گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی قانون راهبردی مجلس اختصاص داشت.

گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر امشب با حضور ابراهیم عزیزی، عباس مقتدایی و ابوالفضل ظهره‌وند رئیس، نایب‌رئیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بررسی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران اختصاص داشت.

عزیزی در ابتدای برنامه گفت: این قانون بسیار مهم است. در ۱۲ آذر ۱۳۹۹ مجلس در راستای منافع ملی قانون راهبردی برای لغو تحریم و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب کرد. دلیل تصویب این قانون توافقنامه برجام و تعهدات طرف مقابل و نقض عهد آنها بود.

وی اظهار کرد: مجلس وقتی که دید منافع ملت ایران در حال آسیب دیدن است و دست دولت هم خالی است ابتکار عملی را انجام داد و همکاران بنده و سایر مجموعه‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که این قانون جامع، کامل و راهبردی را تصویب کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس یک نگاه بلندمدت به منافع ملی و براساس مقتضیاتی که جای بحث دارد توافق برجام را پذیرفت.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب که دیروز از این قانون حمایت کردند درباره برجام شروط ۹ گانه‌ای داشتند و گفتند با این شروط مورد توافق صورت گیرد، اما آیا آن شروط تامین شد.

افزایش تحریم‌ها پس از برجام

عزیزی گفت: تا زمان اجرای توافق قریب ۷۵۰ تحریم داشتیم، اما از زمانی که موافقتنامه برجام امضا شد تا زمانی که قانون اقدام راهبردی تصویب شد علی‌رغم اینکه قرار بود تحریم‌ها لغو شود شاهد قریب به ۱۶۰۰ تحریم بودیم.

وی تاکید کرد: وقتی دیدیم در یک موافقتنامه انتفاع ملت ایران، مشکلات ملی، بانکی و مسائل مهم در قالب توافقنامه مرتفع نشده و شاهد مصوبات کنگره آمریکا و تصمیمات یکجانبه ترامپ و برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا بودیم لذا مجلس برای اینکه دست دولت را پر کند و منافع ملی را به درستی پاسداری کنیم این قانون در آذر ۱۳۹۹ تصویب کریدم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: این قانون ۹ بند دارد که در ماده یک آمده در راستای تامین شروط ۹ گانه رهبر انقلاب سازمان انرژی اتمی موظف است برای مقاصد صلح‌آمیز به ساخت اورانیوم ۲۰ درصد اقدام کند که این در پاسخ به نقض عهد‌ها بود.

نماینده مردم شیرازدر مجلس گفت: ایران هیچ وقت در حیات طیبه خود از مذاکره و توافق هراس نداشته است، اما در همه این دورانی که در این مسیر حرکت کردیم این منافع تامین نشد لذا مجلس این تصمیم را برای مصارف صلح‌آمیز تصویب کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۲ که دبیر شورای عالی امنیت لی پروتکل الحاقی را پذیرفت ما تعهدات سنگینی را پذیرفتیم، اما در این قانون گفتیم دولت باید غنای ۲۰ درصدی را انجام دهد و در ماده ۶ گفتیم پروتکل الحاقی باید به حال تعلیق دربیاید.

مقتدایی در ادامه برنامه گفت: در تابستان ۱۳۹۹ آمریکا بعد از خروج از برجام یک ایده کلی مطرح کرد و گفت ما مکانیزم ماشه را به جریان بیندازیم که حرف پرادعایی بود. این را به اروپایی‌ها می‌گفتند. در شهریور ۹۹ پیش‌نویسی آماده شد که هم از وزارت خارجه و هم از مجموعه‌های دیگر مثل سازمان انرژی اتمی نظراتشان را گرفتیم.

تاثیر شهادت فخری‌زاده بر تصویب قانون اقدام راهبردی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در آبان ۹۹ بررسی این قانون در کمیسیون امنیت ملی به جریان افتاد. در آذر شهید فخری زاده شهید شد و خونش باعث شد حرکت به سمت منافع ملت را تسریع کنیم. در اردیبهشت ۹۷ ما به تغییر رویکرد افتادیم، چون آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت روحانی اعلام کرده بود ما صبر استراتژیک داریم و با ۱+۴ به‌جای ۵+۱ کار می‌کنیم و گفت که ما به اروپا فرصت می‌دهیم که کار را پیش ببرند.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: اروپا در برخی بخش‌ها توان آن چیزی را نداشت که روحانی از آن انتظار داشت و یا داشت، اما اراده انجام را نداشت. قرار بود آمریکایی‌ها در برجام چیز‌هایی را بدهند و چیز‌هایی را بگیرند، اما بعد از خروج از برجام فشار آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت جدی شده یود.

وی ادامه داد: روحانی که رئیس شورای عالی امنیت ملی بود در بیانیه‌آی گفت خویشتنداری هوشمندانه می‌کنیم و تعهداتمان را انجام دادیم و اعلام کردند ۶۰ روز به کشور‌های برجامی وقت می‌دهیم تا به تعهداتشان عمل کنند. 

مقتدایی گفت: در اردیبهشت ۹۸ ما رفع محدودیت ذخایر را انجام دادیم. در ۱۶ تیر گفتیم محدودیت غنی‌سازی را اعلام می‌کنیم و مدرن‌سازی راکتور در آب سنگین اراک را انجام می‌دهیم همچنین در ۱۵ آبان رفع محدودیت غنی‌سازی و آغاز گازدهی سانتریفیوژ‌ها را در فردو آغاز می‌کنیم، اما گام به گام این موارد عملی نشد.

پر کردن دست خالی دولت

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در مجلس دیدیم دست دولت خالی است و نتوانسته به حرف‌های خود عمل کند و گام‌های پنج‌گانه بازدارندگی را نتوانسته بردارد لذا بعد از اینکه آمریکا کمپین فشار حداکثری را توسعه داد ما این طرح را در مجلس دنبال می‌کردیم و شهادت فخری‌زاده موتوری محرک شد و گزینه روی میز خود را تصویب کردیم و در یک هفته شورای عالی امنیت ملی، مجلس، شورای نگهبان و ... یک قانون را در کمتر از یک هفته این قانون را تصویب کرد که تاثیر آن بر معیشت مردم بود و رهبر انقلاب برای این از مجلس تشکر کردند که این قانون در معیشت مردم اثرگذار بود و رادیو دارو و پرتو دهی چند ۱۰ درصدی باید می‌داشتیم که از یک طرف غربیان نمی‌گذاشتند داشته باشیم و از یک سو به آن نیاز داشتیم.

وی افزود: این قانون در معیشت مردم تاثیرگذار بود و بیمارستان‌ها نجات پیدا کرد و زمینه فروش نفت پیدا شد. اینکه رهبری مجلس را تشویق کردند به جنس حرکتی بود که انجام شد. روحانی فکر می‌کرد اگر وقت بدهد و وقت داشته باشد اروپا را قانع می‌کند که این قانون دست دیپلمسی را پر کرد و دولت رئیسی از این ظرفیت بیش از دولت قبلی استفاده کرد.

عزیزی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی این قانون کار کرد و بسیاری از متخصصین و افراد صاحب‌نظر در حوزه هسته‌ای وقت گذاشتند و مفاد این قانون با نظر کارشناسی صورت گرفت. اساسا این قانون براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت آن هم در زمانی که ما دیدیم ایران انتفاع لازم را از برجام نبرده است و از طرفی آسیب دیده است.

وی ادامه داد: غنی‌سازی در حوزه هسته‌ای متوقف شده بود. بدون شک این منطق را قانون دارد که برای رشد این صنعت باید با مبانی کارشناسی آن را انجام می‌دادیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کارشناسان در بندبند قانون کار کردند که به این نتیجه رسیدیم باید اقدام قاطعی انجام دهیم. اینکه ایران بعد از قانون انتفاع لازم را دید باید گفت بله و با محدودیت در فروش نفت مواجه نیستیم و صنعت هسته‌ای رشد کرده و ثابت کردیم طرف‌های مذاکره نقض عهد کردند و همه اینها دستاورد‌های مختلف است.

عزیزی گفت: این قانون به دولت وقت و دولت بعد این کمک را کرد تا دستش برای تامین منافع ملی باز باشد. هم محدودیت‌ها را برداشت و هم به رشد و بالندگی کمک کرد. مگر قرار نبود با تصویب این قانون در همان روزی که توافقنامه امضا شد همه تحریم‌ها بالمره برداشته شود، اما چه اتفاقاتی افتاد؛ ما ۷۵۰ تحریم داشتیم که در کمیسیون امنیت ملی آن را بررسی کردیم که به ۱۵۰۰ تحریم رسید. مردم شاهد هستند کدام تحریم لغو شد. 

تسهیل فروش نفت

وی ادامه داد: امروز فروش نفت ما شرایط بسیار خوبی دارد و در مراودات اقتصادی دست ما باز شده و محدودیت‌ها کم شده است. این قانون نشان داد که طرف‌های مذاکره به دنبال بدعهدی هستند و منافع ملی ما در این قانون است.

ابوالفضل ظهره وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه گفت: باید گفت مذاکره هدف نیست بلکه وسیله است نکته دیگر اینکه ما دو رویکرد در میز مذاکره داشتیم. طرف آمریکا به دنبال رسیدن به برجام جامع بود مثل برجام یک، برجام دو، برجام موشکی و ... که ما از ظرفیت مجلس استفاده کردیم و این اهرم مجلس عاملی بود که اینها از موضوع هسته‌ای به سایر موضوعات پل نزنند. قانون راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را باز کرد.

وی ادامه داد: دولتی که با خسارت محض مواجه است قطعا این قانون کمکش می‌کند تا طرف از مسیر دیگر وارد مسیر امنیت ملی نشود. قانون اقدام راهبردی اقدامی به جا بود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: آمریکایی‌ها گفتند بیش از این نمی‌شود به ایران فشار آورد و در کنار برخی سایت‌های هسته‌ای زنجیره انسانی تشکیل شد. قانون اقدام راهبردی یکی از افتخارات مجلس و عامل بازدارنده بود و در دولت رئیسی مذاکرات انجام شد. اخیرا بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که ما بزرگترین اشتباه توسط ترامپ در خروج از برجام را داشتیم.

مقتدایی در ادامه برنامه بیان کرد: آمریکا و اروپا با ما طرف بودند تا امتیازاتی بگیرند. ما امتیاز دادیم، اما نمی‌توانستیم نفت بفروشیم و تبادلات بانکی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکل این بود که دولت وقت یک انفعال مقابل فشار خارجی داشت. از آن طرف تکیه صرف به دیپلماسی داشتیم و پشتوانه نداشتیم از طرفی رژیم صهونیستی دست به ترور می‌زد لذا صبر راهبردی حدی دارد. 

منفعت مردم از قانون اقدام راهبردی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مذاکرات وین یک تا هشت را شاهدید و آمریکا نمی‌خواست مذاکره کند، اما ایران براساس این قانون به غنای بالاتر دست یافت لذا آنها حساس شدند. از وقتی این سیاست شکست خورد که قانون اقدام راهبردی در دست مجلس بود.

وی گفت: سانتریفیوژ‌های نسل جدید در نتیجه این قانون نصب شد و به غنای ۶۰ درصد رسیدیم. آنها باور نمی‌کردند در کمتر از یک ماه از تصویب این قانون در مجلس به غنای ۶۰ درصد رسیدیم البته ما همه کار‌های ما صلح‌آمیز است. اینکه رهبری می‌گویند این قانون، قانون خوبی است به‌دلیل منفعتی است که به مردم می‌رسد.

مقتدایی اظهار کرد: آمریکا تلاش می‌کرد غنای بیش از ۳.۶۷ یا پنج درصد را خلاف اعلام کند که قانون اقدام راهبردی تابویی که آمریکایی‌ها درست کردند را شکست. ما گفتیم زمانی به آژانس دسترسی می‌دهیم که به نفع مردم ایران گام بردارید.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این قانون هم دستاورد‌های فنی برای ما داشت هم در عرصه‌های سیاسی و هم فنی توانستیم پیش برویم. ما باید مذاکراتمان مستمر باشد، اما طرف ما باید منافع ملی ما را به رسمیت بشناسد.

عزیزی در ادامه برنامه گفت: در زمان انتخابات شاهد اظهاراتی بودیم که درست نبود. برخی گفتند «اگر قانون اقدام راهبردی مجلس و مخالفت رژیم صهیونیسیتی نبود» اصلا این حرف دارای منطق کارشناسی است. اگر قانون را آقایان خوانده بودند باید در همین ایام می‌آمدند از مجلس تشکر می‌کردند. 

وی اظهار کرد: برخی گفتند اگر قانون اقدام راهبردی مجلس و مخالفت رژیم صهیونیستی نبود می‌توانستیم با بایدن توافق کنیم؛ بایدن با ترامپ چه تفاوتی دارد؛ چه کسی توافق را برهم زد و از آن خارج شد لذا این اظهارات مبتنی بر منطق نبوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار