رئیس قوه قضائیه در راستای «پرهیز از موازی‌کاری در تدوین قوانین و مقررات و تعامل صحیح با مراجع تصویب قوانین و مقررات» بخشنامه‌ای صادر کرد.

متن بخشنامه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه درخصوص «پرهیز از موازی‌کاری در تدوین قوانین و مقررات و تعامل صحیح با مراجع تصویب قوانین و مقررات» که خطاب به واحد‌های قضائی، معاونت‌ها، سازمان‌ها و واحد‌های تابعه قوه قضائیه صادر شده به شرح زیر است:

به منظور انسجام و هم‌افزایی بخش‌های مختلف قوه قضائیه و واحد‌های تابعه و پرهیز از موازی‌کاری و بخشی‌نگری و اتخاذ رویه واحد در تدوین و مقررات و قوانین و تعامل صحیح قوه قضائیه با مراجع تصویب قوانین و مقررات، مقتضی است مراجع قضائی و ستادی قوه قضائیه موارد زیر را رعایت نمایند.

الف) کلیه معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز و واحد‌های تابعه قوه قضائیه موظف‌اند:

۱- مفاد دستورالعمل تهیه و تدوین لوایح و مقررات در قوه قضائیه، مصوب ۱۳۹۹ را مورد توجه قرار داده و پیشنهاد‌های خود را مطابق ترتیبات مندرج در ماده (۴) دستورالعمل به حوزه ریاست ارسال نمایند تا پس از ارجاع به معاونت حقوقی و امور مجلس، اقدام مقتضی به عمل آید.

۲- هرگونه پیشنهاد قانونگذاری یا اصلاح قانون و یا تصویب و یا اصلاح مقررات از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس به مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع ذیربط ارسال شود و معاونت و رؤسای مراکز بدون هماهنگی با معاونت حقوقی و امور مجلس مستقیماً موضوعی را به مجلس یا سایر مراجع ارسال نکنند و بدون هماهنگی نماینده‌ای به کمیسیون‌های مجلس و یا دولت معرفی ننمایند.

ب) کارشناسان قوه قضائیه که به نمایندگی از این قوه در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها و جلسات بررسی طرح‌ها، لوایح یا مقررات شرکت می‌کنند از نظر سازمانی دفاع کنند و نظر کارشناسی معاونت حقوقی و امور مجلس به عنوان نظر رسمی قوه قضائیه اعلام شود.

نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه بر عهده معاون اول قوه قضائیه است.

رئیس قوه قضائیه غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار