رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: زمان تمام شده متخلفان در حوزه حساب خزانه قطع به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند.

در میز اقتصادی امروز در خصوص حساب‌های واحد خزانه دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰، آقای برزویی زاده معاون فنی دیوان محاسبات، آقای اندرزی معاون وزارت بهداشت و آقای قناعتی رئیس یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نکاتی مطرح شد.

سوال: گردش مالی حساب دانشگاه‌های علومی پزشکی چقدر است؟
پژمانفر: بیش از ۵۰ درصد درآمد هزینه‌ها در مجموعه وزارت بهداشت و درمان است که طبیعتا این عدد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی است جالب این است که در کل کشور تمامی دستگاه‌هایی که در آمده هزینه هستند بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی هستند یعنی مسئله اصلی این قسمت است.

گردش مالی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است یعنی در مجموعه ۸۵ درصد درآمد در مجموعه علوم پزشکی از این قسمت هزینه می‌شود که طبیعتا باید مراقب باشیم مقاومت‌ها نیز در این زمینه زیاد است ما اجازه نخواهیم داد این موضوع ادامه پیدا کند. از وزیر بهداشت می‌خواهیم که این اقدام را زودتر انجام دهند باید تکلیف قانونی در اصل ۵۳ و قانون برنامه نسبت به این موضوع به درستی و سریع اجرا شود.

سوال: چه اقداماتی انجام داده می‌شوید؟

برزویی زاده: در این بخش اقدامات زیادی صورت گرفتا تمام به دستگاه را تذکر داده ایم رئیس دیوان محاسبات پیگیر این موضوع هستند که به سبب اهمیت موضوع در دستور کار است اطلاعات از بخش‌های مختلف دریافت و بررسی می‌شود. امروز با بخشی از وزارت نفت جلسه داشته ایم.معاون نظارت بانک مرکزی تکلیف قانونی دارد که حساب‌ها را ببند این یک تکلیف قانونی است.
۵۰ درصد دستگاه اجرایی وزارت بهداشت هنوز حساب‌های فعال نزد سایر بانک‌ها دارند. باید حساب‌ها بسته و به بانک مرکزی منتقل شود حساب فرعی‌ها مهم است باید مردم بدانند که اگر پولی به بیت المال واریز می‌شود باید در بیت المال بنشیند.

سوال: نظر شما چیست؟
پزمانفر: کار عمیق‌تر از این موضوعات است گاهی برخی حساب‌ها به اسم اشخاص است به طور مثال فلان دانشگاه علوم پزشکی به اسم یک فرد حساب را باز کرده و گردش مالی این شکلی محاسبه می‌شود و فردی که این پول را داشته سود‌ها و تسهیلات گرفته و حتی گاهی فرد از دنیا رفته و ورثه ادعا‌هایی داشتند باید این موضوع انظباط مالی داشته باشد اصلا نیاز نیست حسابی به اسم فردی باشد باید تمام اقدامات شفاف بوده و تمام این اقدامات و مسائل تخلف است.

سوال: چرا هنوز حساب‌های فرعی بسته نیستند؟

اندرزی: ۱۰۰ درصد حساب‌های اصلی درآمدی ما به بانک وصل شده در خصوص حساب‌های فرعی نامه نگاری‌هایی در آذر و دی صورت گرفته، ولی چالش‌های اصلی وجود دارد
زیر ساخت‌های اصلی باید اجرای شود بر اساس آمار تا دیروز ۷۰ درصد دانشگاه حساب فرعی را بستند برخی دانشگاه تسهیلات گرفته و برخی چک‌هایی دارند که نمی‌توانستد این اقدام را اجرایی کنند.
تبصره ماده ۹ به دانشگاه اجازه دریافت تسهیلات برای خوابگاه‌ها و برخی موارد را داده به همین سبب برخی دانشگاه‌ها تسهیلات دریافت کرده اند
سوال: برای تسهیلات و مشکلات دانشگاه‌ها راه حلی در نظر گرفته شده بود؟

پزمانفر: حتما نسبت به چک‌ها و تسهیلات در مسیر قانون گذار تعیین تکلیف‌های کرده و ابهامی وجود ندارد چیزی که انتظار داریم ما نهایت این کار را با تاخیر می‌دانیم و انتظار داریم این کار را تا انتهای سال تکمیل کنند.

سوال: چرا حساب فرعی دانشگاه شما بسته نشده است؟
قناعتی: تمام حساب‌های ورودی و خروجی ما منتقل شده است ما تسهیلات از بانک‌ها دریافت گرفته ایم و بحث تسهیلات را داریم
حدود ۷۰۰ حساب فرعی داریم که تا خرداد می‌توانیم آن‌ها را مسدود کنیم.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

پژمانفر: انتظار ما این است قانون به درستی اجرا و ما هم کمک می‌کنیم مصلحت نظام شفافیت این موضوع است.

برزویی: در جلسات مختلف برگزار شده بحث‌های کارشناسی صورت گرفته برای کارپردازی سیستم تن خواه پردازان بخش عمومی ابلاغ شده است همه دستگاه‌ها مکلف هستند از تنخواه کارت ویژه کارپردازان بخش عمومی استفاده کنند تا منابع دست واسطه‌ها نیفتند برای وام و افتتاح حساب منعی وجود برای ایجاد حساب وجود ندارد، ولی این‌ها گردش دارد، ولی برای مصارف شفافیت آن باید به سمت بانک مرکزی ببرنند.

سوال: قبلا گفته بودید فروردین حاله خرداد را اعلام کردید چرا؟
قناعتی: می‌خواهیم کسی زیان نبیند.
سوال: برای حساب‌های فرعی و اتصال به حساب خزانه زمان بگوید؟

اندرزی: حساب فرعی زیر ساخت‌های آن آماده شود تا پایان اردبیهشت کار انجام می‌شود.

سوال: نظر شما چیست و اگر اجرایی نشود چه برخوردی صورت می‌گیرد؟
پزمانفر: بابد تا پایان سال عملیاتی شود. زمان تمام شده متخلفان در حوزه حساب خزانه قطعا معرفی به دستگاه‌های قضایی می‌شود و در هفته آینده از وزیر بهداشت برای حضور در کمیسیون اصل ۹۰ دعوت کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار