عضو کمسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اگر شرکت‌هایی که در خصوص ایجاد حساب خزانه تخلف کنند قطعا به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مهدی بنانی مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه میز اقتصاد گفت: پروژه انتقال حساب‌ها به بانک مرکزی به اتمام رسیده و سازوکار استفاده در برنامه هفتم دیده شده است.

او ادامه داد: در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ حساب واحد ارزی با هدف تمرکز حساب‌های مربوط به هدفمندسازی یارانه ها مورد حکم قرار گرفته که این حکم امسال اجرایی شده است، این حساب‌ها در بانک مرکزی افتتاح شده است.

بنانی طرح کرد:  به طور کلی مبالغی که امکان گردش ارزی در کشور داشته و به صورت ارزی در کشور دریافت شده در این حساب‌ها واریز و بعد از این حساب‌ها خارج شده و صورتحساب آن توسط بانک مرکزی ارائه شده است.

بنانی افزود: در قانون بودجه امسال نیز ابلاغ شده که بانک مرکزی مکلف است همه این حساب‌هایی که به قانون تمکین نمی کنند را ببندد.

او تصریح کرد: بستن حساب ها از نظر ابزاری و سیستمی در اختیاربانک مرکزی است و خزانه داری در این خصوص اختیاری ندارد و تنها وظیفه پیگیری این موضوع را بر عهده دارد، در هفته گذشته ۱۱۵ هزار حساب توسط بانک مرکزی بسته است.

مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی گفت: طی چندین مرحله گزارش از بانک مرکزی، فهرست این موارد دریافت شده و همکاران ما در حوزه امور بانکی این موارد را پالایش کرده‌اند و این موضوع به تمامی ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان ها، دستگاه‌های اجرایی متمرکز در مرکز، به واحد مرکزی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی نیز ابلاغ شده است.

بنانی اضافه کرد: به طور کلی از هر منبعی درآمد ارزی وصول شود اعم از اینکه این منابع مربوط به درآمد شرکت‌های دولتی باشد یا درآمدهای عمومی خود دولت، باید گردش خزانه داشته تا شفافیت انضباط مالی وجود داشته باشد.

او اضافه کرد: بر اساس بند تبصره ۱۴ قانون بودجه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت موظفند تمامی دریافت‌های ارزی و ریالی منابع پیش بینی شده در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مندرج در این قانون را به حساب‌های واحد ریالی و ارزی خزانه نزد بانک مرکزی مفتوحه توسط خزانه داری کل کشور واریز کنند.

در ادامه پژمان فر عضو کمسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد:دریافت پول از خزانه در قالب درخواست وجه الکترونیکی است به طوری که تمرکز دریافت های دولت در خزانه باید شفاف باشد و این کار با جدیت انجام و مشکلات متعددی از کشور حل خواهد شد،اجرای این قانون باید با سرعت انجام شود.

او گفت:۵۵ هزار حساب فرعی از دانشگاه علوم پزشکی بود که بخشی مسدود شده اند،حساب ها باید بسته شوند و اصرار داریم مابقی حساب ها نیز باید بسته شوند،سازمان برنامه بودجه با بانک مرکزی هم باید تظمینی برای این حساب ها داشته باشند،این سرعت با جدیت انجام خواهد شد.

او افزود: بیمه سلامت باید حساب خود را شفاف کند و این بیمه سلامت باید در حساب واحد خزانه قرار گیرند،ما حساب واحد خزانه یک پلی برای شفافیت حساب کشور است.

پژمان فر گفت: اگر شرکت‌هایی که در این باره تخلف کنند قطعا به مراجع قضایی معرفی خواهند شد، از سال ۱۴۰۲ این قانون به صورت جدی آغاز شده و طبق پیگیری ها به ندرت مجموعه‌ای داریم که در حساب خزانه نباشند.

در ادامه محمود ملکوتی خواه سرپرست سازمان هدفمندی یارانه گفت: متاسفانه شرکت‌های زیر مجموعه شرکت نفت و دانشگاه علوم پزشکی جزو واحدهایی هستند که به این امر هنوز نپیوستند .

وی ادامه داد: اگر این حساب واحد در زمان مقرر ایجاد و پرداخت می شد ما امروز بخشی از مطالبات خود را به موقع پرداخت می کردیم،بخشی از حساب ها به صورت مشخص به صورت کامل اجرا نمی شود،حساب واحد خزانه، به معنای تجمیع حساب‌های بانکی تمامی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، در حساب خزانه نزد بانک مرکزی است، اجرای این قانون بر انظباط مالی دولت اثر بسزایی خواهد داشت.

خبرنگار: رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار