در پی امضای توافق میان گروه‌های فلسطینی در پکن برای کنار گذاشتن اختلافات، مقام حماس به تشریح زمینه‌هایی پرداخت که به دستیابی به این توافق منجر شد.

 «احمد عبدالهادی» نماینده جنبش حماس در لبنان در گفتگو با شبکه المیادین اظهار کرد: اولین زمینه‌ای که منجر به حمایت از توافق گروه‌های فلسطینی و امضای «اعلامیه پکن» از سوی آنها شد، دستاورد راهبردی بزرگی است که نبرد طوفان الاقصی رقم زد و باعث شد افکار عمومی بین‌المللی حق ملت فلسطین را باور کنند.

عبدالهادی گفت: زمینه دوم حمایت از اعلامیه پکن، جنگ نسل‌کشی و گرسنگی است که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در نوار غزه به راه انداخته است و این موضوع مسؤولیت بزرگی را بر دوش حاضران در نشست پکن برای مقابله با تجاوزگری اسرائیل می‌گذارد.

وی افزود: سومین زمینه حمایت از توافق، تلاش آمریکا و اسرائیل با مشارکت کشور‌های منطقه برای ایجاد نیرو‌های جایگزین برای مقاومت فلسطین در نوار غزه از طریق نیرو‌های عربی یا اسلامی تحت نظارت بین‌المللی است.

عبدالهادی در این باره تاکید کرد: مقاومت فلسطین و فلسطینی‌ها هر نیروی خارجی در نوار غزه را «نیروی اشغالگر» می‌دانند و با آن به عنوان «اشغالگر» برخورد خواهند کرد. توافق پکن راه را بر روی ایده‌ها و پروژه‌های آمریکایی-صهیونیستی می‌بندد که در راستای منافع رژیم اشغالگر بوده به دنبال ایجاد واقعیت جدیدی با یافتن جایگزین‌هایی برای مقاومت در نوار غزه هستند.

نماینده جنبش حماس در لبنان همچنین نشست گروه‌های فلسطینی به میزبانی پکن که به دستیابی به توافقاتی میان آنها برای کنار گذاشتن اختلافات منجر شد را حامل پیام اتحاد ملت فلسطین در نتیجه عملیات طوفان الاقصی ارزیابی کرد.

عبدالهادی در این باره اضافه کرد: نشست پکن حامل پیام مهمی است و بر این نکته تاکید می‌کند که ملت فلسطین متحد هستند و آنچه در آینده در نوار غزه رخ خواهد داد، طبق تصمیم فلسطینی‌ها خواهد بود.

این مقام حماس درباره جزئیات توافق صورت گرفته نیز تصریح کرد: توافقنامه امضا شده شامل یک مرحله انتقالی تا انتخاب شورای ملی فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی و همچنین هماهنگی جلسات برای تعیین چارچوب رهبری واحد با حضور تمامی دبیران کل گروه‌های فلسطینی می‌شود.

عبدالهادی به نقش چین به‌عنوان ضامن توافق از طریق پیگیری دقیق با دبیران کل گروه‌های فلسطینی و طرف‌های دیگر مرتبط با مساله فلسطین ازجمله مصر و الجزایر اشاره کرد.

وی همچنین تصریح کرد: اعلامیه پکن حداقل نکات مشترک میان همه گروه‌ها را در بر می‌گیرد، اما حماس و دیگر گروه‌های مقاومت به آن احترام می‌گذارند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که گروه‌ها و جناح‌های مختلف فلسطینی شامل فتح و حماس سه‌شنبه در پکن بیانیه‌ای را با هدف پایان دادن به اختلافات و تقویت وحدت فلسطین امضا کردند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در مراسم امضای این بیانیه توسط نمایندگان این گروه‌ها حضور داشت.

وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه تاکید کرد که توافقی بین ۱۴ جناح فلسطینی برای تشکیل «دولت آشتی ملی موقت» برای اداره غزه پس از جنگ صورت گرفته است.

وانگ در جریان امضای «بیانیه پکن» توافق برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت را مهمترین نکته در شرایط حاضر دانست.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما طرحی متشکل از سه گام درباره غزه پیشنهاد دادیم. گام اول درباره تقویت تلاش برای تحقق آتش‌بس دائم و جامع در غزه در سریع‌ترین زمان ممکن و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه است. گام دوم درباره پایبندی به اصل «فلسطینی‌ها در فلسطین حکمرانی می‌کنند» و تلاش و همکاری برای تقویت حکومت بعد از جنگ غزه است. گام سوم تلاش برای دستیابی فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل و اجرای راه حل تشکیل ۲ دولت است. این سه گام به هم پیوسته و ضروری هستند.

برچسب ها: حماس ، فلسطین ، نوار غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
چین و روسیه و هند و پاکستان و اروپا هم از آخر و عاقبت جنگ غزه به وحشت افتادن
آخرین اخبار