی امن و آرام برای ملاقات والدین با فرزندان پس از طلاق، نظارت بر فرآیند ملاقات‌ها با هدف تامین و پیگیری بهترین منافع فرزندان طلاق، نقش آفرینی به مثابه مرجع تخصصی آموزش والدین پس از طلاق، تلاش برای ایجاد گفتمان مشترک والدین  با هدف اجرای برنامه والدگری موثر و تلاش برای هماهنگ کردن والدین در فرزندپروری پس از طلاق برشمرد.

وی بیان داشت: این مراکز می‌بایست تخصصی‌ترین مرجع مشورتی در دستگاه قضائی باشند که بتوانند در خصوص موضوعات فرزندان پس از طلاق اطلاعات موثقی را در اختیار محاکم قضائی قرار داده و نظر مشورتی خود را تقدیم آن ها کنند. 

وی در پایان افزود: تعداد پرونده‌های فعال از ابتدای امسال تا کنون ۷۲۲ پرونده و مجموع ملاقات انجام شده در این مراکز یک هزار و ۷۹۶ و همچنین تعداد زوجینی که با مشاوره و ارشادات به زندگی مشترک بازگشته اند، ۲۲ زوج و تعداد گزارشات ارسال شده حاوی وضعیت کودک به مراجع قضایی ۵۳ گزارش و برگزاری ۶۶۰ جلسه مشاوره‌ای برای والدین و فرزندان بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار