یکی از مسئولان جنبش حماس بر لزوم برقراری اتحاد میان گروه‌های فلسطینی برای مقابل با دشمن جنایتکار صهیونیستی تاکید کرد.

«موسی ابومرزوق» رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس تاکید کرد که مساله فلسطین در معرض توطئه قرار داشته و با خطر طرح‌های کابینه رژیم اشغالگر تحت عنوان «حل‌وفصل درگیری» و نیز به حاشیه راندن عامدانه آمریکا و غرب و برخی از کشور‌های منطقه مواجه است و این مساله با خطری ماهیتی روبرو شده و به همین دلیل عملیات طوفان الاقصی برای ایجاد معادله جدیدی که این مساله را به صدر اخبار جهان بازگرداند، کلید خورد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فسلطین، ابومرزوق در دیدار با گروه‌های فلسطینی در چین تاکید کرد: مساله فلسطین بار دیگر در جهان به ویژه در آسیا مطرح شده است و این میزبانی در واقع نشان‌دهنده میزان توجه به این مساله و خواسته‌های ملت فلسطین است.

 پیامد‌های طوفان الاقصی

رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس گفت: اتفاقاتی که در هفتم اکتبر رخ داد، به منزله زمین لرزه‌ای بود که پایه‌ها و اصول پروژه استعماری رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و این نبرد تغییرات گسترده‌ای را در پروژه صهیونیستی ایجاد کرد به شکلی که مساله فلسطین از تهدیدی که با آن مواجه بود، دور شد، همچنین تغییراتی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی ایجاد شد و پیامد‌ها و بازتاب‌های آن همچنان رو به افزایش است.

او افزود: دولت آمریکا و همپیمانانش به سرعت از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و این آمریکا است که جنگ در غزه را در کنار رژیم صهیونیستی هدایت می‌کند، آنها اتفاقاتی را که در حال وقوع است تهدیدی برای وجود اسرائیل قلمداد کرده و با آنها به عنوان خطر بزرگی برای پروژه‌های آمریکا در منطقه برخورد کردند.

ابومرزوق با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بر این باور است که جنایاتش ننگ شکست استراتژیک آن در هفتم اکتبر را پاک خواهد کرد، گفت: خانواده‌ها، برادران و فرزندان شما در نوار غزه تمام آنچه را که دارند، تقدیم می‌کنند و با شجاعت، پایداری و صبر در برابر این جنگ ایستادند، رزمندگان و مبارزان فلسطینی در گروه‌های القسام، سرایا القدس، ابوعلی مصطفی، عمر القاسم، شهدای الاقصی و دیگر گردان‌های مقاومت توان منحصر به فردی در وارد کردن ضربات سخت به دشمن را دارند و در هر شهر یا محله‌ای که دشمن صهیونیستی وارد آن شود، این گروه‌ها شاهد جنایات شنیع آن و شجاعت نیرو‌های دلاور مقاومت هستند، درود بر مردان دلاور فلسطین که در غزه، جنین، طولکرم، الخلیل و تمام مناطق فلسطینی سلاح به دست گرفتند.

او تاکید کرد: کشتار جمعی که مردم ما در نوار غزه شاهد آن هستند، جنگ فاشیستی و ویرانگر علیه تمامی مناطق نوار غزه و یورش‌های مکرر به قدس و کرانه باختری و تلاش برای تغییر ماهیت فلسطینی آن و اقدامات نژادپرستانه‌ای که مردم ما در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ با آنها مواجه هستند، همگی چهره واقعی رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم استعمارگر و وحشی را نشان داد که تمامی قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و به این ترتیب برای آنهایی که فریب نفوذ، رسانه و پول این رژیم را خورده بودند، حقیقت آشکار شد و دروغ بودن اظهارات مقامات این رژیم برای همه نمایان شد مگر آنهاییکه منافعشان با اسرائیل در ارتباط است.

اتحاد فلسطین

رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس درباره مساله اتحاد فلسطین نیز گفت: با وجود اینکه اولویت اصلی ملت‌های تحت اشغال اتحاد است و این مساله شرط پیروزی است و با وجود اینکه تاثیرات این نبرد گسترده شده، اما سوالی درباره یکپارچگی فلسطین همچنان مطرح است، چراکه اصل در بحران‌ها یکپارچه کردن گروه‌ها، اقدامات و احزاب و رفع اختلاف‌نظر‌های سیاسی و ایدئولوژیک و منافع شخصی برای مقابله با دشمن مشترک است به ویژه که دشمن ما جنایتکار قاتلی است که به هیچ عهدی پایبند نیست و به شکل گسترده‌ای دست به کشتار می‌زند.

او با اشاره به اینکه امروز هدف از جنگ رژیم اشغالگر در غزه تمام ملت فلسطین باقیمانده در سرزمینشان به ویژه در کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ است گفت: آیا منطقی است که این جنگ بر دشمن و جهان تاثیر بگذارد، اما بر گروه‌های فلسطینی نه، آیا ما منتظریم که نسل‌کشی به کرانه باختری نیز کشیده شود تا متحد شویم؟ قطعا خطر قریب الوقوعی علیه قدس و کرانه باختری وجود دارد این خطر وجود دارد چرا که شعار آنها کرانه پس غزه است و پروژه واقعی آنها در کرانه باختری است، مصادره اراضی، لغو منطقه ب و مخالفت با تشکیل کشور فلسطین تنها آغازی برای اجرای پروژه‌های استراتژیکشان است.

ابومرزوق افزود: جنگ ثابت کرد که ساختار جهانی فعلی در متوقف کردن ظلم و جنگ علیه ملت ما شکست خورده و ما باید با وجود درد و رنج با یکدیگر متحد شویم، این نبرد فرصتی برای اتحاد است و مساله فلسطین بار دیگر به صدر موضوعات بازگشته و قطار ائتلاف نظامی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی تحت عنوان عادی‌سازی متوقف شده و این رژیم در منطقه تنها مانده و عملیات ادغام و عادی‌سازی با آن شکست خورد.

او تاکید کرد: رژیم اشغالگر دیگر قدرت منطقه‌ای حاکم و تعیین کننده در منطقه ما نیست و در طول بیش از ۲۹۰ روز گذشته در مقابله با هزاران تن از نیرو‌های فلسطینی شکست خورده و هیچ یک از اهدافی را که برای این جنگ اعلام کرده بود، محقق نکرده و این برای اولین بار از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی است که با چنین بحرانی پیچیده‌ای در تمامی سطوح استراتژیک، نظامی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه می‌شود.

رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس افزود: در رژیم اشغالگر درباره تخریب معبد سوم صحبت می‌شود و نظریه امنیت برای اسرائیلی‌ها نابود شده و فلسطین دیگر امن‌ترین مکان برای آنها نیست، بروکلین از تل آویو بهتر شده و آنهایی که اراضی اشغالی را ترک می‌کنند، از آنهایی که وارد می‌شوند، بیشترند و آنهایی هم که به این مناطق می‌آیند، ترس و نگرانی قلب‌های آنها را فرا گرفته و آنهایی که این مناطق را ترک می‌کنند، در امنیت هستند، اکنون اطمینان شهروند اسرائیلی به آینده‌اش کاهش یافته و فلسطینی‌ها اطمینان بیشتری نسبت به بازگشت خود و آزادسازی کشورشان دارند.

 شکست توافق اسلو

ابومرزوق گفت: با وجود گسترش جنگ و پیامد‌های بزرگ آن موانع بسیاری در راه استفاده از آن در راه آزادسازی که مردم ما از بیش از یکصد سال قبل در آن گام نهادند، وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به توافق‌نامه‌های اسلو و مهار مقاومت اشاره کرد که جز آنچه امروز شاهد هستیم، نتیجه‌ای برای ما نداشتند. در این میان زمانی که بی‌طرفی یک غیرفلسطینی خیانت و جنایت محسوب می‌شود، آیا درست است که یک فلسطینی بی‌طرف باشد و یا در این کشتار در کنار رژیم اشغالگر بایستند و جنایات آن را توجیه کند؟ بیانیه اخیر منتشر شده در تاریخ ۱۳ ژوئیه جاری که در آن حماس مسئول جنایات رژیم اشغالگر دانسته شد، در واقع کاملاً همسو با روایت رژیم اشغالگر و در راستای تبرئه آن از جنایاتش بوده و غیر قابل توجیه و پذیرش است.

 او ادامه داد: تداوم اختلاف‌نظر‌ها منفعتی استراتژیک برای دشمن اسرائیلی است و این رژیم هرگز اجازه نخواهد داد دولت فلسطینی یکپارچه تشکیل شود حتی اگر تنها تشکیلات خودگردان فلسطین باشد و ما همگی هدف هستیم، نتانیاهو بار‌ها این را گفته نه حماس دائمی است و نه فتح، بر این اساس ما باید با یکدیگر توافق کنیم و به موضعگیری اسرائیل و یا آمریکا توجه نکنیم و به اتحادمان ادامه دهیم، اگر ما امروز متحد نشویم چه زمانی باید متحد شویم؟

این چهره حماس افزود: بعد از ۱۰ ماه از طوفان الاقصی و این پایداری افسانه‌ای مردم شما و این مقاومت دلاور تنها این سوال اساسی باقی می‌ماند که پس از آن چه اتفاقی می‌افتد و چه ساختار سیاسی باید با این مرحله روبرو شود، طرح سیاسی که باید برای حصول آن مبارزه کنیم، چیست؟ اهداف سیاسی بزرگ مردم ما که امروز وارد نبرد آزادی و استقلال شدند، کدام است؟

ساماندهی کابینه فلسطین

ابومرزوق در ادامه با طرح این سوال‌ها که چه چیزی مانع از آن است که سازمان آزادی بخش فلسطین تمامی تشکل‌های ملت ما را در خود ادغام کند، چرا حالا که جنبش حماس، جهاد، کمیته‌های مردمی، ابتکارعمل ملی، فرماندهی کل و ... بخش مهمی از سازمان آزادی‌بخش شدند، از چین خارج نمی‌شویم؟ حماس آماده است و شرطی را تعیین نمی‌کند، ما نیز نمی‌پذیریم هیچ شرطی برای آن تحمیل شود.

او افزود: حماس بار‌ها بر لزوم تشکیل کابینه توافق ملی با توافق گروه‌های فلسطینی تاکید کرده و این کابینه مسئولیت‌های مشخصی دارد از جمله بازسازی نوار غزه، برطرف نمودن پیامد‌های شدید جنگ در غزه و تلاش برای آماده کردن مقدمات انتخابات سراسری و مدت مشخصی دارد.

این چهره فلسطینی در ادامه گفت: ما در آستانه انتخابات آمریکا هستیم و زمان زیادی برای کار نداریم چرا که ترامپ در راه است و اولویت‌های او اروپا و فراکسیون‌های اصلی اقتصادی و نظامی آن نبوده بلکه اولویت اصلی او منطقه ما است و طرح او که پیشتر آن را ناکام گذاشتیم و ترامپ برای نابودی مساله فلسطین خواهد آمد و در اینجا ما و چین هدف هستیم طرح او در کشور ما دادن کرانه باختری به اسرائیل است و این یعنی ما تنها چند ماه زمان داریم، موضعگیری ما روشن و شفاف بوده و این است که برای تشکیل کشور مستقل و برخوردار از حاکمیت فلسطین با حاکمیت قدس و نیز بازگشت تمامی پناهجویان تلاش کنیم.

او ضمن اشاره به لزوم توافق درباره سازوکاری جهت پیگیری آنچه مورد توافق قرار می‌گیرد، گفت: ما باید درباره برنامه مبارزاتی جهت تحقق اهداف ملی‌مان توافق کنیم که پایه اصلی آن مقاومت فراگیر با تمامی اشکال باشد.

 پرونده مذاکرات

 ابومرزوق درباره مساله مذاکرات نیز گفت: حماس در مورد هماهنگی در مذاکرات با برادران جهاد و کمیته‌های مردمی از نظراتی که در طول ماه‌های گذشته از برخی گروه‌ها شنیدیم استفاده کرد و این جنبش همواره از همکاری‌های بیشتر استقبال می‌کند.

او افزود: اگر حماس می‌توانست جنگ را در روز اول متوقف کند، ما این کار را کرده بودیم چرا که آنچه ما از این جنگ می‌خواهیم در همان روز اول به دست آوردیم، اکنون حماس همراه با تمام گروه‌های مقاومت فلسطین جدیت بسیار و انعطاف بالایی را برای رسیدن به توافقی که مانع از کشتار فلسطینی‌ها شده و جنگ را متوقف کند، در پیش گرفته است.

رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس تاکید کرد: حماس به دنبال رسیدن به توافقی است که مانع از کشتار فلسطینی‌ها شده و به جنگ پایان دهد، زمانی که از طرف میانجی‌ها پیشنهاد پنجم مه ۲۰۲۴ را دریافت کردیم پاسخ جنبش را ظرف چند ساعت ارسال کردیم و واکنش مثبتی به سخنان بایدن داشتیم، اما او آن را کنار گذاشت و از آن انصراف داد چرا که به دنبال هدف قرار دادن جنبش بود، اما ما از قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس استقبال کردیم. رژیم اشغالگر انعطاف نشان نداد و با ارائه پیشنهاد‌ها و ایده‌هایی که هدف از آنها رسیدن به اسرا و بازگشت آنها جهت ازسرگیری دوباره جنگ بود، به فریبکاری‌هایش ادامه داد.

این مسئول فلسطینی در ادامه گفت: آنچه نتانیاهو می‌خواهد، سوق دادن حماس به عقب‌نشینی از روند مذاکرات است، اما جنبش عقب‌نشینی نکرد و همزمان با عملیات‌هایش به مذاکرات غیرمستقیم از طریق میانجی‌ها ادامه می‌دهد.

او تاکید کرد: حماس و گروه‌های مقاومت در رسیدن به توافقی که شامل برقراری آتش‌بس دائمی، عقب نشینی کامل از غزه و بازسازی آن و از بین بردن پیامد‌های جنگ و نیز یک قرارداد تبادل اسرا باشد، جدی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار