سرپرست گروه اعزامی با اشاره به محدودیت‌ها برای ایران گفت: برای اینکه بتوانیم ربات خود را به مسابقات ربوکاپ ۲۰۲۴ اعزام کنیم، نیاز به همکاری داریم.

عبدالله شمیسا، سرپرست گروه اعزامی به مسابقات جهانی ربوکاپ هلند در مراسمی که با حضور خبرنگاران به این منظور برگزار شد با اشاره به اینکه تیم دانشگاه خاتم عازم این مسابقات می‌شود، مطرح کرد: دانشگاه خاتم با رویکرد جدیدی که یک دهه است شروع شده تلاش دارد نسل جدید را متناسب با شرایط جدید پیش ببرد.

او ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک از همان ابتدا مرکز رباتیک را در دانشگاه تشکیل دادیم. تیم رباتیک دانشگاه از ۹۷ شروع به فعالیت کرده است. در این مسابقات در سال ۲۰۲۱ هم شرکت کردیم البته در آن زمان بخاطر کرونا به صورت آنلاین بود. آنجا هم جایزه ای را کسب کردیم.

او افزود: مسابقات ربوکاپ مسابقاتی است که الگو گرفته از مسابقات فوتبال ربات ها است. اهمیت مسابقات انقدر زیاد است که همه داوطلبان تلاش می‌کنند در آن شرکت و مقام کسب کنند. نمایشگاه هایی هم در طول این مسابقات برگزار می‌شود و یک رویداد کامل است که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند و ما هم تلاش کردیم تیم را آماده کنیم که در مسابقات شرکت کند.

ربات ساخت دانشجویان ایرانی

سرپرست تیم اعزامی با بیان آنکه روز آخر جوایز اهدا می‌شود، گفت: مسابقات محیط های متفاوتی دارند و شرایط از پیش تعیین شده است. ایرانی‌ها بیشتر علاقمند به حوزه فوتبال بودند چرا که هیجانی است. برخی هم در گروه‌های امداد و نجات شرکت کردند.

او گفت: از کشورهایی چون آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، شرق آسیا مثل تایلند، کره و ژاپن در این مسابقات شرکت می‌کنند. مزیت مهم روبوکاپ این است همه از هر دانشگاهی می‌توانند شرکت کنند. هر گروهی که بتواند شرایط را پشت سر بگذارد می‌تواند وارد مسابقات شود. گاهی اوقات تیم‌هایی از دانشگاه های کوچک می‌روند و حتی برگزیده هم می‌شوند.

شمیسا مطرح کرد: برای حضور در این مسابقات پیش شرط‌هایی نیاز است که یکی از آن‌ها ارائه مقاله علمی در ۸ تا ۱۰ صفحه است. این مقاله ارسال شد و مورد داوری و پذیرش قرار گرفت. یکی دیکر از شروط ایجاد وب سایتی حاوی مطالب و فعالیت‌های انجام شده در حوزه رباتیک و بارگذاری ویدئو و عکس از فعالیت‌ها است.

او ارائه ویدئوی فنی از فعالیت‌های تیم را از دیگر شروط اعزام تیم به مرحله نهایی نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن تیم‌ها باید تایید مسابقات محلی را احراز کنند که ما در مسابقات ایران آزاد در سال ۲۰۲۱ حائز رتبه شده بودیم.

او با بیان اینکه تیم دانشگاه خاتم در لیگ home@ یا اَت هوم شرکت خواهد کرد، افزود: ربات ما در بخش ربات‌های استاندارد اجتماعی شرکت می‌کند و طی آن تیم‌ها در محیطی شبیه رستوران و یا آپارتمان باید ماموریت‌هایی را اجرایی کنند.

سرپرست تیم اعزامی رباتیک دانشگاه خاتم در این باره توضیح داد: در این مسابقات توافق می‌شود که شرکت‌ها، ربات تیم‌ها را تأمین کنند و قرار بود این امر برای تامین ربات تیم ما رخ دهد که در روزهای پایانی آغاز مسابقات بدون اطلاع به ما، از واگذاری ربات به تیم دانشگاه خاتم جلوگیری شد که دلیل آن تحریم‌ها اعلام شده است.

شمیسا ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم ربات خود را به این مسابقات اعزام کنیم، نیاز به همکاری گمرک و شرکت هواپیمایی داریم که امیدواریم همکاری لازم را با ما داشته باشند.

او با اشاره به اینکه محدودیت ها در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک روز به رو برای ایرانی ها بیشتر می‌شود، گفت: این مرحله نهایی ربوکاپ است، مراحل پیشین طی شده و تیم ربوکاپ خاتم به مرحله نهایی رسیده است. موفقیت در چنین رویدادهایی فرصت خوبی است که همه دانشجویان انگیزه بگیرند در این مسیر فناوری قدم بگذارند. تلاش می‌کنیم نماینده شایسته ای از طرف کشور باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار