روند تولید محتوا‌های مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان داد که رسانه‌ملی در فرصتی اندک که در اختیار داشت، توانست در کنار مردم و نامزد‌های انتخاباتی باشد.

روند برنامه‌سازی و تولید محتوا‌های مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول، نشان داد که رسانه‌ملی در فرصتی اندک که در اختیار داشت، توانست در کنار مردم و نامزد‌های انتخاباتی باشد و با دربرگیری سلایق مختلف و گسترده مردم، مخاطبان را راضی نگه دارد. در دوره اول انتخابات سال ۱۴۰۳، برنامه‌ریزی دقیق برای میزگرد‌های تخصصی و برگزاری مناظره‌ها سلیقه مخاطبان تلویزیون را تأمین کرد و توانست در شکل‌گیری انتخاب آنها نقشی مؤثر داشته باشد.

 در فضایی که انتخابات به دور دوم رسیده، رسانه‌ملی باز هم با برنامه‌ها و دستانی پر درصحنه حضور داشت و با ترتیب دادن دو برنامه تعیین‌کننده مناظراتی، نمایش مستند‌های نامزد‌ها و نطق‌های انتخاباتی با مردم به استقبال دور نهایی رقابت آقایان پزشکیان و جلیلی رفت و همچنان شورانگیز، شوق‌آفرین، خردمندانه و روشنگرانه، گام به گام با نامزد‌ها به پیش رفت و در این حرکت سترگ تاریخی و ملی با ملت عزیز و بزرگ ایران‌زمین همراه و همگام شد.

 پرسه‌زنی در «پاستور شماره ۱۴»

روز جمعه هشتم تیر مردم ایران حماسه‌ای عظیم را رقم زدند و با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی، اقتدار ایران را برای باری دیگر به گوش جهانیان رساندند. معاونت صدا طبق برنامه‌ریزی گسترده توانست انعکاس‌دهنده حضور پرشور مردم در این روز حماسه‌ساز باشد. پخش ترانه‌های حماسی، گفتگو با مسئولان کشور، رأی‌اولی‌ها و مردم، برگزاری پویش‌های انتخاباتی و ... بخش‌های مختلف برنامه‌های انتخاباتی را شکل داد. همچنین در دور اول انتخابات، مناظره‌های انتخاباتی هر روز در قالب برنامه «پاستور شماره ۱۴» از شبکه‌های مختلف رادیویی روانه آنتن شد و نمایندگان ستاد خبری نامزد‌ها درباره موضوعات متفاوت با هم مناظره داشتند. بعد از اینکه انتخابات راهی دور دوم شد، معاونت صدا دوباره دست به کار شد و پخش برنامه‌های انتخاباتی ازجمله برنامه پاستور شماره ۱۴ ادامه پیدا کرد.

رضا کوچک‌زاده تهمتن، دبیر ستاد انتخابات رادیو با اعلام شروع به‌کار مجدد برنامه پاستور شماره ۱۴ بیان کرد: با توجه به دومرحله‌ای شدن چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و در چارچوب افزایش فرصت تبیین مواضع و روشنگری برنامه‌های دو منتخب راه‌یافته به دور دوم انتخابات، براساس مصوبه ستاد انتخابات سازمان، معاونت صدا در قالب برنامه «پاستور شماره ۱۴» مناظره زنده‌ای را بین نمایندگان دو منتخب راه‌یافته به دور دوم انتخابات طراحی کرد. وی در خصوص تعداد و مدت برنامه هم گفت: این برنامه در قالب چهار بخش ۱۲۰ دقیقه‌ای بود که همزمان از چهار شبکه رادیویی ایران، جوان، تهران و فرهنگ پخش شد. چهار سرفصل سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ در این چهار برنامه طی روز‌های ۱۰ تا ۱۳ تیر مورد بحث بین نمایندگان دو نامزد بود. این برنامه‌ها متناسب با موضوع، مأموریت و جامعه هدف شبکه‌ها تعریف شد و مجریان چهار شبکه ایران، جوان، تهران و فرهنگ در هر بخش سؤال‌های خود را از نمایندگان حاضر پرسیدند. مدت‌زمان طرح هر سؤال یک دقیقه بود و نمایندگان حاضر در برنامه سه دقیقه زمان داشتند تا پاسخ پرسش‌های مطرح شده را ارائه دهند. اجرای این برنامه بر عهده حسین بهزادی‌فر به همراه مجریان چهار شبکه رادیویی ایران، جوان و تهران بود و با تهیه‌کنندگی حسین ماکنعلی به‌صورت زنده پخش شد.

این برنامه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به صورت زنده از رادیو ایران روی موج اف ام ۹۰ مگاهرتز، رادیو تهران روی موج اف ام ۹۴ مگاهرتز، رادیو جوان روی موج اف ام ۸۸ مگاهرتز و رادیو فرهنگ روی موج اف ام ۱۰۶ مگاهرتز و رادیو انتخاب روی موج اف ام ۹۵.۵ مگاهرتز پخش شد و مخاطبان برنامه‌های انتخاباتی توانستند به‌صورت هم‌زمان از ایران‌صدا نیز به‌صورت تصویری این برنامه را تماشا کنند.

 سیمای انتخابات در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

مناظره اول دوشنبه ۱۱ تیر و مناظره دوم سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ در استودیو ۱۱ برگزار و به‌صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت (با رابط ناشنوایان) و جام‌جم ۱، ۲ و ۳ برای ایرانیان خارج از کشور پخش شد. همچنین سه مستند از هر نامزد از یک‌شنبه ۱۰ تیر تا سه‌شنبه ۱۲ تیر روی آنتن شبکه یک رفت. همچنین برنامه گفتگو با مردم هر نامزد هم به روی آنتن رفت. علاوه بر این چهارشنبه ۱۳ تیر نطق هر یک از دو نامزد نیز از شبکه یک پخش شد. با هدف گستردگی پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها شبکه‌های چهار، تهران، مستند، افق و شبکه جهانی جام‌جم نیز علاوه بر مستند‌های نامزدها، مناظره‌های ۱ و ۲ را پخش کردند.

در این میان شبکه جهانی جام‌جم نیز تلاشی قابل توجه انجام داد و به مناسبت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با هدف اطلاع‌رسانی و انعکاس مشارکت ایرانیان خارج از کشور در شعب اخذ رأی، برنامه زنده‌ای با عنوان انتخاب ایرانی در روز‌های جمعه، هشتم و پانزدهم تیر از ساعت هفت صبح به‌وقت تهران روانه آنتن کرد.

 این برنامه که با حضور شمیم علیزاده و مریم هدیه‌لو اجرا شد، با همکاری وزارت امور خارجه، میزبان معاونان و مدیران عالی‌رتبه این وزارتخانه ازجمله علیرضا محمودی، مدیرکل کنسولی و مسئول برگزاری انتخابات وزارت امور خارجه و مجید رضاپناه، رئیس اداره حمایت‌های کنسولی و قضایی وزارت امور خارجه شد تا به‌صورت اختصاصی به تشریح اقدامات و تدابیر اندیشیده شده درخصوص نحوه برگزاری انتخابات در خارج از کشور بپردازد.

از آیتم‌های قابل تأمل این برنامه، گفت‌وگوی زنده و مصاحبه تصویری با بیش از ۴۰ تن از سفرا و سرکنسولگری‌های ایران در کشورهایی، چون انگلستان، آلمان، اسپانیا، ترکیه، کویت، چین، تایلند، اندونزی، مالزی، بوسنی، نیجریه، سوریه، ترکمنستان و... بود که به نمایش درآمد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و چشمگیر این برنامه، اعلام نشانی و مکان‌های اخذ رأی، در ۹۸ کشور، ۱۳۸ نمایندگی جمهوری اسلامی و ۳۴۴ صندوق بود که به‌صورت مستمر و مکرر زیرنویس شده و همزمان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ایرانیان خارج از کشور به اشتراک گذاشته شد.

 امیرحسین یزدان‌پناه، ایرج فرخنده‌پور، حجت‌اله درویش‌پور، محسن پاک‌آیین، امید طاهرنژاد، محمدرضا رئیسی و ... از کارشناسان متخصص در حوزه بین‌الملل بودند که مهمان برنامه انتخاب ایرانی شده و پیرامون انتخابات و تشریح ابعاد و اهمیت حضور مردم در عرصه سیاسی به تبادل نظر و گفتگو پرداختند.

برقراری ارتباط مستمر با ستاد انتخابات وزارت امور خارجه به‌منظور اطلاع رسانی دقیق، پوشش تصویری حوزه‌ها و شعب اخذ رأی در خارج از کشور، نمایش حضور و حماسه‌آفرینی از اقوام و اقلیت‌های داخل کشور، پخش پیام‌ها و نقطه نظرات انتخاباتی مهاجران ایرانی، نمایش میان‌برنامه و نماهنگ مرتبط با انتخابات و اجرای زنده موسیقی از دیگر بخش‌های متنوع و ماحصل تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکاران این برنامه بود که از آنتن شبکه جهانی جام‌جم نمایش داده شد.

 برقراری بیش از ۱۲۵۰ ارتباط زنده با نقاط مختلف

معاونت فنی نیز در دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری همانند دور اول با تمام توان و تجهیزات پای کار بود تا حماسه جمهور را هرچه باشکوه‌تر به تصویر بکشد. اداره‌کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای با توجه به حجم گسترده و متنوع، بر اساس روال گذشته با امکانات کامل خود، برای به تصویر کشیدن حضور پرشور مردم ایران در انتخابات، اقدام به استقرار افراد و تجهیزات فنی کرد. واحد ارتباطات زنده با به‌کارگیری نیرو‌های متخصص و تجهیزات پیشرفته، به‌منظور ثبت حضور باشکوه و مقتدرانه مردم در پای صندوق‌های رأی، در روز پنجشنبه اقدام به استقرار و آزمایش سیگنال در ۱۴ نقطه مختلف تهران و شهرستان‌های استان کردند. علاوه‌بر این، پوشش ویژه‌ای از برنامه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیر سال ۱۴۰۳، توسط شبکه‌های یک، سه، پنج و ورزش سیما ارائه شد. امور ایستگاه‌های ماهواره‌ای در همکاری با مدیریت ارتباط زنده، برای تضمین پوشش مناسب مراسم انتخابات، برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد. در صبح روز ۱۵ تیر همه SNG‌ها که از دو روز قبل تست و آزمایش شده بودند، در مکان‌های جدید مجدداً آزمایش و فرکانس‌های مربوطه تنظیم شد تا در طول برنامه، تحت نظارت دقیق باشند و از بروز هرگونه مشکلی از قبیل نویز یا نوسانات توان جلوگیری شود. کارشناسان امور پشتیبانی ماکروویو و بی‌سیم، با تعویض آنتن‌های تمام‌جهت تکرارکننده سیما، به تخصیص فرکانس‌ها و برنامه‌ریزی پرداختند و ۱۵ دستگاه بی‌سیم دستی متعلق به معاونت سیما را راه‌اندازی کردند.

همچنین تکرارکننده‌های جماران، جام‌جم و سیما پروگرام شد و فرکانس‌های مربوطه تخصیص یافت. در امور پشتیبانی فیبر نوری، فعالیت‌های متعددی انجام گرفت که شامل HD سازی خط ارتباطی حرم شاه‌عبدالعظیم الحسنی (ع) به جام‌جم در تاریخ ۱۴ تیر سال ۱۴۰۳، آزمایش و بررسی تمام خطوط STM-۱ بین تهران و مراکز، آزمایش و تحویل خطوط برگشت به مراکز و تحویل سیگنال به نودال مرکزی، آزمایش و بررسی خطوط ارتباطی ایستگاه جماران و تمام خطوط ارتباطی پردیس جام‌جم بود.

اداره‌کل فنی پخش با تلاش‌های بی‌وقفه همکاران خود، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد. این فعالیت‌ها شامل تهیه و ارائه قاب‌های ۳۳ تصویری با کیفیت HD و SD از مراکز استان‌ها و قاب‌های ۱۲ تصویری از نقاط مختلف شهر تهران بود که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی به کار رفت. همچنین سرویس و پشتیبانی فنی برای همه برنامه‌های زنده تلویزیونی، رادیویی و خبری از ساعت ۶:۳۰ صبح روز جمعه تا ۳:۰۰ بامداد روز شنبه به کار گرفته و بیش از ۸۴۰ ارتباط زنده با صداوسیمای استان‌ها برقرار شد که در مجموع بیش از ۳۰۰۰ دقیقه به طول انجامید. علاوه بر این، بیش از ۱۲۵۰ ارتباط زنده با نقاط مختلف از طریق شبکه‌های تلویزیونی داخلی و برون‌مرزی در حدود ۶۴۰۰ دقیقه صورت گرفت، خطوط دریافتی از مراکز و نقاط مختلف شهر تهران مطابق با درخواست‌های شبکه‌های سیما و خبر ضبط شدند و ۲۰ مورد ارتباط زنده با دفاتر خارج از کشور توسط شبکه جام‎‌جم سیما و شبکه‌های برون‌مرزی به مدت بیش از ۲۵۰ دقیقه برقرار شد. ارتباط با هشت مرکز صداوسیما از طریق خطوط فیبر نوری و برقراری ارتباط زنده تلفنی با مراکز و بخش‌های مختلف دیگر در خلال برگزاری انتخابات برای شبکه‌های رادیویی صورت گرفت و تصویر سی‌وسه‌تایی صداوسیمای استان‌ها و شبکه خبر به شبکه‌های رادیویی تحویل داده شد تا در انعکاس بهتر انتخابات مورد استفاده قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۹ تير ۱۴۰۳
از خود تعریف کردن معنی خو بی نداره هااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ تير ۱۴۰۳
دمتون گرم صدا وسیما