بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، نیکولاس مادورو پس از شمارش ۸۰ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شد.

 بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، مادورو پس از شمارش ۸۰ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شد و با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی دست یافت.

پیش از این هم ستاد انتخاباتی نیکلاس مادورو، نامزد ریاست جمهوری ونزوئلا امروز (دوشنبه) پیروزی او را اعلام کرد و خواستار انتشار آمار رسمی شورای ملی انتخابات شد و از شهروندان برای مشارکت در رای‌گیری قدردانی به عمل آورد.

خورجه رودریگز، رئیس پارلمان ونزوئلا و مدیر کمپین ریاست جمهوری همچنین با اعلام پیروزی نیکولاس مادورو در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «ما از شما تشکر می‌کنیم. ما نمی‌توانیم نتیجه را اعلام کنیم، اما می‌توانیم چهره خود را به شما نشان دهیم. این یک پیروزی برای همه بود. این یک پیروزی بود که به ما در ساختن آینده کمک می‌کند. البته باید منتظر اعلام نتایج رقابت از سوی شورای ملی انتخابات باشیم، چون به قوانین کشورمان و قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا احترام می‌گذاریم.»

خورخه رودریگز گفت: «مردم حرفشان را زده‌اند و باید به صدای مردم احترام گذاشته شود و همه برای احترام به آن تلاش خواهیم کرد.» این ستاد از شورای ملی انتخابات ونزوئلا به دلیل «کار بی‌نقص» سیستم انتخاباتی که اجازه داد انتخابات در «آرامش مطلق» برگزار شود، تشکر کرد.

آموروسو، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا نیز در ادامه اعلام کرد نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین دوره در انتخابات ریاست‌جمهوریِ این کشور پیروز شده است.

جمهوری بولیواری ونزوئلا همچنین دوشنبه در بیانیه‌ای مداخله گروهی از دولت‌ها و قدرت‌های خارجی در انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرد. دولت ونزوئلا اعلام کرد: «نسبت به عملیاتی برای مداخله در روند انتخابات، در حق تعیین سرنوشت ما و در حاکمیت میهن ما توسط گروهی از دولت‌ها و نیرو‌های خارجی هشدار می‌دهیم.»

پیش از این روز یکشنبه، آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، پاناما، پاراگوئه، پرو و ​​اروگوئه با صدور بیانیه‌ای خواستار شمارش شفاف آرا تحت نظارت ناظران شدند. به گفته دولت ونزوئلا، این بیانیه و همچنین سخنان تعدادی از سیاستمداران دست راستی از کشور‌های مختلف «با هدف تحریف آنچه به صورت مسالمت‌آمیز بیان شده است و حق انتخاب مردم است.»

به گزارش اسپوتنیک، مقامات ونزوئلا خاطرنشان کردند که مردم در انتخابات آزادانه و قانونی رای داده‌اند.

این در حالیست که در واکنشی زودهنگام، رئیس‌جمهور آرژانتین گفت: «پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، ناظران انتخابات از آفریقای جنوبی، این رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری را آزاد، عادلانه و شفاف دانستند.»

«ماریا ماچادو» رهبر راست افراطی ونزوئلا که اجازه شرکت در انتخابات را پیدا نکرد هم گفت: «همه ما در مراکز رای‌گیری می‌مانیم تا زمانی که آرا شمارش کامل شود و سوابق به دست آید.»

«ادموندو گونزالس» نامزد راست افراطی و رقیب اصلی مادورو هم گفت: «نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌توان انکار کرد و کشور تغییر مسالمت‌آمیز را انتخاب کرده است.»

مادورو ۶۱ ساله که از سال ۲۰۱۳ بر ونزوئلا حکومت می‌کند، متعهد است که «صلح و ثبات» را در این کشور حفظ کند. نظام حاکم چاویستا، یک جنبش سیاسی با الهام از سوسیالیست‌هاست که تقریبا سه دهه پیش با انتخاب «هوگو چاوز» آغاز شد و تحت رهبری و حمایت نیکلاس مادورو ادامه یافت.

بیش از ۶۳۵ ناظر بین‌المللی، از جمله تیم‌هایی از کارشناسان و همچنین ۶۵ متخصص از کمیسیون‌های انتخاباتی در سراسر جهان، بر انتخابات ونزوئلا نظارت کردند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
شوفرتاکسی فهمید راه نجات کشورش تعامل با دنیاست،چند صباحی دنباله رو ایران بود،ولی بعد راهشو جدا کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
مردم تمام تلاش خود را کردند که مادورو رای نیاره ، انتخابات مهندسی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
همه که رفتن این کشور و آن کشور پناهنده شدن آقای مادورو از چه کسی رأی گیری کرده!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
خنده دار
Germany
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
همه از اوکراینیزه شدن وحشت کردن
آخرین اخبار