سهند یکی از ناوشکن‌های کلاس موج نیروی دریایی ارتش است که سال ۹۷ به این نیرو ملحق شد و به ماموریت‌های بین المللی اعزام شد.

۱۷ تیر بود که خبر سانحه و غرق شدن ناوچه سهند در رسانه‌ها مطرح شد. همان زمان در اطلاعیه ارتش اعلام شد که این ناوچه در حین تعمیرات دچار سانحه شد و در همین حین به دلیل نفوذ آب به مخازن تعادل خود را از دست داد و واژگون شد.

 این ناوچه پس از چند روز تلاش بی وقفه واحد‌های فنی و مهندسی نیروی دریایی از آب بیرون کشیده شد.

ناوچه سهند از اهمیت بالایی برای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و در این سال‌ها به ماموریت‌های مهم بین المللی اعزام شد.

سهند یکی از ناوشکن‌های کلاس موج نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در روز ۱۰ آذر سال ۹۷ به این نیرو ملحق شد و به ماموریت‌های بین المللی اعزام شد.

 سهند حدود ۹۷ متر طول و ۱۳۰۰ تن وزن دارد و می‌تواند به سرعتی معادل ۲۵ گره دریایی برسد. سهند توانایی حمل انواع سلاح‌های سطحی، زیرسطحی، هوایی و امکان غافلگیری و به اشتباه انداختن رادار‌های دشمن را دارد.

 رادارگریزی، دارابودن سامانه‌های ضد زیردریایی، موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاع نقطه‌ای و انواع توپ‌های ضدهوایی و ضد سطحی از دیگر قابلیت‌های ناوشکن سهند است.

ناوچه سهند

این ناو با کاهش هرچه بیشتر برآمدگی‌های بیرونی، از طراحی مدرن بهره می‌برد. یک اسلحه عرشه برجکی در موقعیت "A" بر فراز عرشه جلوی کشتی قرار گرفته است. روبنا دارای یک خط ممتد است که درست جلوتر از سکوی هلی کوپتر مستقر در عقب امتداد دارد. قیف دود یا دودکش کشتی از طراحی کم حاشیه و ادغام شده در روبنا است. دکل اصلی در پشت بخش پل قرار گرفته است.

رادارها، ارتباطات و حسگر‌های مختلف در میان کشتی‌ها نصب شده اند. پد هلیکوپتر در محل سنتی خود در انتهای کشتی جنگی قرار دارد و قابلیت استقرار یک هلیکوپتر بل مدل ۲۱۴ یا مشابه آن را دارد. این هواپیما می‌تواند به عنوان یک وسیله حمل و نقل اولیه یا برای نقش جنگ ضد زیردریایی مورد استفاده قرار گیرد. خدمه کشتی حدود ۱۴۰ نفر است. این کشتی‌ها با پشتیبانی تامین مجدد، می‌توانند تا ۱۵۰ روز در دریا بمانند.

۴ عدد توربین با توان خروجی ۱۰۰۰۰ اسب بخار تا ۲ عدد شفت قدرت لازم را فراهم می‌کنند. همچنین ۴ ژنراتور با سوخت دیزلی وجود دارد که ۷۴۰ اسب بخار اضافی را تامین می‌کند. حداکثر سرعت تخمین زده می‌شود که به ۳۰ گره برسد که باعث می‌شود که ناو طبق استاندارد‌های مدرن ناوچه سریع باشد.

این کشتی جنگی مجهز به تسلیحات بالستیک (پرتابه) و موشکی است: تفنگ عرشه یک توپ ۷۶ میلی متری سری فجر-۲۷ است. ۴ موشک زمین به هوا محراب و ۴ موشک ضد کشتی کروز نور یا ۸ موشک قادر روی آن نصب شده است.

همچنین برای دفاع ضد هوایی نزدیک، یک تفنگ فتح-۴۰، ۴۰ میلی متری و یک اسلحه شلیک سریع اورلیکن AA ۱ در ۲۰ میلی متر وجود دارد. ۲ پرتابگر اژدر سه گانه ۳۲۴ میلی متری را می‌توان در برابر تهدیدات سطحی و زیر دریا استفاده کرد. برای درگیری‌های بسیار نزدیک، ۲ مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی متری وجود دارد.

مهمترین ماموریتی که سهند در آن شرکت کرد، عبور از طول اقیانوس اطلس بود. در ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۰ سهند به همراه ناوبندر مکران در قالب ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش پس از عبور از اقیانوس هند، قاره آفریقا را دور زد و از راه اقیانوس اطلس به بندر سن پترزبورگ در خلیج فنلاند رسید و در رژه دریایی سالروز تاسیس نیروی دریایی روسیه شرکت کرد.

ناوچه سهند

این ناوگروه پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۶ هزار کیلومتر، در روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رسید و مورد استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و ۲ فروند جنگده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش مستقر در بندرعباس قرار گرفت.

این ناوگروه برای انجام ماموریت خود از سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی، اطلس شمالی و دماغه امیدنیک و هفت دریای عمان، عربی، سرخ، مدیترانه، شمال، بالتیک و خلیج فنلاند عبور و از تنگه‌های حساس بین المللی، چون موزانبیک، مالش، داور، سوئد، گریت یلت، جبل الطارق، کانال سوئز و باب المندب گذر کردند.

تا آن زمان سهند و مکران یکی از طولانی‌ترین ماموریت نیروی دریایی را انجام داده بود تا اینکه ناوگروه ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش در سال ۱۴۰۲ رکورد طولانی‌ترین ماموریت نیروی دریایی را شکست و یک دور کامل کره زمین را طی کرد.

 ناوچه سهند حالا پس از گذر از سانحه، آماده تعمیرات اساسی و به روزرسانی تجهیزات برای حضور در دور جدیدی از ماموریت های داخلی و بین المللی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

گزارش: محمد حسین نیک خوی متین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
نگفتی چرا بعد ۶سال اینجوری زمین گیر شد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
میگما ایقدر ازش تعریف کردی
یه کلام هم میگفتی سوراخ شده رفته زیر َآب
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
این همه ان چیز بود ؟؟
نگفتی چطوری اب امد درون کشتی و غرقش کرد / کجاش سوراخ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
سوراخ نبود برای تعمیر بردن یه قسمتش رو در میارن یه نفر به اشتباه اون قسمتو اب گیری می کنه باعث غرق شدنش میشه
آخرین اخبار