معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: ۱۳۴ هزار سالمند هم اکنون در استان زندگی می‌کنند در حالی که ۳۱۰ سالمند در مراکز شبانه و ۱۴۸ سالمند نیز در مراکز روزانه نگهداری می‌شوند.

فرهاد اکبرشاهی معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: تمام افرادی که سن شناسنامه‌ای آنان بالاتر از ۶۰ سال باشد و نیز در تعریف سازمان بهداشتی جهانی ضمن تقسیم بندی افراد به گروه‌های سنی، افراد بین ۶۰ تا ۶۹ سال را سالمند، ۷۰ تا ۷۹ را سالخورده و از سن ۸۰ به بالاتر را کهنسال می‌خوانند.

وی با بیان اینکه سالمندی یکی از مراحل زندگی انسان است، افزود: میانگین امید به زندگی در زنان استان قزوین به ۷۷ و در مردان به ۷۴ سال رسیده است.

اکبرشاهی با اشاره به مراحل تحت پوشش قرار داده شدن سالمندان توسط بهزیستی استان، تاکید کرد: مراجعه به مرکز تامین توسعه مستقر در هر شهرستان جهت تشکیل پرونده، تهیه مدارک مبنی بر کهولت سن، شرکت در کمیسیون پزشکی، ارائه گزارش از سوی مددکار بهزیستی مبنی بر وضعیت مسکن، اقتصاد، افراد تحت تکفل و سلامت روحی و جسمی سالمند از جمله مراحل تحت پوشش قرار گرفتن افراد سالمند توسط بهزیستی استان است.

این مسئول ادامه داد: درخواست مددجو (سالمند) مبنی بر دریافت کمک هزینه زندگی با پذیرش در مرکز سالمندان و نیز نداشتن مستمری از دیگر مراحل تحت پوشش قرار گرفتن فرد سالمند توسط بهزیستی است و اگر سالمندی درخواست پذیرش در مراکز روزانه نگهداری را دارد باید مدارک درخواست نگهداری، گزارش مددکار از وضعیت وی، نامه ارجاع از طریق پذیرش شهرستان به استان و معرفی از طریق کارشناس استان به مراکز روزانه را داشته باشد.

وی در خصوص تفاوت مراکز روزانه و شبانه نگهداری سالمندان، افزود: مراکز شبانه روزی طی شبانه روز از فرد سالمند مراقبت و نگهداری می‌کنند که بیشتر سالمندان وابسته در اینگونه مراکز نگهداری می‌شوند و مراکز روزانه نیز خدماتی از جمله اوقات فراغت، کتابخوانی، قصه گویی، کاردرمانی و فیزیوتراپی را در طول روز و بیشتر در ساعات اداری به سالمندان ارائه می‌کنند.

اکبرشاهی با بیان اینکه تعداد هشت مرکز شبانه روزی و چهار مرکز روزانه سالمندان با یارانه دولتی در قزوین مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: استان قزوین پایلوت مجری طرح خانه‌های حمایتی سالمندان در مرکز خیریه امیرالمومنین (ع) است که مراقبت از سالمندان در خانه‌های حمایتی مختص افرادی است که وابسته به تخت نیستند و توان انجام کار‌های شخصی و حتی رفتن به بیرون از خانه را دارند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: زندگی سالمندان باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و این امر نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است تا جایی که باید از دوره جوانی و کودکی شیوه صحیح زندگی کردن را به این افراد بیاموزیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار