وضعیت «سر به جلو» یک بیماری شایع است که به دلیل عادات وضعیت نامناسب بدن برای مدت طولانی ایجاد می‌شود.

وضعیت «سر به جلو» یک بیماری شایع است که به دلیل عادات وضعیت نامناسب مانند قوز کردن روی رایانه، تلفن یا هنگام مطالعه برای مدت طولانی ایجاد می‌شود.

 امروزه استفاده از تلفن همراه به وسیله‌ای غیرقابل انکار در زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده است. در فضای خانه و مهمانی‌ها، خیابان، محل کار، مترو، اتوبوس و ... شاید به هر طرف که نگاه کنید، افراد به گونه‌ای با این تکنولوژی مشغول هستند، از داد و ستد و درگیری‌های شغلی گرفته تا بازی و سرگرمی.

همه افراد به نوعی با آن سرگرم هستند و زمان زیادی را صرف استفاده از آن می‌کنند. مزایای استفاده از این تکنولوژی را نمی‌توان در زندگی افراد انکار کرد، اما استفاده نادرست از آن جدای از بحث محتوا، می‌تواند عوارض زیادی بر روی سلامت افراد داشته باشد. یکی از زمینه‌های مورد توجه تاثیر استفاده از آن بر روی سیستم اسکلتی است. در این رابطه با خانم مریم کشوری، استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه لرستان به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

استفاده بیش از حد از تلفن می‌تواند چه عوارضی بر ساختار اسکلتی-عضلانی افراد داشته باشد؟

استفاده بیش از حد از تلفن می‌تواند تعدادی از اثرات منفی بر ساختار اسکلتی-عضلانی داشته باشد، از جمله این عوارض می‌توان به گردن درد و سفتی اشاره کرد، این عارضه از شایع‌ترین شکایت‌های ناشی از استفاده بیش از حد از تلفن است. هنگامی که برای مدت طولانی به تلفن خود نگاه می‌کنید، بر روی ماهیچه‌های گردن و قسمت بالای کمر خود فشار وارد می‌کنید. این می‌تواند منجر به درد، سفتی و حتی سردرد شود. مورد دیگر، گردن پیامکی است این وضعیت که می‌تواند به دلیل قوز کردن طولانی مدت شما روی تلفن همراه ایجاد شود و می‌تواند باعث درد در گردن، شانه‌ها و قسمت بالای کمر و همچنین سردرد و بی حسی در بازو‌ها شود.

وضعیت بدنی نامناسب از موارد دیگری است که در اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه ایجاد می‌شود، وقتی از بالا به تلفن خود نگاه می‌کنید، احتمالاً خمیده می‌شوید که می‌تواند منجر به وضعیت نامناسب شود. این موضوع می‌تواند به عضلات و مفاصل شما فشار وارد کند و همچنین می‌تواند منجر به درد در گردن، کمر و شانه‌ها شود.

سندرم تونل کارپال عارضه دیگری است که می‌تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در دست و مچ شود. این حالت می‌تواند ناشی از حرکات تکراری مانند ارسال پیامک یا کشیدن انگشت روی صفحه گوشی ایجاد شود.

برای کاهش این مشکلات می‌توان از چه راهکار‌هایی استفاده کرد؟

چند نکته برای کمک به جلوگیری از این مشکلات وجود دارد، این که هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از تلفن همراه استراحت کنید. هنگام استفاده از تلفن همراه خود را در سطح چشم نگه دارید. هنگام صحبت با تلفن از هدست هندزفری استفاده کنید. با صاف نشستن و شانه‌های خود به عقب، وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید. عضلات گردن و قسمت بالایی پشت خود را با تمرینات تقویت کنید.

بیماری سر به جلو نیز از بیمار‌های مربوط به استفاده از گوشی‌های تلفن همراه است؟

وضعیت «سر به جلو» یک بیماری شایع است که به دلیل عادات وضعیت نامناسب مانند قوز کردن روی رایانه، تلفن یا هنگام مطالعه برای مدت طولانی ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند منجر به گردن درد، سردرد و حتی کمردرد شود. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از این عارضه می‌توانید وضعیت بدن خود را خوب حفظ کنید، یعنی هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن، گوش‌های خود را در راستای شانه‌ها و شانه‌های خود را به سمت عقب و آرام نگه دارید. اگر پشت میز کار می‌کنید، هر ۳۰ دقیقه یکبار برخیزید و حرکت کنید. همچنین کشش عضلات گردن و قفسه سینه می‌تواند به بهبود وضعیت بدن شما کمک کند.

همچنین می‌توانید از چند تمرین اصلاحی برای وضعیت سر به جلو استفاده کنید یکی از آن‌ها تمرین تاک چانه است در این حالت در حالی که شانه‌های خود را رها کرده و پشت را صاف کرده اید، صاف بنشینید یا بایستید. به آرامی چانه خود را به سمت قفسه سینه پایین بیاورید، پنج ثانیه نگه دارید، سپس استراحت کنید. ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید.

کشش گردن تمرین دیگری است که در آن چند کشش گردن مختلف وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. تمرین کششی گردن پهلو که در این حالت بلند بنشینید یا بایستید و به آرامی سر خود را به یک طرف خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی در پهلوی گردن خود داشته باشید. ۳۰ ثانیه نگه دارید، سپس در سمت دیگر تکرار کنید.

رول گردن حالت دیگری است که در آن به آرامی سر خود را به صورت دایره ای، ابتدا در جهت عقربه‌های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پنج بار در هر جهت تکرار کنید. لازم به ذکر است که اینها فقط توصیه‌های کلی هستند. اگر دچار گردن درد هستید، مراجعه به پزشک یا فیزیوتراپیست برای دریافت برنامه تشخیص و درمان مهم است.

منبع: ایسنا

برچسب ها: تلفن همراه ، عوارض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار