مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: اردوی طلایه‌داران با مشارکت حدود ۶ هزار دانش‌آموز عضو اتحادیه برگزار می‌شود.

فصل تابستان فصل مهارت آموزی دانش آموزان انجمن اسلامی در فضای شهری و تشکیلاتی است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در هر استان و شهر در فصل تابستان برنامه‌های مختلف تربیتی، آموزشی و مهارتی را برای دانش آموزان در نظر گرفته که یکی از این برنامه‌ها، اردوی  تشکیلاتی- مهارتی طلایه‌داران است.  

مرتضی عالمی، مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در تشریح برنامه‌های اتحادیه در اردوی طلایه‌داران گفت: دانش آموزان عضو اتحادیه در طول سال جذب شبکه دانش آموزی انجمن اسلامی مدرسه خود می‌شوند؛ معمولا در سال اول،  برنامه‌های آموزشی را می‌گذرانند و با پایان امتحانات خرداد در اردوی طلایه‌داران، وارد فاز اجرای آزمایشی شده و مسئولیت‌هایی را به عهده می‌گیرند تا در انجمن مدرسه خود، آن مسئولیت را در مدرسه با جدیت دنبال کنند.

عالمی افزود: در دوره طلایه‌داران، اولاً دانش آموزان اجرای مسئولیت‌هایی را که باید در طول سال به عهده بگیرند تمرین می‌کنند؛ دوما در قالب اردو‌های آموزشی تلاش می‌کنند با برنامه‌هایی که قرار است در طول سال تحصیلی اجرا کنند آشنا شوند.

وی با بیان این که فضای تابستان، فضای مهارت آموزی دانش آموزان عضو اتحادیه است، گفت: در اردوی طلایه‌داران دانش آموزان در کنار دیگر مسئولین انجمن‌ها در استان خود جمع می‌شوند؛ در یک برنامه و اردوی سناریو محور، اتفاقاتی که در طول سال تحصیلی با آن روبرو می‌شوند مثل اجرای  برنامه‌ها و پویش‌ها را تمرین می‌کنند. مهم‌تر از آن با برخی از مهارت‌های تشکیلاتی برای انجام امور اتحادیه در مدرسه خود آشنا می‌شوند. از مسئله شناسی، تا یافتن راه حل. از خلاقیت در ارائه راه حل تا مدل سازی به منظور رسیدن به یک نتیجه مطلوب. این که چطور برنامه‌ریزی کنند، چطور با ظرفیت‌های مدرسه خود آشنا شوند یا اینکه چطور بتوانند بعد از اجرای برنامه به بهترین شکل، بازخورد و خروجی بگیرند از جمله برنامه و تمرین‌هایی است که در اردوی طلایه‌داران به آن پرداخته می‌شود.

مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزود: در اردوی طلایه‌داران دانش آموزان بر اساس یک سناریو عمل می‌کنند و در پایان هم به خوبی مسیر پیش رو را درک می‌کنند؛  اینکه چه اقداماتی را در طول سال انجام خواهند داد و از کجا به کجا خواهند رسید.

عالمی با بیان اینکه آموزش‌های دانش آموزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در قالب اردو‌های سناریو محور پیگیری می‌شود، گفت: اردو میدان تمرین عملیات است. بسیاری از آموزش‌های ضروری زندگی فردی و اجتماعی در اردو قابل پیگیری است. اما به این نکته نیز باید توجه کرد که اردو خود یک روایت روشن و یک سناریوی شفاف باید داشته باشد. سناریویی که بتواند جهان‌بینی یک فرد را تغییر دهد. او را از یک انسان منفعل به یک انسان فعال و از یک انسان خنثی به یک انسان کنشگر در مکتب انقلاب اسلامی تبدیل کند.  

عالمی افزود:  به عنوان مثال دانش آموزان در یکی از برنامه‌های اردو در قالب یک نقشه گنج، معما‌های تشکیلاتی و هویتی را پاسخ می‌دهند تا به یک نتیجه برسند. در حین انجام این بازی دانش آموز به این نتیجه می‌رسد که باید به کمک کار گروهی به اهداف خود دست یابد. نوجوان در حین بازی متوجه می‌شود که باید با نقش سپاری و واگذاری مسئولیت‌های مختلف به هم‌گروهی‌ها،  افراد گروه خود را جدی بگیرد.

وی در تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های طلایه‌داران گفت: در اردوی آموزشی تشکیلاتی طلایه‌داران، ۱۲ عنوان برنامه فعالیت طراحی شده است. ایستگاه تفکر، تیپخانه، خلاقستون، جشنواره ایده پردازی، کالک و رسانه شو از جمله این برنامه‌ها هستند.

مدیر دفتر آموزش و تولید محتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزود: همچنین لیگ مباحثه، گوی و میدان، اتاق نجات با مدل بازی اتاق فرار، بازی نوبال، انجمن برتر و هیئت انصار المهدی از جمله فعالیت‌هایی است که در کنار اردو‌ها و فعالیت‌های دیگر تربیتی برای دانش آموزان در طلایه دارن امسال در نظر گرفته شده است.  

عالمی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های تیمی در رشد تربیتی نوجوانان گفت:  دانش آموزانی که حتی هیچ تجربه کار گروهی و تشکیلاتی را نداشته یا با فعالیت‌های اجتماعی آشنا نبودند؛ در اردوی طلایه‌داران  فعالیت‌های اجتماعی را تجربه می‌کنند. در حقیقت اردوی طلایه‌داران اردویی عملی برای آماده شدن دانش آموزان برای انجام فعالیت در طول سال تحصیلی است. در اردوی طلایه‌داران  خیمه‌های تربیتی، معرفتی و قرارگاه‌هایی برپا می‌شود که دانش آموزان در کنار هم در آن حضور پیدا می‌کنند؛ با گفت‌وگو‌ها و صحبت‌هایی که دانش آموزان با یکدیگر می‌کنند هر دانش آموز به بهترین برنامه مد نظر خود برای انجام فعالیت در مدرسه‌اش دست می‌یابد.

عالمی با اشاره به این که در تلاشیم تا اردوی طلایه‌داران با مشارکت حدود  ۶ هزار دانش‌آموز عضو اتحادیه برگزار شود؛ گفت: اردو‌های طلایه‌داران در هر استان با توجه به ظرفیت‌های آن استان و برنامه‌هایی که دانش آموزان قرار است در طول سال تحصیلی پیش رو داشته باشند برنامه‌ریزی می‌شود. برخی از این برنامه‌ها از جمله برنامه‌های محوری کل اتحادیه است. به عنوان مثال برپایی مدرسه انقلاب یا مدیریت انجمن اسلامی مدرسه از جمله برنامه‌هایی است که همه دانش آموزان عضو اتحادیه در همه استان‌ها باید با آن آشنا باشند، اما مطمئناً در هر استان تفاوت‌هایی در اجرای برنامه‌ها، حتی برنامه‌های ثابت وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقات ویژه اردوی طلایه‌داران،  برگزاری انتخابات است؛ گفت: ما در اتحادیه سطوح مختلف تشکیلاتی داریم که قرارگاه عملیات شهری، قرارگاه استانی و قرارگاه ملی از جمله سطوح اتحادیه است. هر یک از دانش آموزان در اردوی طلایه‌داران با توجه به این که مدت زمانی است در استان‌ها کنار هم جمع هستند و فعالیت‌های خیمه معرفت و قرارگاه را تجربه کرده و با هم آشنا شدند در اردوی طلایه‌داران از بین دوستان خود افرادی را انتخاب می‌کنند تا در سطوح بالاتر تشکیلاتی به نمایندگی از آنان فعالیت کنند.  

عالمی خاطر نشان کرد: هر انجمن اسلامی با محوریت یک دانش آموز، یک نخبه تشکیلاتی یا یک مدیر آینده فعالیت‌های خود را شکل می‌دهد. این دانش آموز وظیفه دارد با توجه به ظرفیت و استعداد‌های خود و مدرسه‌اش، جریانی را در مدرسه به راه بیندازد که در آن دانش آموزان مختلف آموزش ببینند و هدایت شوند.

گفتنی است بازه زمانی برگزاری اردوی طلایه‌داران با توجه به شرایط جوی و برنامه‌های ویژه و متفاوت هر استان،  از بیستم تیر تا پایان شهریور خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار