نشست سخنگو و معاونان وزارت خارجه امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد.

نشست خبری کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و معاونان شهید امیرعبداللهیان امروز با حضور اصحاب رسانه در وزارت خارجه برگزار شد.

سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی دو گفتمان اصلی وزارت خارجه است

علیرضا بیگدلی معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در این نشست خبری گفت: همه فعالیت‌های ما در امور کنسولی مرتبط با اتباع خارجی و یا مسافران خارج از کشور است.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه افزود: نیاز‌های مردم شهر‌ها و نواحی از سوی نمایندگان به ما منتقل می‌شود. بنده به عنوان معاون دیپلماسی مردمی وزارت خارجه گزارشی را خدمت شما ارائه می‌دهم. 

 وی ادامه داد: ما یک معاونت اجرایی هستیم و نمایندگان‌مان در ۱۰۳ کشور جهان حضور دارند، البته در بسیاری از کشور‌ها سفیرمان نیز به موضوعات مرتبط ورود می‌کند.

بیگدلی گفت: دولت‌ها تلاش می‌کنند منافع خود را بیشتر تامین کنند، سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی دو گفتمان اصلی وزارت خارجه است که اینها ذیل برنامه‌های وزارت خارجه هستند.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ادامه داد: اینکه ۲۸ کشور جهان تلاش کردند روادید را از سفر‌های ایرانیان به کشور‌های مختلف حذف کنند، در جهت اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم باید تعریف شود. 

او با اشاره به اینکه شکل گیری دیپلماسی در دنیا با مفهوم حمایت از اتباع آغاز شده است، افزود: در بخش کنسولی ما مجموعه‌ای از خدمات و وظایف را براساس قانون برعهده داریم و هرآنچه یک ایرانی برای تسهیل امور خود به دولت مراجعه می‌کند معاونت کنسولی وزارت خارجه این را مدیریت می‌کند. 

نشست وزارت خارجه

بیگدلی بیان کرد: ما در سال ۱۴۰۲ در حوزه صدور و تجدید گذرنامه به حدود ۲۰۰ هزار گذرنامه در سال در معاونت‌های خود رسیده ایم. نمایندگی ما روادید برای سایر کشور‌ها را صادر می‌کند. برخی کشور‌ها لغو روادید شدند. بیش از یک میلیون و شصت هزار روادید در سال گذشته برای افرادی که قصد سفر به ایران داشتند صادر شد.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اظهار کرد: ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ مورد صدور شناسنامه، ثبت ازدواج، طلاق  انجام شده است. تسهیل اسناد تجاری نقش مهمی درهمکاری‌های تجاری دارد و ۱۴۳ هزار مورد در سال قبل بوده است.

وی گفت: امور مربوط به مدارک تحصیلی در سال قبل ۵۰ هزار مورد بوده است. حمایت‌های کنسولی نظیر کسب خبر برای خانواده هایشان که وظیفه ماست تا به دولت‌ها مراجعه کنبم و ببینیم افراد در کجا اقامت دارند ۶۳۰ هزار مورد در سال قبل بوده است. 

بیگدلی بیان کرد: ما درآمد‌هایی نیز داشتیم در این موارد که به خزانه دولت واریز می‌شود و از بودجه وزارت خارجه نیز بیشتر بوده است. در زمینه دیپلماسی زیارت دستاورد‌های شاخصی داشتیم که امیدواریم بیش از این، پیشرفت داشته باشیم.

۲۷۰ نماینده به شهید امیرعبداللهیان رای اعتماد دادند که بی‌نظیر بود

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی هنر و فرهنگ تلاش کردیم در کنار هنرمندان و فرهنگیان قرار بگیریم و تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیریم.

بیگدلی ادامه داد: میزی برای خدمت رسانی به هنرمندان در امور کنسولی تشکیل داده ایم تا هریک از هنرمندان و فرهنگیان ما در خارج از کشور مراجعه کنند و ما امور آنها را پیگیری کنیم.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی ورزش هم اقداماتی صورت گرفته و نشست‌هایی متعددی را شخص وزیر و مقامات داشتند و در آستانه جام جهانی و المپیک و مسابقات بین‌المللی و ... و مشکلاتی که پیش آمد حتی احضار سفرا و ملاقات‌های حضوری و ... انجام شد.

او گفت: در حوزه گردشگری تعاملات ما با وزارت میراث بسیار نزدیک و همکاری‌های ما در کاهش امور مربوط به روادید بوده است. برگزاری نمایشگاه‌های مربوط به آثار ملی جزو کار‌های ما بوده است که نشست‌های متعدد دو وزیر میراث و وزیر خارجه برگزار شده است.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اظهار کرد: در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی را برداشتیم و نقش وزارت خارجه در کمک به جذب بیماران خارجی در مراکز درمانی کشور قابل توجه بود.

بیگدلی بیان کرد: در حوزه دیپلماسی علم نشست‌هایی از سوی وزیر خارجه شهید برگزار شده است. مناسبات ما با مجلس دو طرفه بوده است. هم ما به آنها گزارشات ارائه میدادیم و هم آنها گزارش شهروندان مختلف شهر‌ها را به ما ارائه می‌دادند.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه افزود: خانواده‌های زندانیان خارج از کشور به نمایندگان مراجعه داشته و آنها گزارشات را به صورت مکتوب به ما ارائه می‌دادتد. 

وی اضافه کرد: در حوزه نظارت مجلس نمایندگان ۷۶ سؤال از وزیر خارجه داشتند، ۱۱۱ تذکر کتبی و ۶۷ تذکر شفاهی در این مدت صورت گرفت که در حوزه روابط با سایر کشور‌ها بود و نمایندگان قانع شدند. ۲۷۰ نماینده به وزیر محترم شهید رای اعتماد دادند که در نوع خود بی نظیر است.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه افزود: اتفاقات خوبی در زمینه تحولات مختلف در زمینه فناوری ایجاد شد. پایش‌های لحظه‌ای و برخط داشتیم که هریک از نمایندگی‌های ما در هریک از کشور‌ها چگونه تسهیلات را به هموطنان ارائه می‌کنند. 

بیگدلی گفت: به دلیل اینکه در برخی کشورها سفارت نداریم، سامانه‌ای را طراحی کردیم تا احراز هوبت برخط، امضا دیجیتال و پرداخت‌ها آنلاین انجام شود. یکی از آرزو‌های وزیر بود که بتواند این خدمات را به هموطنان در این کشورها ارائه کند. 

بازداشت خزایی به دلیل فعالیتهای رسانه‌ای در عربستان

او ادامه داد: در زمینه امور زندانیان خارج از کشور علاوه بر کارگروه تخصصی مرتبط با قوه قضاییه و شعام خودمان نیز کار‌های این افراد را پیگیری می‌کنیم. درباره آقای نوری هم تلاش‌های بسیاری داشتیم. در مرکز دیدار‌هایی با خانواده محترم او صورت گرفت و دولت عراق هم همکاری‌هایی در زمینه امورش انجام داد. امیدواریم به زودی شاهد آزادی‌اش باشیم.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه افزود: در عربستان دو حاجی زندانی داریم که یک نفر به دلیل جرایم عمومی و دیگری هم محمد خزایی به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای بوده است. امیدواریم که به زودی این مشکلات حل شود.

بیگدلی گفت: در سطح سرپرست وزارت خارجه ملاقات‌هایی انجام شده است. حدود ۷۰۰ نفر زندانی به غیر از زندانیان ترکیه داریم. با بیش از ۵۳ کشور جهان موافقت نامه انتقال محکومان داریم. اخیرا مذاکراتی در این زمینه با امارات داریم.

وی اظهار کرد: در ترکیه تعداد زندانیان زیادی داریم و حدود ۳ هزار نفر زندانی در این کشور داریم. بخشی از این مشکلات ناشی از عدم اطلاع از قوانین این کشورهاست، برای مثال در برخی از این کشور‌ها همراه داشتن برخی از قرص‌های معمول به معنای مواد مخدر تلقی می‌شود.

معاون کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اظهار کرد: رفت و آمد ایرانیان به کشور‌های همسایه باید تسهیل شود و این جز اهداف ماست. برخی کشور‌ها هم با هدف جذب گردشگر نظیر تونس تلاش کردند که روادید را لغو کنند. با تاجیکستان، ترکیه، قزاقستان، عمان، عراق و... لغو روادید دو طرفه داشتیم. با عراق هشت یا نه میلیون سفر دو جانبه در طول سال داریم.

مهدی صفری

ملاقات با وزیر سرمایه‌گذاری سعودی/ ایجاد بیمارستان با تجهیزات ایرانی در زیمباوه

مهدی صفری معاون امور اقتصادی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری گفت: در دولت سیزدهم، سیاست‌هایی در بخش اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی را در وزارت خارجه دنبال کردیم و با یکی از کشور‌های همسایه خود با تداوم کار اقتصادی توانستیم فضا را آرام کنیم و به تداوم فعالیت‌ها بپردازیم. 

صفری افزود: از ابتدای انقلاب معاونت اقتصادی در وزارت خارجه وجود داشته است. خلق دلار و ارز و ایجاد شغل و امنیت را در این معاونت دنبال میکردیم، ۱۰ یا ۱۲ فاکتور در این زمینه داشتیم. ابتدا صادرات با اولویت کشور‌های همسایه و همزمان با کشور‌های دیگر را دنبال میکردیم، کار چندجانبه گرایی در ابعاد اقتصادی هدف دیگر ما بود.

معاون امور اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد: افزایش صادرات در کشور‌های مختلف نیاز به فاکتور‌های متعدد داشت، نظیر تعرفه‌های آزاد و یا تعرفه‌های ترجیحی، اینکه آیا قرنطینه و استاندارد داریم یا خیر از موارد دیگر ما بوده است. با تسهیل این مسائل تلاش کردیم صادرات خود را با کشور‌های مختلف تثبیت و افزایش دهیم. در کنار تثبیت این بازار‌ها به دنبال باز‌ارهای جدید و کلان بودیم.

او گفت: موضوع بعدی واردات بود، صرقه جویی ارزی ما در واردات این است که چند منبع و رقابت ایجاد شود. در زمینه حمل و نقل و قیمتها برای مثال روی غلات بر روی کشور‌های همسایه تمرکز کردیم، ۸۷۰ میلیون دلار در یکسال فقط توانستیم در واردات غلات صرفه جویی کردیم.

صفری ادامه دد: الان کود را از چهار کشور وارد می‌کنیم، پس توانستیم واردات را صرفه محور کنیم. انتقال تکنولوژی را داخلی کردیم تا بتوانیم خلق ارزی داشته باشیم. تقریبا ۳۵۰ میلیون دلار مواد کاتالیستی دارویی در حال تولید در عسلویه است. فرمولاسیون برخی دارو‌ها هم باید خریده می‌شد که انجام شد. 

معاون امور اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد: ما ۱۴ دارو در عراق را تولید کردیم که بتوانیم بازار دارو را حفظ کنیم. در سایر کشور‌هایی مانند زیمباوه و پاکستان نیز این اتفاق افتاده است. سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار هدف دیگر ماست. 

وی ادامه داد: هدف مهمتر ما ترانزیت است که بسیار مهم است، زیرا در صادرات، واردات و... نقش دارد. پل استارا چای بعد از پنجاه سال ساخته شد، الان گیت ورود و خروج ما به روسیه، قفقاز و.. از این طریق است.  آستارا و رشت، اینچه برون، سرخس و... نیز از این اهمیت‌ها برخوردار است.

صفری گفت:کریدور شرق به غرب ما از کرمانشاه است که باید تکمیل شود. امسال با ۱۷ و نیم میلیون تن ترانزیت، یک و هفت دهم میلیارد دلار درامد ارزی داشتیم. قطار چین به ایران راه افتاد و به سمت اروپا خواهد رفت. ما هاب انرژی را در نظر داشتیم که این کار در حال انجام است، با کشور‌های مختلف سوآپ انرژی داریم. 

معاون امور اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد: صادرات تجهیزات دانش بنیان نطیر کالا‌های هایتک از ۳۰۰ میلیون دلار و سال قبل به دو و نیم میلیارد دلار رسیده است، خانه‌های فناوری را به سی کشور رسانده ایم. این‌ها نمایشگاه‌های تولیدات دانش بنیان ما هستند که قرار است ده بیمارستان برای مثال در زیمباوه با تجهیزات ایرانی ساخته شود.

او ادامه داد: در ازبکستان خانه فناوری داریم. در کشور‌های مخالف توانستیم جذب سرمایه کنیم. تلاش کردیم کارت‌های شتاب به زودی فعال شوند و سوییفت‌های مالی را راه انداختیم. من سفیر روسیه بودم که شانگهای شکل گرفت که ما پیشنهاد عضویت دادیم نشد، تلاش کردیم ناظر شویم تا سفر رئیس جمهور شهید به تاجیکستان پروژه وارد شدن ما به این سازمان راه افتاد. 

صفری اظهار کرد: در این اجلاس‌ها ملاقات‌های موثر دوجانبه شکل میگیرد. برای مثال آینده دارو‌ها در این اجلاس‌ها روشن میشود، در زمینه نانو تکنولوزی در همین دیدار‌های چندجانبه فعال شدیم. در بریکس همکاری‌های مالی دنبال میشود.

وی افزود: در سفربه عربستان ملاقات‌های خوبی داشتیم و از وزیر سرمایه گذاری‌شان دعوت کردیم تا تکنولوژی‌های روز را در ایران مشاهده کند، زیرا معمولا تا از نزدیک این تکنولوژی‌ها را مشاهده نکنند باور نمیکنند. بین دو تا سه ماه کمیسیون تجارت مشترک دو کشور تشکیل خواهد شد.

معاون وزارت خارجه گفت: ما تمام موارد بریکس و شانگهای را دنبال کردیم و به نظرم دولت چهاردهم نیز دنبال کند، ۲۵۶ جلسه در بریکس داشتیم که تمامش را شرکت کردیم و اثرات اقتصادی خوبی داشته است. 

صفری با اشاره به سفر رییس مجلس به روسیه گفت: موارد دو جانبه نظیر آستارا- رشت و روابط تجاری مطرح شد که روابط اقتصادی ادامه دار خواهد بود. رهبر انقلاب نیز بر این ملاقات تاکید داشتند. این سفر بسیار مفید بود بخصوص برای کار‌های دو جانبه و حدود ۱۲ ملاقات دو جانبه وجود داشت.

وی اضافه کرد: خط انتقال لوله گاز به ایران انشاالله به زودی دنبال خواهد شد. مصرف گاز ما در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار بالاست. اگر صرفه جویی شود کسری نخواهیم داشت که این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد.

صفری با اشاره به حضور کشور‌ها در مراسم شهید رییسی که نشان از سیاست خارجی موفق بود، گفت: از کشور‌ی هم رییس جمهور، هم رییس مجلس و هم رییس سنا آمدند که عمده آنها از ادامه کار می‌گفتند. استقبال بسیار خوبی بود که البته ما دوست نداشتیم اصلا این اتفاق رخ دهد، آنها عمدتا درباره آقای رییسی می‌گفتند که ایشان بسیار صادق بود.

وزارت خارجه

شهید امیرعبداللهیان را به عنوان وزیر مقاومت می‌شناسند/ مذاکرات ادامه دارد

رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه نیز در نشست خبری هزار و ۲۰ روز تلاش جهادی اظهار کرد: انتقادی که همیشه به مجامع بین المللی داریم این است که سیاست هایشان به نفع کشور‌های در حال توسعه نبوده است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل رییس جمهور شهیدمان حضور فعال داشتند و سخنرانی هایشان از جمله سخنرانی هلی ماندگار است، به ویژه بالا بردن تصویر شهید سلیمانی و بالا بردن قرآن کریم. تمام این موارد برای شنیده شدن صدای حقانیت از جمله صدای مردم مظلوم فلسطین است.

نجفی ادامه داد: مصاحبه‌های شهید امیرعبداللهیان انقدر موثر بود که ایشان را به عنوان وزیر مقاومت میشناسند. در ادامه راه شهید امیرعبداللهیان هفته قبل در جلسه شورای امنیت آقای باقری حاضر شدند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: در سازمان‌های بین المللی در زمینه فلسطین و همچنین سازمان‌های تخصصی بین المللی مانند محیط زیست حاضر شدیم که تمام اینها در جهت افزایش همکاری‌های بین المللی بود.

نجفی بیان کرد: علاوه بر این اهمیت بسیاری به سازمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌های اسلامی دادیم، به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است.

او بیان کرد: درخواست برگزاری اجلاس ویژه سازمان همکاری اسلامی که مبتکر آن ایران بود، این اجلاس برگزار و اجلاس سران هم در ریاض برگزار شد و برای اولین بار بعد از سال‌ها فرصتی فراهم شد رئیس جمهور ایران در این نشست شرکت و با بن سلمان ولی‌عهد عربستان هم ملاقات کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال کردیم. دیگر دستور کار ما حضور و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی برای دفاع از کشور و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران بود. 

وی به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری که اخیرا صادر شده اشاره کرد و گفت که یکی از کشور‌های فعال در این خصوص ایران بود. مواضع ایران را در خصوص فلسطین و اوضاع جاری در غزه بیان کردیم و درخواست‌هایی که مطرح کردیم با رای مشورتی صادر شده همخوانی دارد. یکی از ظرفیت‌ها حقوقی بود که در این مدت استفاده کردیم. اقامه دعوی علیه کانادا کردیم که البته زمانبر است. 

معاون وزیر خارجه بیان کرد: دو مورد در خصوص آمریکا داریم که به صورت فعال شرکت و آرای آن را دیدید. استفاده از ظرفیت سازمان تعامل و اعتمادسازی در آسیا که اجلاس سران آن در قزاقستان برگزار و شهید رئیسی در آنجا حضور یافت و مواضع کشور را تشریح کرد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه افزود: در جلسات دیگر سیکا به صورت فعال حضور داریم. قرار است این مجموعه به یک سازمان بین‌المللی تبدیل شود که در روند مذاکرات آن حضور فعالی داریم.

او گفت: در بحث مذاکرات هسته‌ای آن چیزی که مسلم و قطعی است، این است که ایران از ابتدایی که توافق شد به این توافق پایبند بود و ۱۵ گزارش را آژانس تأیید کرد که ما تعهداتمان را اجرا کردیم.

نجفی بیان کرد:  مشکل از زمانی شروع شد که دولت ترامپ از برجام به صورت غیرقانونی خارج شد و تحریم‌ها را برگرداند که در نتیجه آن ایران با استفاده از مفاد برجام، اقداماتی را صورت داد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه ادامه داد: دولت سیزدهم مذاکرات را ادامه داد و شاهد بودیم که در حال رسیدن به نتیجه بود و در پی اغتشاشات در ایران نوعی سوءتفاهم در طرف‌های غربی ایجاد شد و بعد از فروکش کردن آن مذاکرات عمان ادامه یافت. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم تا امروز ادامه داشته و همچنان ادامه دارد و نظرات تبادل شده است.

نجفی گفت: طرف مقابل به دلیل مسائل داخلی و بحث انتخابات آن آمادگی را ندارد که در مذاکرات به صورت جدی حضور ورود پیدا کند. با تشکیل دولت جدید در ایران و مواضعی که از سوی رئیس جمهور منتخب اعلام شده، این مذاکرات ادامه خواهد یافت، ولی اصل این است که طرف مقابل آمادگی داشته باشد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر در آمریکا و کناره گیری بایدن باید ببینیم سیاست آمریکا چه خواهد بود. میز مذاکره را هیچ وقت ترک نکردیم. آمادگی داریم مذاکرات را ادامه دهیم.

نجفی گفت: مراسم تحلیف ۹ مرداد در مجلس خواهد بود و دعوتنامه‌ها به امصای آقای قالیباف رسیده است و وزارت خارجه با جدیت دعوت از کشور‌های مختلف را دنبال میکنند. نسبت به ۱۴۰۰ تا الان سطح مشارکت بسیار بالاست. فرصتی است برای دولت جدید تا دیدگاه‌های خود را با مقامات مطرح کند. با اقای عراقچی به عنوان دبیر شورای روابط راهبردی جلساتی را در این زمینه داریم.

وزارت خارجه

طرف‌های برجام باید به تعهدات خود بازگردند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری هزار و بیست روز خدمت جهادی بیان کرد: گام‌های قابل توجهی در حوزه دیپلماسی عمومی در این دولت برداشته شد و اکنون به عنوان یک اصل در وزارت خارجه نه به عنوان امر تشریفاتی بلکه به عنوان امری اجرایی لحاظ میشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تمام نمایندگی‌های ما برنامه‌های سالانه دیپلماسی عمونی را تدوین میکنند و به عنوان نقشه راه تمام تحولات مدنظر قرار خواهد گرفت. ما از ظرفیت سازمان‌های مختلف برای رساندن صدا به گوش جهان استفاده می‌کنیم.

کنعانی ادامه داد: معرفی روز افزون ایران به جهان و استفاده از ظرفیت‌های متعدد هنرمندان و ورزش به عنوان ظرفیت متعدد شناساندن ایران می‌تواند در جهان موثر باشد؛ البته ظرفیت‌ها برای ایران عزیز بیش از اینهاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اصل برگزاری انتخابات در بازه پنجاه روزه بعد از شهادت رییس جمهور در حادثه‌ای غمبار مورد توجه همه جهان قرار گرفت، بازخوردی که از این رخداد در فضای سیاسی، رسانه، مطبوعاتی و اجتماعی کشور‌ها داریم نشان از توجه ویژه به این رخداد بزرگ است.

وی اظهار کرد: ما طبعا در حوزه مناسبات اروپا شاهد پویایی لازم در زمینه ظرفیت‌های لازم نیستیم و طبعا ایران در استفاده از همه ظرفیت‌ها اروپا را مورد توجه قرار داده است. سردی مناسبات و عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود نتیجه محاسبات غلط اتحادیه اروپا خواهد بود.

کنعانی درباره انتخابات آمریکا بیان کرد: برای ما آمد و شد روسا تفاوتی ندارد، زیرا انچه که مهم است تغییر سیاست‌های خصمانه امریکا در قبال ملت ایران است. طرف‌های برجام باید به تعهدات خود بازگردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۳:۱۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
سیاست یک بام و دو هوای شما تفسیرش اینه که برای یک نفر مثل حمید نوری تو سوئد حاضرید کل منافع ملی و مصالح کشور رو زیر پا بگذارید اما ۳۰۰۰ ایرانی تو ترکیه زندانی اند به قوزک پاتون هم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۴:۰۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
زندانیان در ترکیه اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی شده اند
Iran (Islamic Republic of)
هر روز ۱۳ ایرانی بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند
۱۲:۳۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
هر روز ۱۳ ایرانی بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند
Iran (Islamic Republic of)
بیش از 30 درصد متأسفانه ایرانی ها قاچاق موارد مخدر و قاچاق کالا هستند چرا؟
۱۲:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
بیش از 30 درصد متأسفانه ایرانی ها قاچاق موارد مخدر و قاچاق کالا هستند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
این آمار رو از کجا آوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
بیش از 40 درصد متأسفانه ایرانی ها قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا و... هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
آمار شهدای غزه به 39 هزار و 831 نفر رسید و سه کشور اروپایی جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار در این مدت هشت ماه شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی صهیونیست ها جنایتکار در جنگ غزه بودن و هنوز هم هستند.
دولت وحشی آمریکا جنایتکار مسئول اصلی جنایات ‌رژیم کودک‌کش صهیونیستی جنایتکار است.
آخرین اخبار