مردم ونزوئلا امروز یکشنبه بین تداوم ریاست جمهوری نیکلاس مادورو و یا روی کار آمدن ادموندو گونزالس، نامزد جدید ریاست جمهوری، یکی را انتخاب می‌کنند.

مردم ونزوئلا در حالی پس از ماه‌ها تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند که سال هاست با چنین فضای انتخاباتی روبرو نشده بودند. 

به گزارش شبکه‌ی تلویزیونی‌ای پی تی ان، مادوروی ۶۱ ساله در حالی برای پیروزی در سومین دوره شش ساله به میدان می‌آید که او و حزب حاکمش با دشوارترین چالش انتخاباتی در چند دهه‌ی گذشته روبرو هستند.

گروه‌های مخالف دولت ونزوئلا پس از سال‌ها تحریم انتخابات و اختلاف‌های داخلی، این بار دست به دست هم داده و از یک نامزد واحد پشتیبانی کرده اند؛ اِدموندو گونزالس اوروشیا، ۷۴ ساله دیپلمات پیشین ونزوئلایی به نمایندگی از ائتلاف گروه‌های مخالف با رئیس جمهور مادورو رقابت خواهد کرد.

رئیس جمهور مادورو قول داده انتخابات در فضایی عادلانه و آزاد برگزار خواهد شد و مخالفان هم که نامزدشان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است می‌خواهند شاهد انتقال قدرت از دولت سوسیالیستی باشند که هوگو چاوز (فقید) دست کم ۲۵ سال پیش بنیانگذاری کرد.

در همین حال، رئیس‌جمهور ونزوئلا از نپذیرفتن ورود روسای جمهور پیشین آمریکای لاتین که به درخواست مخالفان قصد نظارت بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری یکشنبه را داشتند، عذرخواهی کرد. او در نشستی با ناظران بین‌المللی دعوت‌شده به شورای ملی انتخابات گفت: من عذرخواهی می‌کنم، چون اسپانیا، مکزیک و پاناما از ونزوئلا عصبانی بودند، زیرا ما این افراد را بازگرداندیم. من از بازگرداندن وینسنت فاکس به مکزیک، میرایا موسکوسو به پاناما، عذرخواهی می‌کنم.

روز قبل، مقامات ونزوئلایی ورود چندین رئیس‌جمهور پیشین، نمایندگان کنونی و نمایندگان سابق که قصد نظارت بر روند انتخابات را داشتند، ممنوع کردند.

چهارشنبه گذشته، دیوسدادو کابلو، معاون رئیس‌جمهور سابق که اغلب به عنوان نفر دوم قدرت ونزوئلا شناخته می‌شود (اگرچه دیگر در قدرت نیست) قبلا ممنوعیت اقامت روسای جمهور پیشین را مطرح کرده بود. به گفته مادورو، شورای ملی انتخابات ۹۱۰ ناظر از ۱۰۰ کشور را دعوت کرده است.

مادورو گفت: اینجا قانونی وجود دارد و قانون محترم است و بر این موضوع تاکید کرد که تمام ارکان نظام جمهوری، نتایج را به رسمیت خواهند پذیرفت.

با این حال، دخالت‌های همیشگی آمریکا در امور داخلی ونزوئلا این بار نیز به شکل دیگری خود را نشان داده است. در حالی که هنوز نتایج انتخابات ونزوئلا مشخص نشده است مقامات آمریکا و رئیس جمهور این کشور کشیدن خط و نشان را آغاز کرده اند. دقیقا رویه‌ای که در سال ۲۰۱۸ اجرایی شد.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ خوان گوایدو، رقیب اصلی نیکلاس مادورو پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام پیروزی کرد و شائبه تقلب گسترده در انتخابات این کشور را مطرح کرد. ادعایی که در داخل ونزوئلا حمایتی را در بر نداشت، اما در خارج از خاک این کشور دولت آمریکا و کشور‌های اروپایی از آن حمایت کردند. گوایدو در سال ۲۰۱۹ خود را رئیس جمهور ونزوئلا معرفی کرد و دولت آمریکا سفارت این کشور در واشنگتن را در اختیار او و طرفدارانش قرار داد، اما پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دولت خودخوانده وی منحل و سفارت ونزوئلا از دسترس حامیان او خارج شد. 

مقامات آمریکایی مدعی شده اند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بسته به انتخاب رئیس جمهور مورد نظر خود تحریم‌ها علیه کاراکاس را تعدیل می‌کند. این در حالی است که واشنگتن در ماه‌های اخیر پس از اینکه مادورو به توافق انتخاباتی که به ظن آن، «تضمین‌کننده رای دموکراتیک فراگیر بود، پایبند نبوده» تحریم‌ها را بر صنعت نفت حیاتی ونزوئلا بازگردانده است. این روند و ممانعت مادورو از ورود چند ناظر خارجی به ونزوئلا باعث شد، او نسبت به توطئه آمریکا در مورد شائبه تقلب واکنش نشان داده و انتخابات ونزوئلا را شفاف‌ترین سیستم انتخاباتی جهان بنامد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار