یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به بومی سازی اینورتر خورشیدی با ظرفیت پنج کیلووات شد.

یک شرکت دانش بنیان با هدف پایه‌گذاری نگاهی نو به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح ملی و منطقه‌ای تأسیس شده‌ است. این شرکت با بهره‌گیری از متخصصان توانمند فنی و علمی قادر به ارائه خدمات مختلف در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

 تیم فنی، مهندسی و اجرایی شرکت با بهره‌مندی از کارآمدترین متخصصانی که سال ها در صنایع مختلف کشور مشغول به فعالیت بوده‌اند، توانایی طراحی و اجرای کامل انواع سیستم‌های خورشیدی به صورت منفصل از شبکه (Off-grid) و یا متصل به شبکه (On-grid) بر اساس استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای ملی داخلی را دارد.

این شرکت دانش‌بنیان با ارائه دو محصول نوآورانه، گامی بلند در جهت آبادانی و پیشرفت در مناطق کمتر برخوردار کشور برداشته است. اینورتر پنج کیلووات و دستگاه تصفیه آب خورشیدی، راه‌حلی ایده‌آل برای تامین برق و آب آشامیدنی سالم در مناطقی هستند که به شبکه سراسری برق و آب دسترسی ندارند.

مولود عباسی، مدیرعامل شرکت هورسان انرژی نوین ایرانیان ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها گفت: جدیدترین محصول ما اینورتر خورشیدی است که برای استفاده در نیروگاه‌های خورشیدی و سیستم‌های تجدید‌پذیر انرژی طراحی شده است. اینورتر خورشیدی یکی از اجزای اصلی نیروگاه­های خورشیدی و درحقیقت قلب تپنده نیروگاه محسوب می­‌شود. وظیفه اینورتر خورشیدی در سیستم­های فتوولتائیک، تبدیل برق DC تولیدشده توسط پنل­ها و یا ذخیره شده در باتری­ها به برق AC می­‌باشد. قدرت اینورترها از چند 10 وات (استفاده مصارف کوچک) تا چند مگاوات (برای مصارف نیروگاهی) تغییر می‌­کند و بسته به نوع سیستم فتوولتائیک به صورت متصل به شبکه و یا منفصل از شبکه به­ کار می­‌رود.

این اینورتر با ظرفیت پنج کیلووات تولید می‌شود و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را به انتخابی ایده‌آل برای طیف وسیعی از کاربردها تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مزایای این محصول، قابلیت اتصال به شبکه برق است. این بدان معنا است که می‌توان از آن در نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه استفاده کرد و مازاد برق تولید شده را به شبکه برق تزریق کرد.

به گفته عباسی، در حالی که بسیاری از اینورترهای خورشیدی موجود در بازار ایران کپی نمونه‌های خارجی هستند، اما اینورتر تولیدی این شرکت کاملاً در داخل کشور طراحی و تولید شده است. تمامی بردها و تجهیزات این محصول توسط متخصصان ایرانی ساخته شده‌اند و از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

وی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه تصریح کرد: پس از دو سال تلاش بی‌وقفه، تیم متخصصان ما موفق به طراحی و تولید نمونه داخلی اینورتر شدند. این محصول، گامی بزرگ در راستای تحقق خودکفایی و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر به شمار می‌رود

عباسی ادامه داد: علاوه بر این دستاورد بزرگ، مجموعه ما در زمینه تولید تجهیزات نیروگاه‌های تجدید‌پذیر نیز فعال است. یکی از محصولات برجسته ما، دستگاه تصفیه آب سیار خورشید است که به طور خاص برای مناطق محروم و کم‌برخوردار طراحی شده است. این دستگاه با استفاده از انرژی خورشید، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را برای ساکنان این مناطق فراهم می‌کند و نیازی به ایجاد زیرساخت‌های پیچیده و پرهزینه شبکه برق ندارد اما مسیر پیش روی ما برای تحقق اهدافمان هموار نیست. ما برای عرضه محصولات خود به بازار و ارائه خدمات به مردم، به حمایت مالی و تسهیلات ویژه از سوی نهادهای ذی‌ربط نیاز داریم.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: دو محصول نوآورانه ما می‌توانند به طور قابل توجهی به زندگی مردم در مناطق کمتربرخوردار کشور کمک می‎کند. این اینورتر برای استفاده در نیروگاه‌های حمایتی ۵ کیلوواتی که توسط کمیته امداد و بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش آنها در مناطق کمتر برخوردار احداث می‌شود، ایده‌آل است. این محصول به طور خاص برای این مناطق طراحی شده است و می‌تواند به طور قابل اعتمادی برق مورد نیاز آنها را تامین کند.

او ادامه داد: این دستگاه برای مناطقی که دسترسی به شبکه سراسری آب و برق ندارند، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که مردم از هوتک‌ها برای تامین آب آشامیدنی خود استفاده می‌کنند، طراحی شده است. این دستگاه بدون نیاز به ایجاد زیرساخت‌های پیچیده شبکه‌ای، به راحتی در محل نصب می‌شود و با استفاده از انرژی خورشید، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را برای مردم فراهم می‌کند.

مدیر عامل این شرکت افزود: این محصولات به مردم در مناطق کمتربرخوردار دسترسی به برق و آب آشامیدنی سالم را که برای سلامتی و رفاه آنها ضروری است، فراهم می‌کنند. همچنین دسترسی به برق و آب آشامیدنی سالم می‌تواند کیفیت زندگی مردم در این مناطق را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. تولید و نصب این محصولات می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی در جهت آباداتی و پیشرفت این مناطق ایجاد کند. این محصولات با استفاده از انرژی خورشید، به کاهش آلودگی هوا و حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند.

عباسی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز ۵۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار