معاون علمی ریاست جمهوری گفت: رویداد غزال‌های دانش بنیان ۲ مرداد برگزار می‌شود و ۱۲ شرکت تحت این عنوان معرفی خواهند شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشست خبری اولین رویداد برنامه ملی توسعه و حمایت  از غزال‌های دانش‌بنیان مطرح کرد: سیاستی که به طور جدی در معاونت علمی دنبال می‌کنیم این است که کشور از نظر ابعادی در حوزه دانش بنیان قابل رقابت با کشورهای پیشرفته باشد.

او با بیان اینکه گاهی هدف‌گذاری هایی‌ که  انجام می‌شود، از نظر مردم و خبرگان دور از دسترس است، تاکید کرد: برای هدف گذاری باید رشد متناسب با ابعاد و بوم کشور را در نظر داشت.

غزال‌های دانش بنیان چه شرکت‌هایی هستند؟

معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد: یکی از مقاهیمی‌ که در خیلی از کشورها تعریف شده غزال‌های فناوری است. این شرکت‌ها، شرکت های کوچک یا متوسطی هستند که بزرگترین شاخصه آن‌ها دارا بودن نرخ رشد کاملا متفاوت نسبت به بقیه مجموعه‌ها است.

او با بیان اینکه سال گذشته مفهوم دانش‌بنیانی را از صرفا یک کار قناوری کردن ارتقا دادیم، اضافه کرد: اکنون در این دریای دانش بنیان می‌دانیم چند شرکت نوپا، نوآور و فناور داریم و ابعاد و اندازه‌ها مشخص تر هستند و این نگاه واقعی‌تری نسبت به اقتصاد دانش بنیان‌ها ایجاد می‌کند که باید با این نگاه واقعی برنامه ریزی واقعی بکنیم.

دهقانی تاکید کرد: تقسیم بندی دقیق یکی از مهم ترین اهداف رویداد غزال‌های فناور بود تا حمایت های دقیق، متناسب و متناظر داشته باشیم.

رویداد غزال‌های دانش بنیان ۲ مرداد برگزار می‌شود

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه غزال های فناوری یک مفهوم جهانی است و در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود، افزود: بیش از هشت ماه کار مداوم مطالعاتی و تخقیق و متناسب سازی با زیست بوم کشور انجام شد این معیارهای در نظر گرفتن یک شرکت به عنوان غزال دانش بنیان مشخص شود . در رویداد غزال های فناوری که سه شنبه دوم مرداد برگزار خواهد شد ۱۲ مورد از این غزال‌ها معرفی خواهند شد. قصد داریم این رویداد را با حضور همه معاونان علمی ادوار گذشته برگزار کنیم.

حمایت ویژه از شرکت‌های غزال دانش بنیان 

دهقانی، از ایجاد خط اعتباری ویژه برای شرکت های غزال‌ خبر داد و گفت: این خط ویژه شامل پیگیری مسائل شرکت‌ها، تسهیلات، اعتبار مالیاتی، استفاده از فرصت‌های تبادلات بین المللی، امتیازات سربازی می‌شود. این حمایت موجب می شود که شرکت های خوش آتیه، رشد بهتری بیابند.

به گفته او این شرکت‌های خوش آتیه با رشد فروش متوسط بالای ۶۰ درصد در مدت ۵ سال همچنین به بازار سهام معرفی خواهند شد.

دهقانی یادآور شد: شرکت‌هایی که در مسیر غزال شدن نیز مدنظر ما هستند. شرکت های در مسیر غزال شدن شرکت هایی هستند که از نظر ما ظرفیت و قایلیت تبدیل شدن به غزال ها را دارند و با حمایت ما، آن‌ها می توانند باشگاه غزال‌های دانش‌بنیان شوند.

معاون علمی با اشاره به جزئیات حمایت از شرکت های غزال گفت: حمایت ما از این شرکت ها بر اساس مسائل و چالش‌های هر شرکت است و بر این اساس برای هر شرکت‌ غزالی با بررسی‌هایی که توسط مدیران و متخصصان انجام می‌شود، حمایت های خاصی تعریف می‌شود.

کشور به ابرشرکت نیاز دارد

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه کشورهای دنیا ابرشرکت هایی دارند که موتور محرک اقتصاد دانش بنیان هستند، افزود: ما لازم است ابرشرکت‌هایی را در کشور داشته باشیم.  

وی تأکید کرد: به دنبال این هستیم که شرکت‌های دانش بنیان به غزال دانش‌بنیان و پس از آن به ابرشرکت فناور تبدیل شوند. اگر بتوانیم این ساختار را در کشور بسازیم ساختار اقتصاد مقاوم می شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: این سیر از شرکت نوپا آغاز می شود و به شرکت‌های فناور می رسد. آنگاه شرکت ها تبدیل به غزال دانش بنیان و سپس ابرشرکت های فناوری کشور خواهند شد.

اسدی فر، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به دسته بندی شرکت‌ها در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته دسته بندی شرکت‌های دانش بنیان را داشتیم. قبلا مبنای این دسته بندی پیچیدگی فناورانه بود اما از سال گذشته دسته بندی مبتنی بر وضعیت اقتصادی و فروش شرکت.ها انجام دادیم و شرکت‌ها به سه دسته کوچک یا نوپا، کمی بزرگتر یا دانش بنیان نوآور، و شرکت هایی که خدمت اصلی آن‌ها تولید محصولات و ارائه خدماته دانش بنیان است تحت عنوان فناور، تقسیم شدند.

او گفت: براساس آخرین آماری که داریم حدود ۶۷ درصد شرکت‌ها، نوپا ۱۴ درصد، نوآوری و ۹ درصد هم فناور هستند. اکنون حدود ۶۰۰ همت فروش کل شرکت های دانش بنیان است که حدود ۶۰ درصد آن مربوط به یک تعداد محدودی یعنی حدود ۲۰۰ شرکت بزرگ دانش بنیان است. در شرکت های دانش بنیان بزرگ شرکت‌هایی را داریم که یک روند رشد پایداری را طی کرده‌اند به همین دلیل مفهوم جدیدی را به شرکت‌های دانش بنیان اضافه کردیم و آن هم مفهوم غزال های دانش بنیان است.

غزال‌های دانش بنیان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

اسدی فر درباره معیارهای غزال دانش بنیان بودن توضیح داد: این شرکت‌ها چند ویژگی دارند.حداقل 200 نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی متخصص دارند، فروش سالانه آن‌ها حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان است. وارد حوزه صادرات شده‌اند و در سه تا پنج سال رشد خوبی را طی کرده اند.

او ادامه داد: رشد مداوم نشانه ای از بلوغ شرکت است و به راحتی اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی یک شرکت توانسته ابعاد مختلف خود یعنی بنگاه داری، توسعه شبکه، تامین زنجیره ارزش و ... را گسترش بدهد و ب آن خوش آتیه می‌گوییم. این شرکت‌ها اگر حمایت بشوند می‌توانند قهرمانان اقتصادی دانش بنیان باشند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی مطرح کرد: گرچه بخش عمده تلاش معاونت علمی گرچه این است که شرکت های جدید شکل بگیرد ولی برای اینکه سهم بخش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور قابل توجه بشه باید روی شرکت های خوش آتیه سرمایه گذاری ویژه ای کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار