برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور ۲ کارشناس مسائل غرب آسیا به بررسی آخرین وضعیت نوار غزه و جنایات صهیونیست‌ها در این منطقه پرداخت.

گفتگوی ویژه خبری دوم مرداد با حضور حسین کنعانی مقدم و ناصر ترابی کارشناس مسائل غرب آسیا به آخرین وضعیت نوار غزه و جنایات صهیونیست‌ها در این منطقه پرداخت.

کنعانی مقدم در ابتدای گفتگوی ویژه خبری گفت:‌ بعد از عملیات اقتدار آفرین انصار الله نتانیاهو قصد قتل عام کور مردم فلسطین حتی در نقاط امن کرده است.

وی ادامه داد: نتانیاهو هنوز در شیپور جنگ می‌دمد و با توجه به تسلیحاتی که به تل آویو می‌رسد، به نظر می‌رسد که حتی کنترل خود را به لحاظ شکست‌هایی که دارند از دست داده است.

برخی کشور‌های دنیا برای آتش بس تلاش می‌کنند، اما در فضای دیپلماسی به نظر می‌رسد که چین میدان‌دار شده و اقداماتی را انجام داده و به یک توافقاتی با سران حماس رسیده که می‌تواند شرایط را بهبود بخشد.

کنعانی افزود: طرح ۳ ماده‌ای چین می‌تواند کمک به منظقه باشد، اما باید کمی با احتیاط رفتار کرد. این طرح ۳ ماده‌ای که نوشته شده هنوز تصمیم اسرائیل و آمریکا و امارات را ندیدیم و در وهله اول این طرح آتش بس آمده و تا کمک‌هایی به مردم ارسال شود. در مرحله دوم عنوان شده که کشور مستقل فلسطینی شکل گیرد که ابهاماتی درباره تک دولتی و یا دو دولتی دارد. مرحله سوم هم آن است که این کشور مستقل از همه موازین کشور‌ها در سازمان ملل بهره داشته باشد.

وی گفت:‌ اولین مسئله موضوع آتش بس دائم و فراگیر در غزه است. به این نکته هم باید اشاره کرد که نتانیاهو هم در صحبتی گفته بود که بحث آزادی اسرا  بسیار نزدیک است.

ناصر ترابی در ادامه این بحث عنوان کرد: اسرائیلی‌ها پس از طوفان الاقصی تصمیم گرفتند که تا می‌توانند بکشند و جنایت کنند تا ترس را برای فلسطینیان بیشتر کنند و این کشتار اکنون در عرصه بین المللی  و منطقه به ضرر خودشان تمام شد. همه این موضوعات آن را رقم زد که کار از دست صهیونیست‌ها خارج شده است؛ تا با بحران‌های کلانی مواجه شوند. جبهه مقاومت، مشکلات  درون خود این نظام و نظام بین الملل بحران‌های صهیونیست‌ها هستند.

اکنون صهیونیست‌ها دیگر نمی‌توانند مظلوم نمایی کنند و دیگر نمی‌توانند بحث هلوکاست را مطرح کنند. در نوار غزه با یک نسل کشی طرف هستی و طبق آمار ۸ تا ۱۰ درصد افراد شهید شده‌اند.

وی افزود: صهیونیست‌ها از اقدامات جبهه مقاومت گیج شده‌اند. تا اکنون بلاشک بازنده قطعی این جنگ اسرائیل و نتانیاهو است.

ترابی درباره ورود چین به این موضوع گفت: درباره چین باید بگوییم اگر چین می‌خواهد در نظام بین الملل خود را نشان دهد باید فعال‌تر شود. همان کاری که در این مدت روس‌ها انجام دادند.

کنعانی مقدم در ادامه اظهار کرد:‌ این جنگ، جنگ اراده‌ها است، اما صهیونیست‌ها بدون هیچ منطقی تنها به کشتن فکر می‌کنند و هر روشی را برای خودشان مجاز می‌دانند. اما این طرف و فلسطینی‌ها می‌گویند برای دفاع از سرزمین می‌جنگیم و چیزی برای از دست دادن نداریم. برای همین قدرت این مردم بسیار بیشتر از قدرت تسلیحاتی صهیونیست‌ها است.

اکنون مردم فلسطین اینگونه مقاومت می‌کنند گرچه بسیاری از کشور‌ها از صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند، اما در معادلات خود فکر نمی‌کردند جبهه مقاومت در چند جبهه متفاوت وارد مقابله با صهیونیست‌ها شدند و اکنون صهیونیست‌ها زیر گنبد آهنین مدفون شده اند و تجربه نشان داده که منطق اراده قطعا برنده این جنگ است.

ناصر ترابی دیگر کارشناس این برنامه در ادامه تاکید کرد: در بروکسل و در ماه‌های گذشته نشستی برگزار شد که محل بعدی کشور یهودی‌ها کجا باید باشد. حتی منطقه‌ای در آرژانتین را مشخص کرده‌اند. اکنون به این فکر می‌کنند که جهان بعد از رژیم صهیونیستی چیست و من اطمینان دارم با این روند، با شیب تندی با آزاد سازی فلسطین رو به رو خواهیم شد.

کنعانی مقدم در ادامه افزود: جنایات صهیونیست‌ها در عین حال که جنایت جنگی و نسل‌کشی است در قاموس سیاسی هم قابل تطبیق است و اینها جزو جنایات  جنگی هستند. اما اکنون صهیونیست‌ها خیلی فراتر از جنایت عمل می‌کندو آنها چشم خود را بسته‌اند برای حفظ موجودیت خود دست به هر اقدامی می‌زنند و هیچ ترسی هم از اروپا، آمریکا و نظام بین المللی ندارند و کامل از کنترل خارج شده‌اند.

وی تصریح کرد: تعیین رئیس جمهور آمریکا برای صهیونیست‌ها بسیار اهمیت دارد و اگر ترامپ از کامالا هریس، جایگزین احتمالی بایدن،  شکست بخورد اتفاقات  عجیبی برای صهیونیست‌ها پیش می‌آید و در آمریکا نیز در صورت شکست ترامپ بنا بر گفته خودشان باید منتظر جنگ داخلی باشیم. این موضوعی است که نشان از مشکلات زیاد و بحران‌های آمریکایی‌ها در درون نظام خودشان دارند.

وی در پایان درباره اقدامات کشور‌های اسلامی برای حل شدن موضوع جنگ در غزه گفت: البته جهان اسلام اکنون متاسفانه خود را به خواب زده است و هیچ امیدی به اقدامات آنها نداریم، برای آن که اکثر مسئولان کشور‌های اسلامی تحت تاثیر آمریکا هستند و می‌ترسند حرکتی انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار