اولین رویداد ملی معرفی برنامه توسعه و حمایت غزال‌های دانش بنیان و رویداد ۱۰ هزارتایی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

اسدی فر، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در اولین رویداد ملی معرفی برنامه توسعه و حمایت غزال‌های دانش بنیان مطرح کرد: اگر بخواهیم تحولات دانش بنیان‌ها در سه دهه گذشته بگوییم می‌توانیم آن را به سه دسته توسعه آموزش عالی در دهه هفتاد، توسعه تحقیقات علمی در دهه هشتاد و توسعه کسب و کار‌های دانش بنیان و استارت‌ها تقسیم کنیم. از دهه ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ هم می‌توان با عنوان توسعه اقتصاد دانش بنیان یاد کرد.

او گفت تعداد شرکت‌های دانش بنیان امروز به ۱۰۰۳۲ شرکت رسیده است و امشب رویداد ۱۰ هزار تایی شدن دانش بنیان‌ها را خواهیم داشت.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی اضافه کرد: در این راستا در معاونت علمی تغییر رویکردی در ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت.

اسدی‌فرد: با اشاره به دسته بندی جدید دانش بنیان ها، آنها را در ۳ دسته نوپا (۶۷ درصد شرکت‌ها)، شرکت‌های نوآور (۲۴ درصد) و فناوری (۹ درصد) تقسیم بندی کرد و ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد برسد و در حال حاضر ۲.۸ درصد است و برای تحقق این هدف تنها با افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان میسر نمی‌شود.

او با اشاره به فروش شرکت‌های دانش بنیان گفت: بر اساس اظهار نامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ میزان فروش این شرکت‌ها تا آن زمان ۶۳۳ همت بود که از این میزان ۱۳۵ همت مربوط به فروش محصولات دانش بنیان می‌شود.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به مفهوم غزال گفت: شرکت‌های غزال شرکت‌هایی است که در یک مدت معین رشد مداوم رو به بالا دارند.

وی فروش کل حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان، فروش دانش بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان، اشتغال حداقل ۲۰۰ نفر و صادرات حداقل یک میلیون دلار را از شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های غزال دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: طبق این تعریف، در حال حاضر ۱۷۰ شرکت غزال شناسایی شده است. شرکتی که ۵ سال در ۴ شاخص رشد مداوم داشته باشند می‌توانند وارد باشگاه غزال‌های دانش‌بنیان شوند

اسدی فر نقش شرکت‌های غزال دانش بنیان در جامعه را رشد اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل جدید، بازده سرمایه گذاری بالا و توسعه منطقه‌ای دانست و تاکید کرد: نکته خیلی مهم رشد پایدار این شرکت‌ها است و ما آن را مدنظر داریم چرا که رشد پایدار نشان از بلوغ شرکت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار