ایلان ماسک در مصاحبه‌ای با جردن پیترسون، اعلام کرد به احتمال زیاد هوش مصنوعی Grok 3 در دسامبر سال جاری میلادی عرضه و در آن زمان به قدرتمندترین هوش مصنوعی جهان تبدیل می‌شود.

«ایلان ماسک»، بنیان‌گذار استارتاپ هوش مصنوعی xAI، اعلام کرد قوی‌ترین خوشه تراشه‌های آموزش هوش مصنوعی در جهان آغاز به کار کرده است. این خوشه که «ابرخوشه ممفیس» نام دارد، از ۱۰۰ هزار پردازشگر H100 انویدیا تشکیل شده است.

براساس پست ایلان ماسک در ایکس، آموزش هوش مصنوعی شرکت xAI با سیستم ابرخوشه ممفیس آغاز شد. این ابرخوشه متشکل از ۱۰۰ هزار پردازشگر H100 انویدیا است که به گفته ماسک، قوی‌ترین خوشه آموزش هوش مصنوعی در جهان است. این ابرخوشه در بخش جنوب‌غربی شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا واقع شده و در تاریخ این شهر، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری استارتاپ تازه‌تأسیس محسوب می‌شود.

ایجاد قوی‌ترین سیستم آموزش هوش مصنوعی توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک می‌گوید این خوشه روی RDMA یا «دسترسی مستقیم حافظه از راه دور» کار می‌کند که باعث کارآمدتر شدن و تأخیر کمتر انتقال داده‌ها بین گره‌های محاسباتی می‌شود. مسلماً xAI قصد دارد با کمک این خوشه عظیم هوش مصنوعی قدرتمندی توسعه دهد.

همچنین ایلان ماسک در پست دیگری می‌گوید این شرکت قصد دارد «قدرتمندترین هوش مصنوعی جهان در هر متر و معیاری» آموزش دهد و این کار را «تا دسامبر امسال» (آذرماه ۱۴۰۳) انجام دهد.

ایلان ماسک باوجود همه جاه‌طلبی‌ها و موفقیت‌های بسیاری که دارد، به‌دلیل وعده‌های عملی‌نشده‌اش کمی بدنام است. دراین‌باره می‌توان تأخیر در رونمایی از روبوتاکسی، استفاده از ربات‌های اپتیموس در کارخانه‌های تسلا و بردن انسان به مریخ را مثال زد؛ به همین دلیل بعید نیست دسامبر ۲۰۲۴ خبری از رونمایی «قدرتمندترین هوش مصنوعی جهان» نباشد.

بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه مایکروسافت، گوگل، انتروپیک، متا و OpenAI همگی به‌دنبال توسعه مدل‌های زبانی بزرگ و کوچک قدرتمندتر و مقرون‌به‌صرفه‌اند، xAI نیز اگر بخواهد در این رقابت فزاینده حرفی برای گفتن داشته باشد، نیاز به مدلی جدید و کارآمد خواهد داشت.

منبع: دیجییاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار