چین برای مهار نیروی طوفان می‌خواهد اولین توربین بادی دارای دو پروانه جهان را نصب کند.

چین برای مهار نیروی طوفان می‌خواهد اولین توربین بادی دارای دو پروانه جهان را نصب کند که ظرفیت تخمینی تولید سالانه آن ۵۴۰۰۰ مگاوات ساعت (MWh) است و برای تامین برق تقریبا ۳۰ هزار خانوار در چین کافی است.

به نقل از آی‌ای، طرح جدید شرکت مینگ یانگ اسمارت انرژی موسوم به اوشن ایکس (Ocean X)، دارای یک توربین دو سر به شکل حرف «V» با ظرفیت کلی ۱۶.۶ مگاوات است و در شهر بندری گوانگژو در جنوب چین راه‌اندازی شده است.

راه‌حل‌های بادی فراساحلی این شرکت که می‌تواند نیروی باد را در آب‌های عمیق تا ۶۲ مایل (۱۰۰ کیلومتر) و عمق ۱۰۰ متری تولید کند، شامل سیستم‌های بادی شناور دو روتوری پنج مگاواتی و ۷.۲۵ مگاواتی مدل مای‌سی (MySE) و ۱۶.۶ مگاواتی اوشن ایکس است.

در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳، این شرکت از اولین توربین بادی ضد طوفان جهان با توان ۱۸ مگاوات رونمایی کرد.

توربین‌های نوآورانه آب‌های عمیق

پلتفرم اوشن ایکس که توسط مینگ یانگ اسمارت انرژی طراحی شده و با همکاری شرکت کشتی سازی هوآنگ‌پو ونچنگ (Huangpu Wenchong) و شرکت کشتی سازی دولتی چین ساخته شده است، یک شاهکار در مهندسی مدرن است.

یک نمونه اولیه در سال ۲۰۲۰ آزمایش شد و در آوریل امسال، این شرکت نصب پلتفرم اوشن ایکس را در مقیاس اصلی خود به پایان رساند.

روتور‌های دوقلوی آن که در دو جهت مختلف می‌چرخد، هر کدام از توربین‌های بادی مای‌سی ۱۶.۶ مگاواتی با قطر پره‌های ۵۹۷ فوت (۱۸۲ متر) نیرو می‌گیرند و در بالای ساختاری V شکل قرار دارند. این سازه بر روی یک سکوی شناور Y شکل نصب شده که حداکثر پایداری را تضمین می‌کند.

وزن تقریبی آن ۱۶۵۰۰ تُن است و این سکوی شناور طوری طراحی شده که در آب‌های عمیق‌تر از ۱۱۵ فوت (۳۵ متر) کار کند که به آن اجازه می‌دهد تا از منابع باد فراساحلی بهینه استفاده کند.

مینگ یانگ ادعا می‌کند که قابلیت چرخش کامل توربین‌ها کارایی آنها را بیشتر می‌کند. این پلتفرم با بتن فوق‌العاده با کارایی بالا برای افزایش دوام و کارایی هزینه ساخته شده است.

علاوه بر این، پلتفرم اوشن‌ایکس برای تحمل شرایط طوفان رده ۵ طراحی شده است و باد‌هایی با سرعت تا ۱۶۱ مایل در ساعت (۲۶۰ کیلومتر در ساعت) و امواجی به ارتفاع ۹۸ فوت (۳۰ متر) را تحمل می‌کند. قابل توجه است که می‌تواند حتی در این شرایط شدید از باد برق تولید کند.

به گفته این شرکت، این ترکیب از روش‌های طراحی و ساخت و ساز پیشرفته، اوشن ایکس را به یک نیروی پیشگام در انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل می‌کند که می‌تواند نیاز‌های انرژی قابل توجهی را برآورده کند و در عین حال در محیط‌های خشن دریایی مقاومت کند.

پیشرفت نیروی باد

توربین‌های بادی اکنون می‌توانند در تنها یک چرخش برق بیشتری تولید کنند و در طول زمان اندازه آنها افزایش یافته است. طرح اولیه انتقال توربین‌ها به خارج از ساحل‌ها به منظور حفظ زمین برای استفاده‌هایی مانند کشاورزی بود.

با این وجود، مزیت مهار بادهای اقیانوسی که سریع‌تر حرکت می‌کنند، منجر به ظهور بخش کشاورزی بادی فراساحلی شده است.

شرکت مینگ یانگ، مستقر در گوانگدونگ، چین، با توسعه توربین‌های بادی قدرتمند خبرساز شده است. مینگ یانگ از سال ۲۰۲۱، زمانی که توربین‌های ۱۴ مگاواتی را به شبکه متصل کرد، به سرعت به یک توربین ۱۶ مگاواتی که در حال حاضر در حال نصب است دست یافت و به تازگی نمونه اولیه ۲۰ مگاواتی خود را رونمایی کرده است.

این توربین‌ها با ظرفیت سالانه ۸۰ میلیون کیلووات ساعت در شرق گوانگدونگ، می‌توانند انرژی ۹۶ هزار خانوار را تامین کنند و انتشار دی‌اکسید کربن را تا ۶۶ هزار تُن کاهش دهند. آنها برای سرعت باد متوسط ‌تا زیاد طراحی شده‌اند و دارای «فناوری ضد طوفان فعال» هستند که می‌توانند در برابر طوفان‌های رده ۱۷ با بادهایی تا ۲۰۰ فوت در ثانیه(۶۱ متر بر ثانیه) مقاومت کنند.

منبع: ایسنا

برچسب ها: توربین بادی ، فناوری ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.