رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: در طول سه یا چهار سال گذشته کیفیت آموزشی مجازی خیلی ارتقاء پیدا کرده است.

عزیز نجف‌پور٬ رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که روند جهانی به سمت استفاده از آموزش‌های مجازی می‌رود، گفت: در طول سه یا چهار سال گذشته کیفیت آموزش مجازی خیلی ارتقاء پیدا کرده است. البته اگر ادعا کنیم که کیفیت آموزش مجازی مشکلی ندارد؛ ادعای گزافی است. واقعیت این است که کیفیت آموزش مجازی که حداقل در دانشگاه آزاد ارائه می‌دهیم از متوسط آموزش در کشور به نظر من بالاتر است و دو دلیل برای آن دارم.

او ادامه داد: یک دلیل این است که آن‌هایی که به صورت مجازی آموزش می‌بینند در همان امتحاناتی که بقیه دانشجویان شرکت می‌کنند با همان اساتید شرکت می کنند و نمرات خوبی می گیرند. نکته دوم این که در ادامه تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجویانی که آموزش مجازی دیده‌اند، موفقیتشان کمتر از سایر واحد‌ها و دانشکده‌ها نیست و حتی گاهی می توان گفت که برتر هم هستند.

نجف‌پور گفت: این ها دلایلی هستند که می‌توانم بگویم کیفیت آموزش مجازی در ایران بالا است. ضمن این که ما تکنیک‌های تعاملی مناسبی را برای ارتقای کیفیت به خرج می دهیم که فکر می کنم این جا تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کمک آموزش می‌آیند و کیفیت را ارتقاء می‌دهند.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد با بیان این که آموزش مجازی قابل دفاع است، بیان کرد: ما آینده آموزش مجازی و به عبارت کامل‌تر، دانشگاه هوشمند را بسیار جدی می بینیم و باید اهتمام جدی برای ارتقای هرچه بیشتر کمی و کیفی این نوع آموزش در ایران داشته باشیم.

او با تاکید بر بهره‌وری بیشتر در حوزه آموزش با استفاده از آموزش مجازی، مطرح کرد: برای مثال افرادی که مجبور هستند مسافت زیادی را برای رسیدن به دانشگاه طی‌ کنند، به راحتی می‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

آموزش مجازی چه چالش‌هایی دارد؟

نجف‌پور پیرامون چالش‌های موجود در این زمینه گفت: چالش‌های متعدد و زیادی داریم. یکی از چالش‌ها در حوزه سکو‌های آموزش آنلاین٬ این است که نیاز است ظرفیت و فناوری بومی به کمک ما بیاید و به نوعی سامانه‌ها و سرویس‌های lms و همچنین سرویس‌های جلسات آنلاین را توسعه دهند که البته کار‌های خوبی هم در این زمینه انجام شده اند.

 او بحث زیرساخت‌ها و منابع را یکی از چالش‌های آموزش مجازی عنوان کرد که همت بخش خصوصی و زارت ارتباطات را می‌طلبد.  

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: محور سوم بحث قیمت اینترنت برای دانشگاهیان است؛ چرا که آموزش مجازی ترافیک زیادی ایجاد می‌کند. ما نیازمند تخفیف ویژه برای اساتید و دانشجویان هستیم که به صورت آنلاین آموزش می‌بینند. بنابراین من از اپراتور‌ها و سایر مجموعه‌ها درخواست می کنم که از این منظر با دانشگاه همکاری کنند که ما بتوانیم سرویس را ارزان‌تر به طالبان علم و دانش ارائه دهیم.

ارائه خدمات آمورش مجازی به خارج از کشور 

او درباره ارائه خدمات آموزش آنلاین در خارج از ایران مطرح کرد: ما به جد دنیال این هستیم که سرویس آموزش مجازی به دانشگاه‌های عراق و افغانستان دهیم.

 نجف‌پور با بیان این که تصمیم گیران در عراق از آموزش آنلاین خیلی استقبال نمی‌کنند، به همین منظور با دانشگاه‌های عراقی تفاهمنامه امضا می کنیم که آموزش ترکیبی ارائه دهیم؛ به این صورت که آموزش‌های نظری به صورت آنلاین توسط ما انجام شوند و آموزش‌های حضوری توسط خود آن ها، امتحانات هم حضوری در دانشگاه‌های عراق برگزار می‌شوند.

او تاکید کرد: در ۵ دانشگاه عراق این تعاملات را داشته ایم و به جد این کار را انجام می‌دهیم.

نجف‌پور گفت: زیرساخت‌های آموزش آنلاین دانشگاه آزاد هم می‌تواند در این مسیر و در تعاملات علمی و آموزشی در کشور‌های منطقه کمک کننده باشد.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد گفت: بازار افغانستان بازار بسیار خوبی است و اگر همکاری‌ها وجود داشته باشند در عرصه بین الملل خواهیم توانست خروجی‌های خوبی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.