اولین همایش بین‌المللی باتری‌ لیتیومی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری‌های لیتیومی که گامی بزرگ در راستای توسعه صنعت باتری به شمار می‌رود، در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

شجاعی فرد، مدیر پژوهشکده خودرو دانشگاه تهران علم و صنعت و‌ دبیر همایش با اشاره به زمان آغاز پژوهش در حوزه باتری‌ها و وابستگی صنعت خودرو به این حوزه مطرح کرد: در ابتدای این کار در این حوزه روی باتری کار‌میکردیم و باتری لیتیومی هم چیز جدیدی بود. مرکز پژوهش و نوآوری باتری لیتیومی را راه انداختیم و از آنجا پروژه بررسی آینده باتری لیتیومی و تکنولوژی و چالش ها آغاز شد.

او ادامه داد: برای کنفرانس علی رغم اینکه تخصصی هست ۱۸۰ مقاله را پذیرفتیم و تعداد کمی رد شد.۸۰ مقاله به صورت شفاهی و حضوری تقدیر شد‌‌. ما کارگاه آموزشی هم داریم که یکی از آن‌ها امروز است و توسط استاد چینی برگزار می‌شود و چهار مورد هم فردا برگزار می‌شود. در طول برنامه بررسی مقالات برتر را خواهیم داشت. صنعت برتر باتری لیتیومی هم در حال بررسی است و فردا اعلام خواهد شد.

دبیر همایش بین‌المللی باتری‌های لیتیومی تاکید کرد: مقالاتی که به دست ما رسیده بجز تعداد محدودی، قابل رد کردن نبود و مقالات خوب و ارزشمندی بود. ۴ نشست موازی در دو روز داریم تا بتوانیم هشتاد مقاله را بررسی کنیم.

نادری شریف، مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی با بیان اینکه دو رویکرد در توسعه فناوری باتری موجود است به طوری که برخی موافق و برخی مخالف هستند مطرح کرد: مخالفان توسعه فناوری سل باتری لیتیومی دلایلی چون نیاز به سرمایه گذاری سنگین، تغییرات سریع در فناوری سل و تنوع در محصولات سل دارند و موافقان توسعه باتری‌های لیتیومی نیز معتقدند باتری لیتیومی یک فناوری و محصول راهبردی است. توسعه حوزه انرژی به این فناوری وابسته است. سوختی فسیلی ارزان باعث عقب ماندگی موضوع و تامین و تولید انرژی و فناوری های وابسته شده است.

نادری شریف تاکید کرد: ما نباید فقط تماشاگر پیشرفت دنیا در این حوزه باشیم، باید وارد شویم پیشرفت کنیم و این عقب ماندگی را جبران کنیم. برای این اتفاق یک سری اقدامات باید انجام شود. توجه به حوزه لیتیوم باید در سطح کشور اتفاق بیفتد.

او افزود: از سال گذشته همکاری هایی با معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری انجام شد تا نقشه راهی برای این موضوع تدوین شود. وزارت علوم در زمینه توسعه علوم، معاونت علمی در زمینه توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و وزارت صنعت به منظور ورود به بازار باید با هم همکاری کنند تا مسیر توسعه ذخیره سازها مشخص شود. 

او تاکید کرد:حتما باید فکر مواد اولیه و پایه را هم بکنیم. در سازمان توسعه منابع انرژی این موضوع را در دستور کار داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار