امروز پس از چهار دهه ساختمان فیلمخانه ملی ایران به طور رسمی در باغ موزه سینما فردوس افتتاح شد.

آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران صبح روز پنجشنبه، ۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمدهاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ، لادن طاهری سرپرست موزه سینمای ایران و معاون فیلمخانه ملی ایران، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و جمعی از اهالی هنرمند از جمله داریوش ارجمند، انسیه شاه حسینی و... حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران آغاز شد.

فیلمخانه ملی ایران، نگین سینمای ایران است

لادن طاهری معاون و سرپرست فیلمخانه ملی ایران گفت: چهل سال پیش زمانی که نخستین رئیس فیلمخانه ملی ایران حاضر بودند رویای چنین روزی را داشتند تا فیلمخانه ملی ایران افتتاح شود‌. اهالی سینما امروز بسیار خوشحال، خرسند و مفتخر هستیم که ساختمان فیلمخانه ملی ایران افتتاح شده است. 

وی ادامه‌داد: ساختمان ملی فیلمخانه ملی ایران نماد مقاومت، صبر، پشتکار و امید است؛ در تمام روزها نگران ساختمانی بودیم که برای آرشیو ملی برنامه ریزی شده است، مبادا کسی قبل از ما در این ساختمان مستقر شود. حق داریم که درباره گنجینه‌ای که چهل سال از آن مراقبت کردیم حضور داشته باشیم‌. 

وی افزود: فیلمخانه ملی ایران، نگین سینمای ایران است. گنجینه ارزشمند ایران در فیلمخانه ملی ایران به درست و برابر با استانداردهای دنیا و جلوتر از آن‌ها حفظ و نگهداری می‌شوند. 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن یادی از درگذشت سعید راد هنرمند کشورمان از افتتاح فیلمخانه ملی ایران گفت: این کار سخت و طاقت فرسا که مسیر را با عشق و علاقه دنبال کردند، در این مدت هر وقت که خانم طاهری را دیدم. ذوق، شوق و کار برای حفظ و ارتقای این مجموعه بود. کارهای این چنینی که شاید جلوه بیرونی آنچنانی ندارد، در گمنامی اتفاق می‌افتد خیلی داوطلب ندارد مگر افراد عشاق و علاقه‌مند. خوشحال هستیم که در روزهای آخر کاریمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه سازمان سینمایی جناب آقای خزاعی این تار را به اتمام رساندند.

وی ادامه داد: در این دوره سه ساله تلاشمان این بود که زیر ساخت‌‌ها را ارتقاء دهیم. روز گذشته آقای خزاعی در سیستان بلوچستان حضور داشتند و در این استان ۲ سینما فعال بود و امروز ۹ سینما فعال است. در طول سه سال همکاران من در سازمان سینمایی کار مهم افتتاح سینماها را انجام دادند و امروز بیش از ۹۰۰ سینمای فعال داریم.

وی افزود: در شورای هنر سند سینما آماده نهایی شدن است. این ضوابط صدور پروانه ساخت و موضوع پروانه نمایش بعضا مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته است. ان‌شاءالله این سند ابلاغ شود، هیچ هنرمندی خارج از صنف سینما و وزارت فرهنگ، هیچ محکمه‌ای برای مباحث آن ها نمی‌تواند فرا بخواند. اگر هنرمندی دچار مشکل شد در هیات تخلفات با حضور نمایندگان اصناف رسیدگی می‌شود و اگر حکم مورد اعتراض بود بررسی می‌شود ک نیاز نیست هنرمند در راهروی دادگاه حضور پیدا کند.

وزیر فرهنگ بیان کرد: امروز اقتضائات در همه دنیا، حوزه سینما برای منافع آن کشور کار می‌کنند. کدام سینما در دنیا بر خلاف منافع کشور فعال می‌کند؟ از حرف های در گوشی، چرخاندن و با لکنت حرف زدن در آوردیم. این کارها باید باشد تا فضای امنیت شغلی و کاری پابرجا باشد. تهیه‌کننده‌ای حق بازیگر پیشکسوت ما را نمی‌دهد، لذا باید جریانی باشد تا این موارد را رسیدگی کند و حق هنرمند را بگیرد. نباید چنین مواردی اتفاق بیافتد.

وی افزود: ما سند موسیقی را پس از چهل و پنج سال تصویب کردیم و چنین موردی توسط شهید آیت‌الله رئیسی تصویب شد و با همین سند موضوع اصفهان جمع شد. با این سند قانونمندی حاکم شد و تنها وزارت ارشاد توان قانونمندی دارد‌‌. همه این بحث‌ها به این دلیل است که کرامت اهالی سینما و هنرمندان حفظ شود‌. این موارد تکلیف‌های امروزی ما نیستند و از بیست سال پیش مانده اند.

وی تاکید کرد: در سند تئاتر، تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران را گذاشته‌ایم و ان‌شاءالله چنین موردی به زودی افتتاح می‌شود‌. می‌دانم در پایان دولت‌ها ممکن است گلایه‌هایی باشد اما هیچ ایرادی ندارد ما تلاشمان را کردیم.

داریوش ارجمند: فیلمخانه ملی ایران یک کتابخانه است

داریوش ارجمند هنرمند پیشکسوت سینمای ایران گفت: خیلی خوشحال هستم که تا زنده هستم، شاهد افتتاح فیلمخانه شدم. من این فیلمخانه و موزه سینما را ندیدم و همیشه سرم مشغول کار بوده است و می‌توانم بگویم این اتفاق مبارک و عظیم است. شاید مردم امروز شاید متوجه چنین اتفاقی نباشند که در فیلمخانه چقدر اهمیت دارد اما باید زمان بگذرد و یک نفر بیاید و نشان دهد که چه چیزی داشتیم. 

وی ادامه داد: ما صاحب ده هزار سال تاریخ هستیم و این فیلمخانه بخشی از این ده هزار و یک چهل ساله بسیار پر اهمیت است. سینمای ایران آدم‌های بزرگی را به ایران و جهان ارائه داد. تجلیل کردند از هنرمندانی مانند ناصر تقوایی و دیگر بزرگان. 

وی افزود: فیلمخانه ملی ایران یک کتابخانه است و یک روزی مجبور می‌شویم تا اینجا بیاییم و ببینیم چه داشته ایم. اگر بخواهیم پوشش مردم چهل سال پیش را ببینیم باید به این فیلمخانه مراجعه کنیم. بعدا چنین فیلم‌هایی قضاوت خواهد شد و از بین نخواهد رفت. سینما کتابی است که تصویر و صدا است و شما در لحظه می‌بینید درک میکنید و قضاوت می‌کنید. 

ارجمند بیان کرد: خوشبختانه چون ما و همه ملت ایران فرهنگی هستند چنین موردی را داریم. ما ملت بزرگی هستیم و در طول تاریخ بت، ساخته دست خود را نپرسیدیم و از ابتدا خدا پرست بودیم و خواهیم بود. این افتخار ماست. پس سینمای ایران در چنین جایی رشد کرده است‌ و دنیا این مورد را قبول دارد‌. فیلمخانه ملی ایران مانند یک حرم برای زیارت سینمای ایران می‌ماندگار فیلمخانه ملی ایران حرم مطهر است و باید با احترام وارد شد، پژوهش کرد، حقیقت را گفت. 

وی تاکید کرد: خدا سعید راد را رحمت کند و آنچه از این هنرمند مانده است در این فیلمخانه است. شاید سال دیگر از من در این فیلمخانه یاد شود و در آنجا می‌توان گفت که هنرمندان هستند. من به عنوان کارمندی که در این وزارتخانه بودم شهادت می‌دهم. بنظر من قابل قیاس با همه سال‌‌های دیگر نیست. در این دوره است که یک هنرمند مسئول خانه سینما ما می‌شوند. 

علی دهکردی: سینما مهم‌ترین ابزار فرهنگی 

علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما گفت: سینما یکی از مهم‌ترین ابزار فرهنگی است. امروز روز بسیار مهمی برای همه و خانواده سینما است. امیدوارم اتفاق امروز و شکل‌گیری بسیار زیبا و امنیت دهنده برای سینمای ایران و پایانی برای تفکر های بسته و آتش سوزی‌هایی که در ابتدا رخ داد باشد‌. گوهر تابناک سینمای ایران امروز در این ساختمان نگهداری می‌شود. امیدوارم این گنجینه پر بهاء که ثمره زحمت دوستان است، به خوبی پیش برود. امروز روز بسیار زیبا، قشنگ و دلنشین برای سینمای ایران است و به همه دوستان خسته نباشید می‌گویم.

در پایان توکلی هنرمند پیشکسوت سینمای ایران گفت: در تاریکی کسانی زحمت کشیدند تا این امر را حفظ کنند. این فیلمخانه به سختی مدیریت می‌شد و پنهان کار می‌کرد‌. لازم بود کوتاه صحبت کنم و یادی از دوستانی که در سه سال ابتدای پیش از انقلاب تلاش کردند تا آثار حفظ و بعد ها از آن یاد شوند، مانند امید.

همچنین ۹۰ درصد مجموعه آثار سینمای ایران در فیلمخانه ملی ایران موجود است و حدودا تنها ۱۰ درصد آثار در این ساختمان موجود نیست.

شایان ذکر است طرح فیلمخانه ملی ایران در سال ۱۳۶۶ برنامه ریزی شد و سپس امروز در ۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ به طور رسمی افتتاح شد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار