رئیس جمهور منتخب گفت: آن شعاری است که سرمی دادیم که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود، خودمان هم باید به آن پایبند باشیم.

یکشنبه بود که مقام معظم رهبری در توصیه‌هایی که به نمایندگان مجلس بیان فرمودند نکاتی را نیز درباره افراد مد نظر در کابینه تشریح کردند ایشان در این زمینه فرمودند: «ایمان یک شاخص مهم است. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهایی که افق به نظرشان تاریک است، کاری نمی‌شود کرد، نمیشود به اینها مسئولیت داد، مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد. تشرّع و متشرّع بودن. یکی از معیار‌های مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت یک معیار است. سابقه سوء نداشته باشند، این یک معیار است. نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و اینها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند. اینها را با تحقیق [میشود فهمید]، البته کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار می‌شود فهمید، اما با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق با شنیدن حرفها، می‌شود کارآکامدی را هم تشخیص داد.

ایشان افزودند: این معیار‌ها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند. یعنی یک مسئولیت مشترک شما دارید در انتخاب مسئولین کشور... اینها لازم است. به نظر من این مسئولیت بسیار مهمی است. هم بر عهده شماست هم بر عهده رئیس‌جمهور محترم است که این کار را انجام بدهند. ان‌شاءالله یک مجموعه‌ هیئت وزیران خوب، کارآمد، به درد بخور، متدین انقلابی‌ بیایند سر کار و بتوانند مسائل کشور را پیش ببرند.»

موضوعی که رئیس جمهور منتخب کشورمان نیز بار‌ها بر آن تاکید کرده است. برای مثال روز گذشته در جمع فعالین ستادی خود در این زمینه گفت: هر اتفاقی بیافتد و هر کسی که بخواهد سمتی داشته باشد، یک اصل را با همه توافق خواهیم کرد و اگر خلاف این باشد مورد قبول نیست و آن رضایت مشتری و مردم است. در هر بخشی اگر کسی می‌خواهد خدمتی ارائه دهد باید مراجعه کننده را راضی کند و با رضایت از اداره بیرون برود لذا رضایت مردم شاخص مدیریت ماست، دلیل اینکه ما خوب خواهیم بود یا بد این است که بندگان خدا پشت سر ما چه خواهند گفت. باید کاری کنیم که مردم از گفتار و رفتار و کردار ما احساس رضایت کنند نه احساس نارضایتی

دکتر پزشکیان اظهار داشت: انتخاب مسئولین برای من معضل شده است، به هر کس می‌گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند؛ قدم اول انتخاب کابینه وفاق ملی است و آن شعاری است که سرمی دادیم که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود، خودمان هم باید به آن پایبند باشیم در نتیجه باید کابینه‌ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

همه به تشکیل دولتی شایسته کمک کنند 

محمدصادق جوادی‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره روند انتخاب اعضای کابینه چهاردهم گفت: همه افراد اگر خردمندانه نگاه کنند و خود را با دیگران مقایسه کنند، اگر افراد دیگر را برتر و شایسته‌تر دیدند پا پس بکشند و کمک کنند دولت شایستگان ایجاد شود، آن زمان چیزی به نام سهم خواهی معنا ندارد. من گمان میکنم که این اتفاق می‌تواند یک مجموعه ارزشمند از نیرو‌هایی را تشکیل دهد که تا امروز کمتر دیده شده اند یا توسط فیلتر‌های مشخصی اجازه حضور نداشتند. این اقدام میتواند بانکی از نیرو‌های کارآمد در اختیار دولت قرار دهد. تا امروز، چون این امر معمول نبوده است کمی نامتجانس است و پیشتر هر رئیس جمهوری با دور و اطرافیان خود عده‌ای را معرفی میکردند و به مجلس معرفی میکردند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: تصورم این است که خود مجلس هم به این راهبرد اقبال دارد و کمک خواهد کرد تا نیرو‌های شایسته که دیده نشده‌اند امکان خدمت بیابند.  این اقدام اگر با افراط و تفریط همراه نشود اقدام مناسبی خواهد بود. آرزو میکنم که یک دولت شایسته این اعتماد و متناسب با شرایط ویژه کشور سر کار بیاید و در توسعه به روز آمدی برسیم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

شهید رجایی و با هنر چگونه کابینه خود را انتخاب میکردند؟

حجت الاسلام سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز معتقد است: رئیس جمهور منتخب باید افراد دلسوزی که دغدعه حل مشکلات کشور را دارند و به دور از مسائل جناحی و حواشی به پیشرفت کشور کمک می‌کنند را وارد کابینه دولت خود کند. معتقدم که آقای پزشکیان باید در کابینه خود یک اتاق فکر داشته باشد تا عملکرد مدیران را طی چهار سال آینده بسنجد همچنین مهمترین مسائل کشور با کمک کارشناسان این اتاق بررسی و برای حل آن تدابیری بیاندیشد.  رئیس جمهور منتخب باید از مشورت کارشناس زبده و انقلابی و همچنین دارای تجربه طی چهار سال آینده بهره بگیرد همچنین وی باید ارتباط مستمر خود با همه قوا و دستگاه‌های کشور حفظ کند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: آقای رجایی و باهنر وقتی میخواستند کابینه دولت خود را بچینند با کمیسیون‌های مجلس جلسه میگذاشتند و از آنها نظر خواهی میکردند لذا آقای پزشکیان بهتر است در جلسات غیر علنی قبل از رای اعتماد با نمایندگان حوزه‌ها و کمیسیون‌های مختلف گفتگو کند تا تعامل و صمیمیت بهتری میان نمایندگان و رئیس جمهور منتخب برای اداره بهتر کشور شکل بگیرد.

از همه افراد سیاسی در کابینه استفاده شود

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی هم در این زمینه گفته است:افرادی که ماهیت قانون اساسی و ساختار نظام را قبول ندارند نباید در دولت حضور پیدا کنند.  دولتمردان نباید امید به قدرت‌های بزرگ جهان داشته باشند، چرا که در این صورت از نگاه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی سرد می‌شوند، لذا اعضای دولت باید باوری داشته باشند که در صورت نیاز بتوانند مسائل کشور را بدون نیاز به غرب حل کنند.  شاهد این هستیم که برخی از اقشار جوان دچار واگرایی شده اند و حتی هویت ملی آنها در معرض خطر قرار گرفته که باید به این مسائل توجه شود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: همچنین جوانانی که پای صندوق‌های رای نیامدند و حتی آنانی که در انتخابات شرکت کردند ابهامات جدی دارند که دولت باید به آنها توجه کند بنابراین لازم است که فاصله بین مسئولان نظام و اقشار جامعه کم شود. دولت باید به چند مساله مهم و تععین کننده از جمله کسری بودجه، سازماندهی شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی، ناترازی انرژی و ناترازی سیستم بانکی توجه ویژه‌ای داشته باشد چرا که هرکدام از این موضوعات آن قدر مهم است که تا آنها را حل نکنیم اتفاقات مثبتی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.

وی تاکید است: برای رسیدن به وفاق باید تمام جریانات سیاسی در فرآیند تشکیل کابینه نقش داشته باشند تا بعدا میان احزاب فاصله نیافتد همچنین معتقدم که آقای پزشکیان بعد دولت می‌تواند گروه‌هایی را به صورت دائم در راستای هم فکری در موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... تشکیل دهد تا افراد صاحب نظر بتوانند کمک حال دولت چهاردهم باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۴
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
اگه قبلا این همه دغدغه‌ اعضای کابینه بود این وضعیت کشور نبود دیگه جای اشتباه نیست لبه پرتگاه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
چرا از اعضای دولت فعلی استفاده نمی‌کنید. بعضی از این اعضا کارشون بسیار عالی بوده هرچند خیلی‌ها ندیدند. ولی هم توی کار هستند و از همه چیز خبر دارند و هم کارشون رو عالی پیش بردند. حتما که نباید جدید بیاد. تا اون بیاد و دستش بیاد چه خبره کلی کشور عقب میفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
بابا چرا تو مغز امثال تو نمیره که مردم اعضای فعلی رو نمیخوان بس کن دیگه اخه مسخره کردی ملتو عجب ادمی هستین شماها.
جمع کن بابا شورشو دراوردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
خدا را شکر امروز آخرین جلسه ی دولت سیزدهم که قرار بود یک هفته ای بورس را درست کنند، سفره های مردم را بزرگتر کنند ، سالی یک میلیون مسکن بسازند و .... همه اون وعده ها دروغ بود، امروز برگزار شد و خاطره ی خوبی از خود بجا نگذاشتند. خدا را را شکر که شرشون کم شد .
آخرین اخبار