در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب با حضور نمایندگان مجلس آقايان عباس مقتدایی و مصطفی پوردهقان اردکان (حضور در استودیو) و مجتبی یوسفی نماینده مجلس (ارتباط تلفنی) به بررسی موضوع تعامل مجلس و دولت آینده برای پیشرفت کشور پرداخته شد.
در ابتدای برنامه عباس مقتدایی نماینده مجلس گفت: فوریتی که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند، یک واقعیت عینی جامعه امروز ماست. بالأخره اتفاقاتی افتاده و پس از آن حادثه تلخ سقوط بالگرد، تمام ظرفیتهای کشور به کار گرفته شد. طبق قانون اساسی در کمتر از ۵۰ روز رئیس جمهور مشخص شده، الان مردم ایران با مشارکت فعالی که داشتند بحرانهای احتمالی که میتوانست کشور را مورد آسیب قرار دهد، همه آن را متوقف کردند و رساندند به یک رشد، پیشرفت و وضعیتی که قانون اساسی؛ این بخش آن محقق شد و هیچ وقت هم سابقه نداشت. الان از این جا به بعد، هم مجلس شورای اسلامی، هم شخص رئیس جمهور میبایست تمام توانشان را بیاورند پای کار برای این که کابینه و دولت شکل بگیرد. تأکید رهبری معظم انقلاب، این بود که فرصتها و ثانیهها برای خدمت به مردم از دست نرود و تجمیع همه داشتههای کشور به سرعت رخ دهد. قاعدتاً بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف در روزهای آینده، رئیس جمهور یک فرصت قانونی دارند برای این که معرفی کنند اعضای کابینه را که هر چه ایشان تسریع کنند، ما هم در بازه زمانی قانونی و در صرفهجوییهای وقت باید کاری کنیم که به سرعت کابینه ای که رئیس جمهور معرفی میکند، شناخته شود و کارش را آغاز کند.
وی افزود: فکر میکنم مجلس آمادگی بسیار جدی برای همکاری با دولت و تسریع در روند دارد، امروز هم جلسه ما در محضر مقام معظم رهبری، انگیزههای مجلس را به نظرم تقویت کرد تا بتوانیم به دولت و شخص رئیس جمهور کمک کنیم تا خیلی سریع آن چه که ملت بر دوش ایشان گذاشته محقق کنیم.
مقتدایی تصریح کرد: مجلس با شخص رئیس جمهور طرف است و ما هم نامه مکتوب رئیس جمهور را خواهیم گرفت و هم بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور عمل میکنیم. این که رئیس جمهور چه تصمیمی گرفتند؟ ساختار قبلی را چگونه چیدند؟ اینها چیزهایی است که در حیطه اختیارات خود ایشان است، من نمیخواهم وارد آن شوم، اما مجلس معیارها و ملاکهای خاص خود را دارد، بخشی ار آنها، آنهایی است که در قانون اساسی مستتر است یا به صورت آشکار بیان شده، بخشی هم رهنمودهایی است که ما بر اساس آنها عمل میکنیم. همین امروز هم رهنمودهای مقام معظم رهبری بر این که افرادی باشند که امین باشند، به هر حال این امانت را نمایندگان ملت بتوانند به آنها بسپارند. این که آنها پاکدست باشند، این که افراد کارآمد و توانمند باشند، آن توقعاتی است که مجلس از رئیس جمهور دارد، امیدوارم در بالاترین سطح ایشان اینها را ببینند و افرادی که معرفی میشوند، واقعاً از هر حیث که نگاه کنیم، ببینیم این فرد شایستگی یا صلاحیتهای لازم برای این که ما به او اعتماد کنیم دارد چون جلسه در روزهای آینده؛ رأی اعتماد خواهد بود و ما همراه با خود رئیس جمهور که نماینده ملت هستند، ما هم به عنوان قوه مقننه باید این اعتماد را ابراز کنیم.
در ادامه برنامه مصطفی پور دهقان اردکان دیگر نماینده مجلس گفت: نکات بسیار خوبی را همکارم فرمودند، امروز نقشه راه را مقام معظم رهبری مشخص کردند؛ یعنی در این فاصلهای که ما شاید بعد از انتخاب ریاست جمهوری؛ یعنی هم دور اول و دور دوم، یک تنشهای دوقطبی شکل گرفت که حالا آن کسانی که رأی ندادند یا آن کسانی که کاندیدشان انتخاب نشده، حرف و حدیثها، نکات، قضاوتهای اشتباهی شکل گرفت. امروز مقام معظم رهبری نقشه راه را مشخص کردند. اول این که همه را دعوت کردند به اتحاد، دوماً که برای رئیس جمهور منتخب به صورت صریح و شفاف فرمودند که همه موفقیت آقای پزشکیان؛ موفقیت همه ارکان نظام است، یعنی این اتحاد شکل گرفت. نکته دوم؛ در قصه ملاکهایی که یک رئیس جمهور و وزرایش باید داشته باشد، یعنی تحت عنوان هیئت وزیران، مجلس چند ملاک دارد، یکی این که کارنامه افرادی که میآیند حضور پیدا میکنند به عنوان وزیر از سمت رئیس جمهور مشخص میشود، کارنامهها مشخص است، هم کارنامه اجرایی آنها مشخص است، هم کارنامه نظرهای نهادها مشخص است، هم خیلی از سوابقی که افراد در حوزههای مختلف داشتند، مشخص است. منتها من صحبتم یک نکته است؛ مقام معظم رهبری امروز تأکیدشان بر روی واژه تعامل سازنده بود، تعامل سازنده یعنی این که شاید بعضیها اشتباه تفسیر این را داشته باشند یا این تأویل را داشته باشند که تعامل سازنده یعنی این که رئیس جمهور یک سری وزرا را معرفی کند و مجلس کوتاه بیاید، یا برعکس مجلس هر چیزی که گفت، رئیس جمهور و هیئت وزیران چشمپوشی و اغماض کند. ولی تعامل سازنده از فرمایش مقام معظم رهبری من این را شنیدم که نقاط اشتراکی که بین مجلس و دولت است، تقویت شود. بنده انتظارم از رئیس جمهور به عنوان کسی که مردم عزیزمان به او رأی دادند این است که رئیس جمهور در انتخاب وزرایشان، علاوه بر این معیارهایی که مقام معظم رهبری فرمودند که متشرع، پاکدست و مدیر باشد و بسیاری از نکات که مهمترین نکته آن، بحث افق رو به آینده مثبت داشته باشد، یعنی امید را تزریق کند، بنده نظر شخصیام بر این است که رئیس جمهور، وزیری که میخواهد به مجلس معرفی کند، وزیری باشد که این وزیر تفکراتش با تفکرات اسناد بالادستی که نمایندههای مجلس آن را مصوب کردند، مغایر نباشد. شاید یک وزیری الان معرفی شود، مثلاً وزیر صمت امروز معرفی شود، انسان پاکدست، متشرع و نگاه رو به افقش مثبت است، ولی نکتهای که مقام معظم رهبری گفتند؛ با اسناد بالادستی و سندهایی که بودجه سنواتی، سند چشمانداز و کلیه سندهاست؛ نگاهش مغایر نباشد. وزیر صمت امروز معرفی شود، نگاهش در مورد موضوع خودرو، نگاهی باشد که مغایر با برنامه هفتم باشد. او به دنبال این باشد که ادامه انحصار خودرو را داشته باشد. این خودش نشان میدهد که تعامل شکل نمیگیرد. یا وزیر اقتصاد یا بسیاری از وزرایی که به لحاظ تفکری، با برنامههایی که ما مصوب کرده باشیم.
وی افزود: ما اگر بخواهیم تعامل کنیم، راه این است، یعنی صرفاً این نیست که ما افراد، بله افراد میآیند کارهای خیلی خوب دارند، سوابق اجرایی دارند، در موضوعات اجرایی خوب کار کردند، متشرع و انقلابی هستند، وی نکتهای که مقام معظم رهبری فرمودند، در کنار این بعد از مسائل شخصی و فردی طرف، باید آن وزیری که میخواهد بیاید اینجا راهبری کند یک حوزهای را، به اسناد بالادستی ما اعتقاد داشته باشد، وگرنه حتماً داخل مجلس تنش ایجاد میشود، تعامل شکل نمیگیرد و اول مسائل و موضوعات حاشیهای خواهد بود.
همچنین مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه بیان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در بحث پاسخگو بودن خود نهاد مجلس است، چون همیشه تصور بر این است که مجلس همیشه سؤال کننده است، با توجه به نظارتی که دارد، ولی حضرت آقا یک تعبیر دقیق و نویی را ارائه دادند و ما باید در ابتدا به عنوان نماینده مردم چه در محضر خداوند و چه در محضر افکار عمومی، خودمان را پاسخگو ببینیم که این مستلزم یک سری شرایطی است در حوزه قانونگذاری و این که واقعاً به عنوان نماینده مردم، نمایندگی مردم را هم در سطح ملی به نحو صحیح انجام دهیم، هم در سطح منطقهای و بینالمللی، نکته بعدی جزو شاهبیتها و نکات اصلی است که حضرت آقا فرمودند که یک مقداری مغفول واقع شده بود در مجالس مختلف که تجربه دولتها و مجالس دنیا را حضرتآقا فرمودند، آن هم نهاد مستحکم قانونگذاری مجلس در بعد بینالمللی و عرصههای بینالمللی است. حضرتآقا دقیق فرمودند که مثلاً کشور آمریکا وقتی خواست تحریمها را به صورت جامع بر علیه ایران مجدداً افزایش دهد، پشتوانه مجلس آمریکا بود که حالا تعبیری به کار بردند که رئیس جمهور زیرک ولی بددل و بدعهد، همان مصوب مجلس را علیرغم اسناد بالادستی خود کشور آمریکا که میتوانست بر اساس برجام آن را امضا نکند، ولی آن را امضا کرد که دست رئیس جمهور در مذاکرات بر علیه کشورهای مثل ایران و دیگر کشورها و تحریم کردن آن کشورها، تحریمهای ظالمانه به پشتوانه مجلس بازتر شود که آن جا حضرتآقا قانون خوب و به نوعی مترقی اقدام راهبردی در مقابل لغو تحریمها که دست دولت را در پیگیری مطالبات مردم پر کرد و پشتوانه قانونگذاری را آورد در بعد بینالمللی، این نکتهای بود که باید بیشتر به آن توجه کنیم، در کنار همافزایی دولت، با قانون گذاری بتوانیم در بعد بینالمللی هم در عرصههای اقتصادی، مثلاً فرض کنید توسعه زیرساختها، توسعه کریدورهای بینالمللی، معاهدات پولی یا دوجانبه مثل بریکس و شانگهای که اشاره کردند به اقدام خوب آقای قالیباف؛ رئیس مجلس و سفر ایشان، سفر گروههای دوستی و پارلمانی و نهادهای قانونی که یکی از نکاتی است که میشود به عنوان یک قوه پشتیبان خوبی باشیم برای حمایت دولتها در نهایت نکته حائز اهمیت این بود.
مقتدایی ادامه داد: خیلی مختصر عرض کنم در یک مقطعی دولت، مجموعه برجام را امضا کرده بود، بعد طرف مقابل ما به تعهدات خودش عمل نمیکرد، شورای حکام دائما یا تهدید به صدور قطعنامه میکرد و یا کارهایی انجام میداد که ما تحت فشار بودیم، مجلس یازدهم وقتی آمد و امور را شروع کرد و در آن مقطع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طرحی آوردیم که آن طرح مبناش این بود که سلطه بیگانگان بر کشور ما و فشار آنها بتوانیم کاهش دهیم.
وی گفت: به محض این که این قانون شروع شد و به تصویب رسید که در نوع خودش بی سابقه بود و در یک هفته بعد از شهادت شهید فخری زاده که مقدماتش از قبل این قانون داشتیم و شهادت فخری زاده اتفاق افتاد و این گزینه روی میز ما بود که آن را متناسب با شرایط به روزرسانی و تصویب کردیم و در همان سال ۱۳۹۹ که تصویب شد گویی دست دولت وقت پر شد برای این که بتواند مذاکرات را بهتر پیش ببرد.
این نماینده مجلس متذکر شد: شاه بیتهای مختلفی آن جابود و یکی این بود که ما دانش فنی قرار نیست از دست دهیم، چون آمریکاییها مخصوصا تلاش میکردند در آن مقطع بگویند اگر شما بیش از ۵ درصد غنی سازی کنید، گویی خلاف پیمانهای اشاعهای شما رفتار کردید در حالی که در خود آن شیوه نامه ها و سندهای مربوط به آن مجموعه همچنین حرفی زده نشده بود؛ بنابراین قانون راهبردی مجلس این خطری که میتوانست به وجود بیاید و آنها یک عرفی را ایجاد کنند و بگویند بیش از ۵ درصد شما نمیتوانید غنی سازی کنید شکست، چون ما نیاز داشتیم، مثلا برای تولید رادیو داروها و بعضی از پرتودهیهای حوزه کشاورزی کارهایی را انجام دهیم، یک بخش این بود که توانستیم کار را پیش برده و دانش فنی مان را افزایش دهیم و در یک بازه زمانی که طرف مقابل مان کارها را انجام نداده بود، اما ما نقد آنها را انجام داده بودیم. مجلس شورای اسلامی آمد وسط صحنه و با طرح قانون اقدام راهبردی، هم خواستار لغو کامل تحریمها و هم صیانت از حقوق ملت ایران شد. مقام معظم رهبری چند بار تمجید کردند از این قانون واقعا به خاطر آثاری است که داشت، یعنی بعد از این قانون بود که دیگر آژانس بین المللی انرژی هستهای و شورای حکام قطعنامهای بر ضد ایران صادر نکرد.دولت ما دست بالاتر را گرفت و البته یک عده بهانه جویی کردند در سطوح مختلف در سطح جامعه که امروز هم مورد اشاره مقام معظم رهبری بود و فرمودند که آنها پایه و مبنای دقیق نداشت، دقیق این بود که مجلس شورای اسلامی استفاده از تجهیزات پیشرفتهتر که در کیفیت و فرآوریها و بهره وریها ایران را کمک میکرد و هزینههای ما را کاهش میداد بر اساس این قانون، نکته این بود که ما توانستیم اورانیوم با غنای بالاتر را برای مصارف صلح آمیز تقویت کنیم و طرف مقابل را هم گفتیم که وقتی شما کارت را درست انجام ندادی، توقع نداشته باش که کارهای داوطلبانه ما ادامه پیدا کند.
پور دهقان در پایان گفت: ترکیب عزیزانی که امروز در درون مجلس دوازدهم هستند به لحاظ علمی و به لحاظ تجربی و به لحاظ تجربهای که از خطوط سیاسی و تجربههای سیاسی قبلی عبور کردند، همه اینها نشان دهنده این است که ما مجلس را در پیش رو داریم که ان شاءالله اتفاقات خوبی بیافتد، فقط نکتهای را خدمت آقای دکتر پزشکیان که حتما حتما در انتخاب وزراء افرادی را معرفی کند که برحسب فرمایش مقام معظم رهبری که این مطالب را داشته باشند و عزیزانی باشند که حواشی شان کمتر از متن شان باشد.