در این گزارش به خصوصیات کابینه دولت تراز از نگاه رهبر معظم انقلاب می‌پردازیم.

کمتر از ده روز تا برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب باقی مانده و چندین کارگروه ذیل یک شورای راهبری در تلاش هستند تا کابینه ای منسجم برای چهار سال آینده دولت چیده شود.

روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب دیدار داشتند که در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای توصیه های به وکلای ملت درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم داشتند تا بر اساس این معیارها فردی اصلح برای سکانداری هر وزارتخانه تعیین شود. 

اولین توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان که فرمودند با فوریت باید انجام شود رای به کابینه پیشنهادی است که از سوی رییس جمهور به خانه ملت معرفی خواهد شد تا دولت هرچه سریعتر فعالیت خود را آغاز کند. 

چه کسی میخواهد میدان‌دار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعالیت‌های سازندگی، میدان تولید، چه کسی میخواهد میدان‌دار باشد؟ آن کسی را باید میدان‌دار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بُن دندان به جمهوری اسلامی به نظام اسلامی معتقد باشد.

ایمان یک شاخص مهم است. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهایی که افق به نظرشان تاریک است، کاری نمی‌شود کرد، نمیشود به اینها مسئولیت داد، مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد.تشرّع و متشرّع بودن. یکی از معیارهای مهم است.اشتهار به پاکدستی، به صداقت یک معیار است. سابقه سوء نداشته باشند، این یک معیار است.نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و اینها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند.

اینها را با تحقیق [میشود فهمید]، البته کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار میشود فهمید، اما با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق با شنیدن حرفها، میشود کارآكامدی را هم تشخیص داد. 

این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند. یعنی یک مسئولیت مشترک شما دارید در انتخاب مسئولین کشور... اینها لازم است. به نظر من این مسئولیت بسیار مهمی است. هم بر عهده شماست هم بر عهده رئیس‌جمهور محترم است که این کار را انجام بدهند. ان‌شاءالله یک مجموعه‌ی هیئت وزیران خوبی، کارآمدی، به درد بخوری ،متدینی انقلابی‌ای بیایند سر کار و بتوانند مسائل کشور را پیش ببرند.

 بیشترین تأکیدات رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر حل مشکلات معیشتی مردم و قوی کردن اقتصاد کشور بوده است. حساسیت اصلی رهبر انقلاب اسلامی در انتخاب مسئولان هم در همه دولت‌ها معطوف به این منطق بوده که فلسفه وجودی مسئولان در نظام اسلامی، خدمتگزاری به مردم است و باید مسئولانی انتخاب شوند که به مسئولیت به‌عنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند نه آنکه مسئولیت را همچون غنیمت و طعمه‌ای بدانند و آن را وسیله‌ی برای بیشتر چنگ زدن به دنیا و جلب سخط خدا و خلق او کنند. 

وزرای دولت باید متدین و به دور از حاشیه باشند

در همین رابطه محمد صالح جوکار نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه‌های خبرنگاران جوان، درباره دیدار اخیر نمایندگان با رهبر انقلاب گفت: با توجه به بیانات رهبر انقلاب مجلس و دولت باید در راستای تشکیل دولت چهاردهم بدون نگاه سیاسی و جناحی گام بردارند.

نماینده یزد در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس نیز این آمادگی را دارد در چارچوب قانون هر اقدامی که برای کمک به دولت آتی باشد را انجام دهد، ادامه داد: طبق تاکیدات رهبر انقلاب تعامل بین مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم یک امر ضروری است.

جوکار
جوکار با بیان اینکه در این دیدار رهبر انقلاب به برخی از شاخصه‌های وزرای دولت چهاردهم اشاره داشتند که باید رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس در انتخاب آنها این موارد را مورد توجه قرار دهند، عنوان کرد: وزرای کابینه باید امین، متدین، متخصص بوده و به آینده امید داشته باشد. وزرا نباید در مسائل سیاسی به دنبال حاشیه سازی باشند بلکه باید کارآمدی مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در این دیدار توصیه‌های به وکلای ملت با توجه به وظایف نمایندگی در حوزه قانون گذاری و نظارت داشتند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار به ورود مجلس به مسائل سیاسی اشاره داشتند. همچنین به نقش مجلس در خنثی سازی نقشه دشمنان که به دنبال اختلاف افکنی هستند، اشاره داشتند.

مجلس باید کمک کند تا دولتی انقلابی شکل بگیرد

همچنین ابوالفضل ظهره‌وند نماینده مردم تهران در گفت‌وگویی اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آنچه در فوریت قرار دارد، مسئله چیدمان دولتی است که قرار است در صحن مجلس به وزرای پیشنهادی آن رأی داده شود؛ بر همین اساس رهبر انقلاب به‌طور صریح و شفاف صفات و خصوصیات کسانی که قرار است در دستگاه اجرایی کشور سکان‌دار امور باشند را عنوان کردند که این مشخصه‌ها برای رئیس جمهور منتخب که قرار است کابینه خود را تنظیم و فهرست خود را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس ارائه کند، بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ملی بودن مجلس دوازدهم را مورد تاکید قرار دادند، گفت: مجلس ملی یعنی مجلسی که منافع و مصالح عالیه ملت ایران را در نظر داشته باشد و اگر قرار است مجلس دوازدهم به‌عنوان یک مجلس انقلابی و ملی به وظایف خود عمل کند، باید به‌طور دقیق صفات و خصوصیات مطرح شده از سوی رهبر انقلاب را برای تصدی افراد در وزارتخانه‌ها و دولت چهاردهم تطبیق دهد.

وی تاکید کرد: مجلس باید با تطبیق این معیارها با افراد معرفی شده کمک کند تا دولتی انقلابی و در خدمت ملت، مصالح و منافع ملی ایران تشکیل شود و این مسئله کلیدی‌ترین و مهمترین مأموریتی است که مجلس دوازدهم بر عهده دارد.

ظهره‌وند با اشاره به تشکیل شورای راهبری دولت چهاردهم درباره توانایی این شورا برای معرفی افرادی با معیارهای مطرح شده توسط رهبر انقلاب ابراز کرد: این شورا باید در نظر داشته باشد افرادی که معرفی خواهد کرد بتوانند ملاک‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای ما مهم نیست شورای راهبری با چه مکانیسمی قرار است این هدف را دنبال کند، بلکه مهم این است که چه افرادی از دل شورای راهبردی بیرون آمده و معرفی خواهند شد که اگر نتوانستند افراد دارای چنین شاخصه‌هایی را معرفی کنند، به‌یقین مجلس و در رأس آن رهبر انقلاب برای این امر اقدام خواهند کرد.

گزارش از فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
کاش از دانشگاههای علوم پزشکی خبر داشتی
که یک مشت آدم مریض سرنوشت بچه های مردم رو دست گرفتند.
مریض ترینش هم قزوین
آخرین اخبار